Problemet här är ju att Matore bett om att bli bokad med en flight som bryter mot MCT och uppenbarligen har agenten också noterat att så är fallet men ändå bokat det hela. Vem som föreslog vad framgår inte och jag pekar inga fingrar på någon, jag bara belyser det faktum att det under samtalet uppenbarligen framkom att denna resa egentligen bryter mot reglerna.
Man får tycka precis vad man vill om hur det fungerar, men det jag beskrev ovan är praxis hos i princip alla bolag. Givetvis kan det även hända att detta inte upptäcks av datorerna och allt går bra, men det finns en överhängande risk.
Hade jag råkat ut för detta så hade jag ringt och bokat om mina flighter. Det är liksom inte värt risken att något ska gå fel, för reglerna för MCT är ganska klara. Att resenärer sedan kanske inte alltid är så pålästa som de borde vara, är ett svagt försvar - jämför det med att jag kör i 200km/h på en motorväg i Sverige och när polisen stoppar mig så säger jag att jag inte visste vad hastighetsgränsen var...