Senaste nytt

Chicago och vidare till Las Vegas

Okey 2 saker nu först

1. Tack för Ert engagemang och alla svar gällande detta ärende!
2. Beklagar att jag betett mig oförskämt knapphändigt åt, saknas ju otroligt mycket information som ni påpekat ifrån start och jag själv blir även såklart "irreterad" när folk begär hjälp utan att ge ordentlig grundfakta, så sorry för detta men skippar nämna orsaker osv.

Okey för att förtydliga lite ang. tidschemat.

Detta är bokat

ARN-ORD SK945 Avresa ARN 10:15 30okt, Ankommer 13:30 till ORD enl bokningen

ORD-CPH SK 944 Avresa ORD 22:05 4 nov, ankommer 13:20 till CPH (sedan vidare till ARN men det kan vi hoppa över)

Detta är enl. bokningsbekräftelsen samt sas.se, vad är det här med sommar/vintertid som ni så smart kommer på? Stämmer inte tidern ovan?

Ang. awardplatser på united, så gör jag den enkla kollen att via united.com och söker "award platser" och hoppades det motsvarar vad jag kan boka, här får ni gärna rätta mig om jag har fel? (aldrig bokat award på united flygning tidigare som ni antagligen misstänker) Men denna om jag hittar available award seats via united.com antog jag att jag kunde ringa till EBG kundtjänsten och be de lägga till ORD-LAS t/r på samma bokning för 50k EB poäng (eco, 2 pers)

ARN-ORD SK945 Avresa ARN 10:15 30okt, Ankommer 13:30 till ORD enl bokningen

ORD-CPH SK 944 Avresa ORD 22:05 4 nov, ankommer 13:20 till CPH (sedan vidare till ARN men det kan vi hoppa över)

Detta är enl. bokningsbekräftelsen samt sas.se, vad är det här med sommar/vintertid som ni så smart kommer på? Stämmer inte tidern ovan?

Jo. Det är vi här som "vet" att SK945 landar på ORD 12.20. Fast det gäller inte just v44. Till och med 26OKT har både Sverige och Illinois sommartid. 27OKT till 2NOV har Sverige vintertid och Illinois sommartid. Men flygresan tar ju lika lång tid som veckan innan, alltså landar planet "senare"! ;) Från 3NOV är det enkelt igen...

Så då är vi nog tillbaka till ursprungsrekommendationen, att 13.30-15.10 är för tajt på separata biljetter. Eller vad säger @Senator?

Joshua. inte irriterat men frustrerat än mer när tanken bak vad du vill göra kommer fram som gör att vi vill gärna hjälpa dig :)

Jag hade bokat 15:10 om jag var själv, i F och med handbagage. Jag hade inte bokat detta i din situation, och nu ber du oss om tips/råd och jag står fast vid detta. Tidsmässigt är nedan rutt optimalt, men kanske inte kostnadsmässigt:

UA Paid.jpg

Sedan finns det inga platser som Eurobonus kan boka åt dig på direktkärran till LAS i ekonomiklass. Du måste titta på "Saver Award", du kan dock boka First med UA som jag inte vet vad kostar med EuroBonus men jag gissar 100 000 för två passagerare

UA Award Ut.jpg

Det finns via LAX:

UA Award Ut II.jpg

Hem finns det ingenting direkt

UA Award Hem.jpg

Men det går att resa i F via SFO:

UA Award Hem II.jpg

Så jag hade pröjsat United i cash mellan ORD-LAS. Lycka till!

Vill du ta en natt i Chicago t.ex mellan 30-31/10 kan iaf jag fixa ett billigt rum på nya Radisson Blu Aqua Hotel i Chicago :)

Jag läste någonstans att US CBP på ORD har öppnat en egen fil för passagerare med anknytningar och handbagage men har inte kunnat bekräfta detta.

Joshua, om du inte är statusmedlem i OneWorld hade jag undvikit American Airlines av följande skäl; eftersom du har denna resa på separat biljett kommer du få betala för din incheckade väska med American Airlines. Jag tror det blir enklare att förklara till United som är allianspartner att du kommer från en SAS affärsklassresa men på två separata biljetter och få dina "affärsklassprivilegier" som t.ex. gratis väska, och United Club access om du inte är EuroBonus Guld.

Ta inte det jag skriver ovan som säkert, men sannolikheten är väsentligt högre med United än med American att du får hjälp med detta. Detta gäller även på hemresan från Las Vegas (bekräftat nu som jag ser att du är EBG)

Så här hade jag gjort:

Behåll bokningen som den är nu
Boka UA942 från ORD-LAS som avgår 17:55
Boka UA566 från LAS-ORD som avgår 09:10 och anländer 14:41 på hemresan

På utresan:
Be SAS på ARN lägga till manuellt bagage hela vägen till LAS
Checka in på United.com för sträckan ORD-LAS innan ni åker från Sverige
När ni har hämtat bagage på ORD T5, tagit genom denna i tullen så går ni till United Transfer Desk precis utanför tullen, visar upp boardingkort från nätet, väskan och be dom länka SAS taggen med ditt boardingkort.
Fråga United snällt om att lägga till "Premium Access" på ditt boardingkort om du inte är EBS/EBG, det underlättar senare (gäller för dig som är EBG)
Ta tåget till T1, gå in genom "Premium Access"
Gå till den nyrenoverade United Club och förklara att du är i transit från en internationell affärsklassresa
"Easy, peasy"

På hemresan:
Checka in hos United i LAS, be dom lägga till manuellt väskan på hela resan till ARN
Checka in online hos SAS, skriv ut boardingkort
När ni landar på ORD T1, ta tåget till T5
Gå till SAS incheckning med taggar och boardingkort
Gå genom T5 säkerhet
Ta en G&T i SAS Loungen

Ni skall till LAS, inte på NASA Mission från Kennedy Space Center i Cape Caneveral :) Ovan rutt/förslag är ekonomisk bra, och tar bort stressmoment.

Tack för tipset gällande "utresan" och även "hemresan"!

Ang. awardplatser på united, så gör jag den enkla kollen att via united.com och söker "award platser" och hoppades det motsvarar vad jag kan boka, här får ni gärna rätta mig om jag har fel? (aldrig bokat award på united flygning tidigare som ni antagligen misstänker) Men denna om jag hittar available award seats via united.com antog jag att jag kunde ringa till EBG kundtjänsten och be de lägga till ORD-LAS t/r på samma bokning för 50k EB poäng (eco, 2 pers)

Jag tror inte du kan lägga till en sådan bokning till din existerande bokning. Det blir i så fall en separat Eurobonus-bokning. I alla fall är det min erfarenhet, att det inte går att göra en add-on till en existerande bokning utan att de räknar om priset på hela bokningen, och då blir det ju en vanlig star alliance r/t till Nordamerika.

Toppen