Senaste nytt

Chatflights

Det är en bild på ANA First och de försöker marknadsföra att flyga med Skyteam i Business med eurobonuspoäng till Tokyo från Stockholm.

Det enda som är rätt i bilden är väl poängpriset för aktuell sträcka?
Ja så är det för oss som ser ANA-loggan på servetten och känner till vad ANA är och vilken allians de tillhör. Så är kanske inte fallet för deras kundkrets utan de ser att de kan få hjälp med att boka en resa i business till Tokyo för 165k EB-poäng.

Ja de kunde valt en genrebild utan ANA-logga men har nog svårt att dra några större växlar av detta. Hur ofta är det saker och ting i verkligheten ser ut som i annonsbilder liksom? Det är inte så att de skriver att de fixar biljetter med ANA för EB-poäng.

Så ja, de borde valt en bild från ett annat flygbolag men kan inte se att det utlovas något osant (som i tidigare kommunikation). Finns nog mkt att kommentera på om vi ska nagelfara reklam.

Gudarna skall veta att jag är väldigt negativt inställd till Chatflights, men här ser jag inget konstigt. Visst, de flesta här inne vet att det inte går att boka ANA längre, men som konceptbild funkar det. Är det First så kanske lite mer ”lurigt” men fortfarande inte konstigt. Jämför det tex när de stora tidningarna skriver en artikel om Airbus320 och har en bild på en 380.

Detta är lite som att skälla ut McDonalds för att den hamburgare man får inte ser ut som den på bilden.

Ja så är det för oss som ser ANA-loggan på servetten och känner till vad ANA är och vilken allians de tillhör. Så är kanske inte fallet för deras kundkrets utan de ser att de kan få hjälp med att boka en resa i business till Tokyo för 165k EB-poäng.

Ja de kunde valt en genrebild utan ANA-logga men har nog svårt att dra några större växlar av detta. Hur ofta är det saker och ting i verkligheten ser ut som i annonsbilder liksom? Det är inte så att de skriver att de fixar biljetter med ANA för EB-poäng.

Så ja, de borde valt en bild från ett annat flygbolag men kan inte se att det utlovas något osant (som i tidigare kommunikation). Finns nog mkt att kommentera på om vi ska nagelfara reklam.
Det är falsk marknadsföring enligt mig, då bilden inte har något med annonsen att göra. Man väljer att illustrera med något som är väldigt mycket bättre än vad det är man säljer.

Hur skulle du känna för om en restaurang erbjuder ett glas bubbel på AW för 99 kronor och illustrerar det men en flaska Krug och Dompa? När du väl kommer dit är det asti cinzano som erbjuds till det priset.

Självklart kan vi göra jämförelsen med tidningar som skriver om något flyg och illustrerar med något annat, det är ju dålig "journalistik" men inte någon marknadsföring. Här erbjuder man en tjänst och illustrerar det med en helt annan produkt. Enligt mig är inte det stora problemet att det är ANA på bilden, utan att man visar First Class men vill sälja businessclass.

Det är falsk marknadsföring enligt mig, då bilden inte har något med annonsen att göra. Man väljer att illustrera med något som är väldigt mycket bättre än vad det är man säljer.

Hur skulle du känna för om en restaurang erbjuder ett glas bubbel på AW för 69 kronor och illustrerar det men en flaska Krug och Dompa? När du väl kommer dit är det asti cinzano som erbjuds till det priset.

Självklart kan vi göra jämförelsen med tidningar som skriver om något flyg och illustrerar med något annat, det är ju dålig "journalistik" men inte någon marknadsföring. Här erbjuder man en tjänst och illustrerar det med en helt annan produkt. Enligt mig är inte det stora problemet att det är ANA på bilden, utan att man visar First Class men vill sälja businessclass.
Man visar ett glas champagne, ett vattenglas, en maträtt och en skärm. Detta för att illustrera business class - ja det borde inte vara en bild från first men sett till innehållet så är detta saker man får på mer eller mindre varje long haul business.

Vi kan nog hitta mängder med exempel på reklam som får saker att se bättre ut än vad det är. Har svårt att se att någon kommer tro att de ska få ANA first pga denna bild men men - jag har nog fört fram min ståndpunkt nu och vi behöver inte dra det i långbänk.

Man visar ett glas champagne, ett vattenglas, en maträtt och en skärm. Detta för att illustrera business class - ja det borde inte vara en bild från first men sett till innehållet så är detta saker man får på mer eller mindre varje long haul business.

Vi kan nog hitta mängder med exempel på reklam som får saker att se bättre ut än vad det är. Har svårt att se att någon kommer tro att de ska få ANA first pga denna bild men men - jag har nog fört fram min ståndpunkt nu och vi behöver inte dra det i långbänk.
Chatflights har ju en lång historik av att ljuga och förvränga sanningen i sin marknadsföring, det här är ju bara ett av tiotals felaktiga/tvivelaktiga/lögnaktiga reklaminlägg de gjort.

De gör detta helt medvetet, och det finns väldigt många som tror att det är så här att åka Business.

En seriös aktör agerar inte på detta sätt enligt mig. Att det blir fel ibland är inget konstigt, men när det är upprepade gånger så är det medvetet.

Hur skulle du känna för om en restaurang erbjuder ett glas bubbel på AW för 99 kronor och illustrerar det men en flaska Krug och Dompa? När du väl kommer dit är det asti cinzano som erbjuds till det priset.

Ok, hur många tror du vet om att det är ANA first? Står det ett glas bubbel för 99 är det ok så länge det inte står 99 kronor för Dom Perigon eller Krug. Det är väl samma sak som den reklam kvinnor bombarderas med för schampoo och blir besvikna när inte håret ser ut som kvinnan i reklamen eller reklam för bilvax och bilden innehåller en Ferrari och du blir arg för att din bil inte sedan ser ut som en Ferrari. Bästa är väl att ChatFlight i fortsättningen enbart kör med neutrala bilder som inte innehåller några referenser till några som helst bolag eller reseklass så att inte konsumenten känner sig vilseledd för nu måste de vara nerringda med resenärer som sitter på AirFrance och undrar varför deras säte inte ser ut som bilden. Nu är detta dock BC och här råder ChatFlight derangement syndrome så det bästa vore väl om inte ChatFlight fick göra reklam alls eller måste köra all reklam via en oberoende BC-panel som bedömer om konsumenten kommer känna sig vilseledd till den grad att de borde dras inför marknadsdomstolen. Calle Schulman hälsar att han kan vittna. Jag har popcornen klara så det är bara att köra.

Tja de som inte vill utnyttja Chatflights slipper. Personligen har jag inget emot affärsidén, ungefär som att hjälpa gamla tanter över gatan …
Men behöver man hjälp så behöver man, det finns väl en och annan som tycker att de inte har tid alt. vill sätta sig in i vår ”lilla bubbla”…
Men jag störs ibland på deras “talande budskap” i form av podcasten “Medvind”.

I ett avsnitt berättar man om varför man inte skall boka lyxhotell typ Fours Seasons hotell och andra sk. lyxhotell-brands via hotellens egna hemsidor…ex https://www.fourseasons.com/, utan via en Lyxhotells-mäklare som har speciella connections då får man en del förmåner på köpet (typ uppgradering mm) och enl. podden så har Chatflights, påstod de själva en av dessa s.k. lyxhotellsmäklare…

När jag av ren nyfikenhet frågade dem om bl.a FS i Bangkok och i Singapore så visade det sig att de ”väntade på att ett avtal med en annan part som skulle tillhandahålla dessa tjänster” skulle komma på plats, men att just FS inte var med där…Orsak programmet var inspelat för länge sedan…

Så kära Chatflights man skall inte “lura gamla tanter”…

Jag instämmer med dig @toer00
Själv blev jag intresserad av att boka LH och tjäna poäng enligt ”gamla modellen”. Det var visserligen möjligt men kostade typ 10 tusen mer än att boka via LH. Inte så intressant hack om det inte funkar att boka discounted business.

Toppen