Senaste nytt

Checka ut tidigare än planerat?

JockeS

Medlem
Bokade ett hotell via SAS för 5 dagar i Los Angeles.
Ett Best Western hotell som fått bra rekommendationer och hade bra läge. på bilderna var allt fint osv.

När vi kommer in i rummet så är allt åt skogen känner vi direkt. Men ger det en chans.
Men efter en natt där vi knappt fått en blund pga värme och oljud hela natten och att barnen knappt vågar sova pga kackerlackor som upptäckts i rummet dagen efter, så vill vi checka ut direkt.

Någon som har koll på våra rättigheter/skyldigheter om vi checkar ut 2 dagar tidigare?
Vi ankomst så betalade vi med mitt AMEX Premium.

känslan är just nu att vi checkar ut oavsett om vi får tillbaka pengarna eller inte.

Last edited:
Bokade ett hotell via SAS för 5 dagar i Los Angeles.
Ett Best Western hotell som fått bra rekommendationer och hade bra läge. på bilderna var allt fint osv.

När vi kommer in i rummet så är allt åt skogen känner vi direkt. Men ger det en chans.
Men efter en natt med att barnen knappt vågar sova pga kackerlackor som upptäckts i rummet så vill vi checka ut direkt.

Någon som har koll på våra rättigheter/skyldigheter om vi checkar ut 2 dagar tidigare?
Vi ankomst så betalade vi med mitt AMEX Premium.

känslan är just nu att vi checkar ut oavsett om vi får tillbaka pengarna eller inte.
Trist!

helt rätt att flytta ut!!

Jag hade:
1/ försök lösa med receptionen direkt och berätta varför

om det inte går, lägg inte tid på att tänka på det mer. Shit happens konton finns för en anledning!

sen vid hemkomst:
2/ försök lösa det med SAS/hotels.com
3/ eller Amex

njut av semestern nu och hoppas ni får ett bättre hotell!

Ta upp det med hotellet innan du tar beslutet att vaska några nätter. Om hotellet har bra recensioner och lyssnar på sina kunder är det kanske problem som går att lösa? Är det värme och oljud som stör så kan kanske hotellet byta ert rum mot något som ligger åt andra hållet tex.

Ni har bokat fem nätter, upptäckte problemen första natten och vill ”fly” hotellet, men sen är det två nätter ni funderar på att vaska. Är hotellet good enough så att ni kan fortsätta bo där två nätter till?

Ta upp det med hotellet innan du tar beslutet att vaska några nätter. Om hotellet har bra recensioner och lyssnar på sina kunder är det kanske problem som går att lösa? Är det värme och oljud som stör så kan kanske hotellet byta ert rum mot något som ligger åt andra hållet tex.

Ni har bokat fem nätter, upptäckte problemen första natten och vill ”fly” hotellet, men sen är det två nätter ni funderar på att vaska. Är hotellet good enough så att ni kan fortsätta bo där två nätter till?

Nej det är inte ”good enough” känner vi.

Då är det bara att ta snacket med repan och dra!

Om man hårdrar det så vill jag tro att du inte har några rättigheter alls. Hoppas på goodwill!

När jag tänkt ett tag tror jag både 2/ och 3/ inte är några alternativ.

Ta ett rejält snack med receptionen och hoppas på det bästa. Säg som det är att barnen inte kan sova pga ohyra osv.

I värsta fall är det några eldade tusenlappar

Jag hade först och främst talat med receptionen och förklarat situationen. Det kan ju vara så att ni hade otur med rummet men att resten är så bra som recensionerna anger.

Det har hänt mig massor med gånger att man har fått ett rum som inte levt upp till mina förväntningar. När jag sagt ifrån så har jag oftast fått ett nytt rum, som vanligtvis löst problemet.

Om du trots allt väljer att lämna hotellet så är det de vanliga avbokningsreglerna som brukar gälla, dvs. om du kan avboka 24 timmar innan och redan har bott där en natt så ska du åtminstone slippa betala för de sista tre nätterna.

• Gilla
Reactions: hco
Problemet är väl att du bokat via bokningssite, du har ju då ett avtal med SAS, Hotels vilka nu som driver siten. Har du bokat avbokningsbart rum så borde du kunna avbryta vistelsen. Om det är förbetalt så är det kanske tuffare. Men du bör ju göra ett försök med repan. Tror du kanske hade haft det lättare om du bokat direkt med hotellet, men gör ett försök de kanske släpper bokningen

Absolut första steget är så klart (som många andra redan nämnt) att tala med receptionen. Om de inte kan hitta någon lösning för dig, se till att ta kontaktuppgifter till hotellchef eller liknande som du kan fortsätta en (artig) diskussion om kompensation kring i efterhand. Finns det fel som kan dokumenteras med t.ex. fotografier, se till att göra det.

Om du inte redan är det, se till att du går med i Best Westerns bonusprogram. Du får förmodligen svårt att få pengarna tillbaka, men kanske större chans att få en kompensation i poäng som kan användas på något annat hotell inom gruppen.

Toppen