Senaste nytt

COOP Medmera mer

Min rekommendation är att i göra sig av med "Med Mera Mer"(sparar 249:-/år) och skaffa "Med mera Betala Efter" som inte kostar något.
Sedan använda "Coop Med Mera Betala Efter" som medlemskort och alltid betala med Amex Elite.

Personligen kommer jag göra som du föreslår och byta till "Betala Efter", köra Amex Premium till 150 K och därefter Diners.

Om det bara är poäng som man får när man handlar på Coop som ni är ute efter så finns det ett medlemskort man kan beställa, som inte har någon betalfunktion. Medlemskortet behöver man inte ens ha med sig, det räcker att uppge personnummer när man handlar. Ett kort mindre i plånboken :)
(eller så drar man det innan man betalar, precis som när ni använder MedMera Mer nu)

Om det bara är poäng som man får när man handlar på Coop som ni är ute efter så finns det ett medlemskort man kan beställa, som inte har någon betalfunktion. Medlemskortet behöver man inte ens ha med sig, det räcker att uppge personnummer när man handlar. Ett kort mindre i plånboken :)
(eller så drar man det innan man betalar, precis som när ni använder MedMera Mer nu)

Sant - men då får man ju inte dubbla poäng som man får om man betalar med MedMera Mer?

Jag vill ha Mastercard som "nödlösning" om butiker varken tar Amex eller Diners, därför trodde jag att föredrog jag betalkortet. Fast jag var möjligen lite snabb innan.. Hade för mig att Betala Efter gav 1 poäng överallt men det ger bara 0.5, dvs 5 EB/100 kr. Uselt.
Ändrar mig således: Kommer överge Coop betalkort och bara ha medlemskort för registrering vid köp i butik. Amex Premium till 150 k. Därefter Diner och i nödfall SAS MC.

Sant - men då får man ju inte dubbla poäng som man får om man betalar med MedMera Mer?
Det beror på vilken dubblering du menar. Du får ju en omgång poäng för att du är medlem, de sk. grundpoängen. Sedan får du ju en omgång poäng för att du använder ett betalkort. Det kan vara Coops egna kort, och då får du ju så att säga dubbla Coop-poäng. Men du kan lika gärna använda Amex och då får du en omgång Coop-poäng och en omgång Eurobonuspoäng.
Sen finns det också en dubblering om du spenderar 21 000 kr eller mer på Coop per medlemshalvår. Den dubbleringen påverkas inte av vilket betalkort du använder.

Jag vill ha Mastercard som "nödlösning" om butiker varken tar Amex eller Diners, därför trodde jag att föredrog jag betalkortet. Fast jag var möjligen lite snabb innan.. Hade för mig att Betala Efter gav 1 poäng överallt men det ger bara 0.5, dvs 5 EB/100 kr. Uselt.
Ändrar mig således: Kommer överge Coop betalkort och bara ha medlemskort för registrering vid köp i butik. Amex Premium till 150 k. Därefter Diner och i nödfall SAS MC.
Låter som en bra strategi! Det kommer bli samma för mig.

Så tänker jag också göra... Iofs vet vi ju inte hur försämringen ser ut än, men om man gissar att det kommer bli 10 poäng per hundring vid växling så är det i nivå med SAS MC. Enda anledningen att behålla Coop Med Mera Mer (istället för SAS MC) är då i så fall om man handlar på Coop och betalar med kortet och då får dubbla poäng. Blir växelkursen från Coop med mera till Eurobonus sämre än SAS MC så finns det inga anledningar i världen att ha Coop Med Mera Mer längre...

Enda anledningen att behålla Coop Med Mera Mer (istället för SAS MC) är då i så fall om man handlar på Coop och betalar med kortet och då får dubbla poäng.
Vilka dubbla poäng är det du får då menar du, jämfört med att dra det vanliga Coop-medlemskortet och betala med SAS MC när du handlar på Coop? Eller ännu hellre, dra Coop-medlemskortet och betala med SAS Amex Elite...

Så tänker jag också göra... Iofs vet vi ju inte hur försämringen ser ut än, men om man gissar att det kommer bli 10 poäng per hundring vid växling så är det i nivå med SAS MC. Enda anledningen att behålla Coop Med Mera Mer (istället för SAS MC) är då i så fall om man handlar på Coop och betalar med kortet och då får dubbla poäng. Blir växelkursen från Coop med mera till Eurobonus sämre än SAS MC så finns det inga anledningar i världen att ha Coop Med Mera Mer längre...

Du får 1 grundpoäng per krona oavsett vilket kort du handlar med på Coop, så länger du drar ditt medlemskort så klart.
Sen kan du bestämma själv vilket kort du ska betala med / få poäng på.

Man får väl grundpoäng och extrapoäng om man handlar på Coop, oavsett vad man betalar med? Sen kan grundpoängen dubbleras ifall man når en viss gräns inom en viss tid. För köp med Coop MedMera Mer utanför Coop får man bara extrapoäng.

Toppen