Senaste nytt

Champagnetråden

Det finns ett antal aktörer (Winefinder, Vinoteket och många fler) som betalar in svensk moms och alkoholskatt när man köper från dem. Det brukar framgå ganska tydligt i sådana fall.

Många utländska butiker har dock inte den processen och då ska man (enligt skatteverkets uppfattning i alla fall, finns en del som har annan uppfattning) betala in det själv. Rent praktiskt så sker det dock inga egentliga kontroller när det är inom EU. Om det är utanför EU så blir det alkoholskatt, moms och tull, där sker det också kontroller.
Toppen, tack för info.

Tyvärr ännu en champagne där känslan var mer "meh", Charlot Le Fruit de Ma Passion har fräschör men saknar lite av det fylliga och nästan ingen brödighet. Hade kanske funkat.dom apertif om syran varit lite högre men här blev det på något sätt varken eller. Tur att man bara tog ett glas på lokala vinbaren.
IMG_20200424_175756.jpg

I helgen testades Thevenet Delouvin Carte Noire, en blend på 75% Pinot Meunier och 25% Pinot Noir. Trevlig,ganska komplex doft men inslag av mogen frukt men även brödighet och honung. Smakmässigt är den dock avsevärt enklare, som väntat med tanke på priset, inte så att den var dålig men doften gjorde att jag hoppades på mer. Smakmässigt var den snäppet vassare dag 2, så ta ett glas dag 1 och spar resten.
IMG_20200424_221028.jpg

Desbordes Amiaud köpte jag en låda 1988 och en 1989. Båda väldigt bra med tanke på priset!
Blev att testa 1989:
IMG_20200425_165214.jpg

Jag var faktiskt väldigt imponerad av den, tar självklart med priset i bedömningen. Finns ju självklart bättre men en av de bästa i sin prisklass, i alla fall om man gillar den äldre stilen, den drar doftmässigt nästan lite åt sherry.

Har tydligen också testat årgång 1988.(testades 2017) tur att Vivino påminner en när man skannar ny etikett. Gillade den också :)

Blev att testa 1989:
Visa bifogad bild 108714
Jag var faktiskt väldigt imponerad av den, tar självklart med priset i bedömningen. Finns ju självklart bättre men en av de bästa i sin prisklass, i alla fall om man gillar den äldre stilen, den drar doftmässigt nästan lite åt sherry.

Har tydligen också testat årgång 1988.(testades 2017) tur att Vivino påminner en när man skannar ny etikett. Gillade den också :)
Kul! Ja, mycket russin och sherry-aktig :)

Toppen