Senaste nytt

Connection time i Frankfurt

Förra veckan flög jag Köpenhamn-Frankfurt med Lufthansa med 1 h bytestid till Singapore Airlines. En kortare försening i CPH ca 10-15 minuter kryddades med uppställning på plattan vid ankomst i Frankfurt med buss in och plötslig var man uppe 30 minuters total försening. Det gick precis utan att springa, samma terminal, men man skall igenom passkontroll och sedan promenera den långa tunneln. Det tog ca 20 minuter.

Kruxet är att om en bokning bryter mot MCT så kan datorsystemen börja kicka in och boka om folk. Jag skulle inte vilja ha en bokning som bryter mot MCT.
Ja, det är en bra poäng. De gånger jag haft bokningar som bryter mot MCT är när jag lyckats boka om på flygplatsen innan flyg 1, där det varit 5 eller 10 min för lite MCT mellan flyg 1 och flyg 2.

Det skulle absolut kunna bli strul om du faktiskt missar planet och även om personen i Tallinn säkert bara vill vara snäll så känns det inte helt bra att man medvetet bokar in något felaktigt. Känner inte till några rapporter om utfall i ett sådant fall när man onekligen tvingat in en resa under MCT men jag antar att det är SAS som då blir skyldiga att stå för eventuella omkostnader.
MCT finns ju av en anledning trots allt, anledningen är inte att det ska finnas en regel som man godtyckligt ska få bryta emot.
Förstår regeln men jag som kund har ju egentligen ingen aning om detta eller skyldighet att kunna. Det ska ju agenten kunna. Eventuellt strul och kostnader kan orimligen belastas resenären utan ansvaret får ju SAS bära.

Förstår regeln men jag som kund har ju egentligen ingen aning om detta eller skyldighet att kunna. Det ska ju agenten kunna. Eventuellt strul och kostnader kan orimligen belastas resenären utan ansvaret får ju SAS bära.

Det finns två scenarion som kan ställa till det här:

1) Din bokning upptäcks av datasystemen och flaggas som ogiltig. Då kommer du att vara tvungen att boka om biljetten eftersom din connection inte är giltig. I det här läget kan det mycket väl vara så att SAS kräver att du ska boka om till andra awardstolar och om det råder brist på sådana kan du stå där med skägget i brevlådan.

2) Din bokning går igenom men du blir sen och missar din connection - då är du helt utan rättigheter och det är ditt ansvar att ta dig vidare. Du har inget att hämta från flygbolagen.

Personligen tycker jag båda scenariona är ganska obehagliga och om jag visste om att min bokning bryter mot MCT skulle jag försöka agera direkt för att åtgärda det.

Det finns två scenarion som kan ställa till det här:

1) Din bokning upptäcks av datasystemen och flaggas som ogiltig. Då kommer du att vara tvungen att boka om biljetten eftersom din connection inte är giltig. I det här läget kan det mycket väl vara så att SAS kräver att du ska boka om till andra awardstolar och om det råder brist på sådana kan du stå där med skägget i brevlådan.

2) Din bokning går igenom men du blir sen och missar din connection - då är du helt utan rättigheter och det är ditt ansvar att ta dig vidare. Du har inget att hämta från flygbolagen.

Personligen tycker jag båda scenariona är ganska obehagliga och om jag visste om att min bokning bryter mot MCT skulle jag försöka agera direkt för att åtgärda det.

I sak kan du ha rätt, men jag tycker du lägger mycket ansvar på kunden. 99.99% av kunderna vet inte vad MCT är.
Säljer bolaget en sådan biljett, så tycker jag att dom får lösa problemet.
Och om det är efter jag checkar in på första flighten, så gäller det ännu mera.

Någon ***** kundvård måste de ju ha.
Det kostar ju inte bolaget ngt att sätt kunden på nästa flight.

Och innan kommentarena kommer
1) Köpt med poäng är ändå ett köp.
2) jag vet att jag använde SAS och kundvård i samma mening.

Där med inte sagt att jag hade vågat mig iväg på denna biljett

Problemet här är ju att Matore bett om att bli bokad med en flight som bryter mot MCT och uppenbarligen har agenten också noterat att så är fallet men ändå bokat det hela. Vem som föreslog vad framgår inte och jag pekar inga fingrar på någon, jag bara belyser det faktum att det under samtalet uppenbarligen framkom att denna resa egentligen bryter mot reglerna.

Man får tycka precis vad man vill om hur det fungerar, men det jag beskrev ovan är praxis hos i princip alla bolag. Givetvis kan det även hända att detta inte upptäcks av datorerna och allt går bra, men det finns en överhängande risk.

Hade jag råkat ut för detta så hade jag ringt och bokat om mina flighter. Det är liksom inte värt risken att något ska gå fel, för reglerna för MCT är ganska klara. Att resenärer sedan kanske inte alltid är så pålästa som de borde vara, är ett svagt försvar - jämför det med att jag kör i 200km/h på en motorväg i Sverige och när polisen stoppar mig så säger jag att jag inte visste vad hastighetsgränsen var...

Kastar in en fråga. Vilken MCT gäller på Frankfurt för ARN-FRA-IST. Flyger in med SAS och ut med Turkish. Vid bokningstillfället hade jag 1:30 mellan flighterna i FRA. Efter ändring har jag nu 1:10. Försökte hitta SK-TK i Doktorns tabell men utan framgång o_O

Kastar in en fråga. Vilken MCT gäller på Frankfurt för ARN-FRA-IST. Flyger in med SAS och ut med Turkish. Vid bokningstillfället hade jag 1:30 mellan flighterna i FRA. Efter ändring har jag nu 1:10. Försökte hitta SK-TK i Doktorns tabell men utan framgång o_O
Bör vara 45 minuter om inget annat anges.

Toppen