Senaste nytt

Chatflights

Diskussionen är inte oviktig. Den påverkar vilken "status" som svaren/påståendena som ges här har, t.ex. om du hamnar i dispyt med bolag X och vill ha tillbaka pengarna för att de inte levererar vad de "lovat".

Dessutom har det förekommit (i nu raderade inlägg) problemanvändare som tydligt visat upp att de inte förstår (eller inte låtsas förstå) skillnaden mellan att skriva som privatperson och uttala sig för sin arbetsgivare. Så jag förstår att moderatorerna vill vara extremt tydliga med vad som gäller, eftersom detta faktiskt varit ett problem på forumet.
Javisst är det så, hur avsändaren presenterar sig påverkar i högsta grad hur mottagaren tar emot budskapet.

Lite påklistrat glitter på axlarna gör att trovärdigheten uppfattas öka.

Ännu har inte Du reformen, och lägga bort titlar, slått igenom helt och kommer troligtvis aldrig göra det.

Javisst är det så, hur avsändaren presenterar sig påverkar i högsta grad hur mottagaren tar emot budskapet.

Lite påklistrat glitter på axlarna gör att trovärdigheten uppfattas öka.

Ännu har inte Du reformen, och lägga bort titlar, slått igenom helt och kommer troligtvis aldrig göra det.
Dina två sista stycken är fullständigt irrelevanta till det som diskuteras: titlar och "påklistrat glitter" har inget att göra med den ökade trovärdigheten för en (godkänd) officiell representant. Det är väl självklart att någon som faktiskt representerar ett företag är mer trovärdig i frågor relaterade till det företaget än en slumpmässig person på ett internetforum. Du är ju bara motvalls för sakens skull nu.

Dina två sista stycken är fullständigt irrelevanta till det som diskuteras: titlar och "påklistrat glitter" har inget att göra med den ökade trovärdigheten för en (godkänd) officiell representant. Det är väl självklart att någon som faktiskt representerar ett företag är mer trovärdig i frågor relaterade till det företaget än en slumpmässig person på ett internetforum. Du är ju bara motvalls för sakens skull nu.

Diskussionen handlar primärt om de som INTE officiellt representerar sin organisation.

Vilket är samtliga här inne då det tydligen inte finns några sådana aktiva godkännanden längre.

Jag ser gärna att Chatflights diskuteras här. Oavsett status på deltagarna. Vilket tråden handlar om.

Hoppas ingen är motvalls mot det!

• Gilla
Reactions: L.S
Nej, Anko eller tidigare VD Rickard har inte presenterat sig på forumet (däremot har de folk som läser här och rapporterar).
Sen finns det folk som öppet berättat om vad de jobbar med och tagit emot feedback på forumet mm. Det är folk som är en bit upp i strukturen bland annat. Du kan ju läsa tråden om SAS Appen om du vill ha ett exempel på det hela.

Inga företag tillåts göra reklam på forumet (utan att ha ett samarbete), vilket har förekommit tidigare att man nyttjat för egen ekonomisk vinning.

De har inte folk som läser här, de har automatisk omvärldsbevakning som alla andra seriösa bolag. Varenda gång någon nämner något specifikt som rör mitt yrkesområde i detta eller andra forum så plingar det till på mailen. Vissa har mer avancerade bevakningar som exempelvis skickar någon sammanfattning till relevant person som sysslar med omvärldsbevakning. Om SAS fungerar minsta lilla som ’min’ stora koncern så är det många steg mellan VD och stackaren som sitter på omvärldsbevakning.

Likaså kan vi ju kanske sluta missuppfatta med vilje och förstå vad andra menar med officiell talesperson. Det som menas med officiell talesperson är givetvis den som företaget utsett som uttalar sig på forumet alla utom du pratar om. Ingen pratar om någon som har någon särskild flair.

Och förtäckt reklam förekommer på forumet ganska ofta, oavsett vad forumet tillåter eller ej.

De har inte folk som läser här, de har automatisk omvärldsbevakning som alla andra seriösa bolag. Varenda gång någon nämner något specifikt som rör mitt yrkesområde i detta eller andra forum så plingar det till på mailen. Vissa har mer avancerade bevakningar som exempelvis skickar någon sammanfattning till relevant person som sysslar med omvärldsbevakning. Om SAS fungerar minsta lilla som ’min’ stora koncern så är det många steg mellan VD och stackaren som sitter på omvärldsbevakning.
Nu råkar jag känna folk privat som jobbar eller har jobbat på SAS och det är inte tal om omvärldsbevakning som plingar i mailen som gör att de går in.
Det finns självklart en del som sitter med sådant, men långt ifrån alla. Tror du cabin crew eller gate agenter får pling i sin sas mail när det skrivs här? Dessa typer av anställda läser här. Folk som jobbar med maintenance och bagagelastare är andra kategorier som inte lär få mail så fort någon nämner sas och bagage.

Likaså kan vi ju kanske sluta missuppfatta med vilje och förstå vad andra menar med officiell talesperson. Det som menas med officiell talesperson är givetvis den som företaget utsett som uttalar sig på forumet alla utom du pratar om. Ingen pratar om någon som har någon särskild flair.
Chatflights har ingen officiell talesperson här. Finns dock en person som uttalar sig ibland, och det är inte VDn. Sen kanske de har någon intern taleslista på sitt företag om vem som uttalar sig eller inte här.

Och förtäckt reklam förekommer på forumet ganska ofta, oavsett vad forumet tillåter eller ej.
Fullt medveten om det. Ska vi ta denna tråd som exempel så är det reklam rakt igenom för bolaget. Det är dock inte de själva som startar tråden eller driver inlägg i den.

Det finns flertalet gratistjänster som har trådar här som de skrivs i, men där är det inget ekonomiskt intresse. Sen finns det säkert massa andra gråzoner.

Men att direkt gå ut och göra reklam för en produkt har genom åren aldrig varit tillåtet. Men helt övertygad om att letar man hittar man säkert inlägg som missats.

Så vitt jag förstår är denna tråd skapad av medlemmar som vill diskutera Chatflights. Sedan har VD för bolaget ställt upp och svarat på frågor. Tyvärr verkar han dock ha gett upp sedan flera år tillbaka (vilket man faktiskt kan ha en viss förståelse för), men om det finns medlemmar kvar som har något att tillföra kan de väl få göra det?

Så vitt jag förstår är denna tråd skapad av medlemmar som vill diskutera Chatflights. Sedan har VD för bolaget ställt upp och svarat på frågor. Tyvärr verkar han dock ha gett upp sedan flera år tillbaka (vilket man faktiskt kan ha en viss förståelse för), men om det finns medlemmar kvar som har något att tillföra kan de väl få göra det?
Medlemmar som i egenskap av kunder eller allmänna tyckare finns det väl inget kontroversiellt med inlägg från, även om jag personligen inte tror att det är särskilt många medlemmar som är kunder.

Problemet uppstår om man vill ha svar från folk som arbetar för företaget i fråga, då finns det en hel hög med problemställningar att ta i beaktning... Tex i vilken egenskap svarar de? I sin yrkesroll eller som privatperson? Om det senare, vad ska du då ha svaret till? Du kan knappast hålla företaget ansvarigt för att hålla vad en anställd lovat i ett privat sammanhang. Som anställd skulle jag hålla mig borta från att svara, då det finns en viss risk att det kommer tillbaka och biter mig i arslet när någon eventuellt utkräver att företaget ska leverera på något jag sagt på min fritid. Det är ingen angenäm sits att vara i.

Du har ingen aning om vilka diskussioner som förts tidigare, och det är inget som kommer skrivas här heller.

Rent generellt är inte BC ett forum för att sköta kontakter med företag (utöver de som är officiella företagsrepresentanter). Vill man komma i kontakt med ett företag kontaktar man företaget i fråga.
Vill man sedan berätta vilken information man fått på sin fråga är det helt ok att skriva det här.

Med denna post så stänger vi denna diskussion i den här tråden.

/Moderator

Toppen