Senaste nytt

Champagnetråden

Du har ju redan fått en del bra rekommendationer. I och med att du förra året drack en nästan 20 år gammal champagne så tänkte jag att du kanske vill ha en del som lagrats i alla fall en del så bidrar med några förslag:
José Michel & Fils | Systembolaget
Laurent-Perrier | Systembolaget
André Clouet | Systembolaget
Henriot | Systembolaget
Henriot | Systembolaget
Gisèle Devavry | Systembolaget

En som jag inte själv testat än men har köpt en låda av är:
Desbordes-Amiaud | Systembolaget
Tyckte det var lite intressant med en så pass gammal champagne tillgänglig via Systembolaget. Kan alltså inte (än) kommentera på kvalitet men får återkomma angående det.
Desbordes Amiaud köpte jag en låda 1988 och en 1989. Båda väldigt bra med tanke på priset!

Behöver tips på Champagne för firande nu under våren, förra året köpte jag Christian Senez Millésime 2000 vilken var mycket god.

Vad rekommenderas i prisintervallet 500-700kr?

Mina picks på 50-70 EUR spannet, en härlig blandlåda helt enkelt :)
upload_2020-4-24_9-15-2.png

Testade ytterligare en av de ganska billiga köpen, Croix D'Irval igår, 70% PM och sen 15% vardera av PN och Chardonnay. Kan sammanfattas som intentsägande. Vi drack bara lite ur den så får se om en dag till lyckas lyfta den.
IMG_20200423_212022.jpg

Ni som har erfarenhet av att beställa Champagne från utlandet, hur fungerar det med skatter osv, blir man debiterad det utöver priset man betalar till leverantören?

Ni som har erfarenhet av att beställa Champagne från utlandet, hur fungerar det med skatter osv, blir man debiterad det utöver priset man betalar till leverantören?
Det finns ett antal aktörer (Winefinder, Vinoteket och många fler) som betalar in svensk moms och alkoholskatt när man köper från dem. Det brukar framgå ganska tydligt i sådana fall.

Många utländska butiker har dock inte den processen och då ska man (enligt skatteverkets uppfattning i alla fall, finns en del som har annan uppfattning) betala in det själv. Rent praktiskt så sker det dock inga egentliga kontroller när det är inom EU. Om det är utanför EU så blir det alkoholskatt, moms och tull, där sker det också kontroller.

Toppen