Senaste nytt

COOP Medmera mer

Jag får nedanstående error när jag kör coopverify. Skit bakom spakarna eller något i scriptet?

resp = urllib2.urlopen(req)

File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.7/lib/python2.7/urllib2.py", line 154, in urlopen

return opener.open(url, data, timeout)

File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.7/lib/python2.7/urllib2.py", line 431, in open

response = self._open(req, data)

File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.7/lib/python2.7/urllib2.py", line 449, in _open

'_open', req)

File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.7/lib/python2.7/urllib2.py", line 409, in _call_chain

result = func(*args)

File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.7/lib/python2.7/urllib2.py", line 1240, in https_open

context=self._context)

File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.7/lib/python2.7/urllib2.py", line 1197, in do_open

raise URLError(err)

urllib2.URLError: <urlopen error [SSL: CERTIFICATE_VERIFY_FAILED] certificate verify failed (_ssl.c:590)>

Bra fråga. Den fungerar för mig, så det är inte något generellt.

Det verkar som python-instlalationen inte hittar det certifikat som Coop använder. Jag har ingen aning var den hämtar sina certifikat på en Mac, kanske någon annan som kan fylla på med den informationen?

Har det fungerat tidigare, eller är det ny installation?

Tack för svar. Ny installation av Python och jag har aldrig använt scriptet tidigare. Har en rätt ny Macbook air men det ska ju inte vara något problem Det är väl som vanligt något enkelt problem som man missat:)

Last edited:
Såg precis att jag har utestående köp på ca 22 tkr gjorda igår fördelat på 8 köp på mitt Medmera Mer-kort. Jag kan med all säkerhet säga att jag inte gjort dessa köp och antar därför att kortet blivit skimmat. Är det någon annan som har några konstiga transaktioner på sitt kort?

Tycker förövrigt att det är ganska dåligt att man inte kan få prata med någon på deras bedrägeriavdelning utanför deras vanliga kontorstider...

Jag kan med all säkerhet säga att jag inte gjort dessa köp och antar därför att kortet blivit skimmat.
Citerar mig själv då jag nu pratat med kundtjänst och säkerhetsavdelningen på MedMera Bank där jag fick bekräftat att kortet blivit skimmat och att obehöriga köp har gjorts.

Tycker hela ärendet är riktigt dåligt hanterat av MedMera Bank. De sa att säkerhetsavdelningen reagerat på transaktionerna igår och försökt kontakta mig gällande detta. Hade dock inga missade samtal och jag har absolut inte pratat med dem.

Jag spärrade kortet själv igår kväll och ringde in nu under förmiddagen, blev alltså inte uppringd idag heller.

Nu ska jag enligt MedMera Bank göra en polisanmälan och fylla i en reklamationsblankett som ska skickas in tillsammans med polisanmälan för att köpen, efter utredning, ska kunna krediteras mitt konto. Råkade ut för skimming på mitt Handelsbanken Platinum för något år sedan och i det fallet behövde jag inte göra någonting. Handelsbanken skötte allting och de obehöriga köpen krediterades på en gång.

Någon annan som har liknande erfarenheter av MedMera Bank?

Nu ska jag enligt MedMera Bank göra en polisanmälan och fylla i en reklamationsblankett som ska skickas in tillsammans med polisanmälan för att köpen, efter utredning, ska kunna krediteras mitt konto. Råkade ut för skimming på mitt Handelsbanken Platinum för något år sedan och i det fallet behövde jag inte göra någonting. Handelsbanken skötte allting och de obehöriga köpen krediterades på en gång.

Det låter onödigt svårt, jag misstänker att du skulle kunna sätta hårt mot hårt och bara bestrida den delen av fakturan så hamnar det på dem att bevisa att du gjort köpen eller möjligen varit oaktsam med kortuppgifterna. Det borde funka, men frågan är om det är värt besväret.

Sen ska vi komma ihåg att du jämför kundservicen på ett kort för 249kr/år med bra poäng/krona-ratio som (troligen) är din enda produkt från leverantören mot ett avsevärt dyrare med sämre bonusintjäning, där du dessutom (troligen) har andra engagemang i banken. Det absolut minsta man kan begära är väl dock att de nöjer sig med att reservera beloppet så du iallafall inte behöver betala in det/betala ränta under tiden du (och de) löser pappersarbetet.

Det låter onödigt svårt, jag misstänker att du skulle kunna sätta hårt mot hårt och bara bestrida den delen av fakturan så hamnar det på dem att bevisa att du gjort köpen eller möjligen varit oaktsam med kortuppgifterna. Det borde funka, men frågan är om det är värt besväret.
Jag kommer fylla i reklamationsblanketten och göra polisanmälan, känner precis som du säger att det inte är värt besväret att börja bråka.
Sen ska vi komma ihåg att du jämför kundservicen på ett kort för 249kr/år med bra poäng/krona-ratio som (troligen) är din enda produkt från leverantören mot ett avsevärt dyrare med sämre bonusintjäning, där du dessutom (troligen) har andra engagemang i banken. Det absolut minsta man kan begära är väl dock att de nöjer sig med att reservera beloppet så du iallafall inte behöver betala in det/betala ränta under tiden du (och de) löser pappersarbetet.
På den här punkten håller jag inte riktigt med. Självklart ska man kunna förvänta sig bättre service när problem uppstår med Handelsbanken Platinum mtp årsavgiften (utan rabatt), poäng/krona-ratio tycker jag dock inte ska spela någon roll i det här fallet. Enligt en vän som jobbar på Entercard så sköter även de allting när man råkat ut för skimming och korten därifrån är verkligen inte en premiumprodukt. Blivande svärfar råkade ut för skimming på sitt OKQ8-kort för några år sedan och även där slapp han massa trassel med polisanmälan mm.

Det jag reagerar mest på i det här fallet är att säkerhetsavdelningen flaggat transaktionerna som suspekta men uppenbarligen inte gjort något åt det. Sen att de påstår att de sökt mig utan framgång och därefter uppenbarlig bara "struntat" i att vidta åtgärder gör mig rent ut sagt förbannad.

Betalo har gett MedMera Mer 1% avgift, vilket kort ska man nu välja i kombination med Amex som också kan ge Eurobonus?

Läste om något som lagt in alla sina hyror under 2016 genom betalo, kommer bli dyrt...

Betalo har gett MedMera Mer 1% avgift, vilket kort ska man nu välja i kombination med Amex som också kan ge Eurobonus?

Läste om något som lagt in alla sina hyror under 2016 genom betalo, kommer bli dyrt...
Finns väl inget kort med 0% avgift hos betalo som ger Eurobonuspoäng?

1% avgift med MedMeraMer på tex 10'000kr i räkningar = 100kr för 1666 poäng är väl bättre än inga poäng alls?

Toppen