Senaste nytt

Checka in ost?

Har ofta en eller två smörgåstårtor i handbagaget från Göteborg till Milano och har aldrig haft problem med det.
Västerbotten ostar ena vägen och parmesan åt andra hållet.
Tårta funkar utmärkt i handbagaget likaså semlor.
Parmesan är billigt i italien

Kokta agg brukar funka bra, nar jag aker SAS Go eller annat fulflyg och ar inne pa en low carb diet packar jag matlada med agg och rostbiff. Lite OT men tycker det ar trakigt att det oftast (iallafall i Eco) ar trakiga mackor eller annan mat med snabba kolhydrater. Vore kul/bra om man utan problem skulle kunna halla sig hyfsat nyttig nar man reser och anvanda hela intaget av kalorier pa alkoholhaltiga drycker ;)

OT... var någonstans kan man få tag på parmesan billigare än hemma? Vore bra att veta. :)

Ja, varför inte Lombardiet, nära Bergamo. Där brukar jag köpa parmesan i lösvikt (toppenkvalitet) för mindre än halva priset jämfört med den vacuumförpackade grana padano vi hittar på Coop/Ica.

• Gilla
Reactions: bnr
Apropå checka in ost. En kamrat hade 7 kg ost (sån som dom grillar på stranden) i sin incheckade resväska på väg hem från Brasilien. När vi sitter på planet och väntar på att taxa ut kommer personal och efterlyser min kamrat. Han fick lämna planet, skjutsad ut på plattan och identifiera väskan. Dom hade helt enkelt registrerat osten som sprängmedel. Dom säger att han får ta ett senare plan men han vägrade och allt löste sig med 45 min försening.

OT... var någonstans kan man få tag på parmesan billigare än hemma? Vore bra att veta. :)
Exempelvis i Italien, ska precis åka via Caseificio Valsamoggia (Monteveglio) och köpa ca 2 kg 36 mån lagrad med en kvalitet som slår det mesta. Sedan är priset också väldigt bra

• Gilla
Reactions: bnr
Kan berätta att det gick bra med vår osttransport. Vi löste det som så att vi packade en enskild väska med all ost. Skulle ha med oss 10 st. Checkade in den väskan och körde enbart handbagage med våra egna väskor. Ostväskan kom fram utan problem och alla som fick ostar blev glada. En del utländska ostmottagare såg dock lite frågande ut ang osthyveln :D

Toppen