Senaste nytt

Champagnetråden

1999:an som jag gör närmaste jämförelsen med och som var enligt mitt tycke helt otrolig med många olika nyanser och smaker/dofter så var 02 en besvikelse på båda två. Tyckte den kändes "platt". Inte dålig, men hade förväntat mig mycket, mycket mer. Skulle säga som en bra champagne i 5-600-hundrakronorsklassen. Förmodligen så behöver den bli äldre för att sjunga på riktigt. Nu är den inget vidare. Jag köpte den kanske för 1-2 månader sedan på Systemet och den har legat i kylen för hade tänkt ta den tämligen omgående. :)
OK, tack för det! Det verkade som att du inte har superhöga tankar om Dom 2002, har även en sån på lagring, och drack en för ett par år sedan. Men vad är dina tankar om den?

Bra utbud i The Wing Hongkong!

AAA716EB-B133-4F99-82B0-D7D67FAAC140.jpeg

OK, tack för det! Det verkade som att du inte har superhöga tankar om Dom 2002, har även en sån på lagring, och drack en för ett par år sedan. Men vad är dina tankar om den?
Jag hade tre stycken som jag druckit vid olika tillfällen med några års mellanrum. Helt okej men inte något fantastiskt... Upprepar mig och ger den samma omdöme som Churchill 2002, rätt platt och intetsägande. Ska förmodligen testa Dom 2008, sen kommer jag nog inte köpa Dom mer. Inte my cup of tea helt enkelt. Finns många mer spännande och goda för mindre peng. Största behållningen tycker jag är flaskan och etiketten som är väldigt fin... :rolleyes::p

Jag hade tre stycken som jag druckit vid olika tillfällen med några års mellanrum. Helt okej men inte något fantastiskt... Upprepar mig och ger den samma omdöme som Churchill 2002, rätt platt och intetsägande. Ska förmodligen testa Dom 2008, sen kommer jag nog inte köpa Dom mer. Inte my cup of tea helt enkelt. Finns många mer spännande och goda för mindre peng. Största behållningen tycker jag är flaskan och etiketten som är väldigt fin... :rolleyes::p
Intressant, vad är din kopp te skulle du säga? BdN, BdB? Comtes? Bollinger? Hög syra? Mycket frukt?

Intressant, vad är din kopp te skulle du säga? BdN, BdB? Comtes? Bollinger? Hög syra? Mycket frukt?
Sammansättningen av druvor spelar mindre roll, är förtjust i dem alla. Comtes är bra, Winston älskar jag (men inte just denna jag provade nu), Diebolt Vallois fleur de passion, Bollinger RD, grand anneé (samma vin som RD men men...) Bruno Paillard. Jacquesson, Duval Leroy Femme de champagne är toppen! Vad gillar du? (Dem jag skrev endast ett axplock, finns så mycket gott!) :) Och det behöver absolut inte kosta multum... Det är väldigt roligt/en sport att hitta bra champagner för så lite pengar som möjligt.

Last edited:
Sammansättningen av druvor spelar mindre roll, är förtjust i dem alla. Comtes är bra, Winston älskar jag (men inte just denna jag provade nu), Diebolt Vallois fleur de passion, Bollinger RD, grand anneé (samma vin som RD men men...) Bruno Paillard. Jacquesson, Duval Leroy Femme de champagne är toppen! Vad gillar du? (Dem jag skrev endast ett axplock, finns så mycket gott!) :) Och det behöver absolut inte kosta multum... Det är väldigt roligt/en sport att hitta bra champagner för så lite pengar som möjligt.
Jag är en n00b som bara samlat och druckit det senaste året. Just nu är jag inne på rika, mogna och oxiderade smaker. Drar definitivt åt BdN-hållet över BdB, men saknar lite längd i eftersmaken när det inte finns någon Chardonnay i blandingen alls. Mina basfavorit är Bollinger NV, har bara druckit en Churchill (men köpt desto fler) och det var en 2006a, gillade den skarpt. Men om jag minns rätt så gillade jag de jordiga och källaraktiga och champinjoniga tonerna i Dom 2002an som jag drack, och även den massiva smörighet som fanns i Moet 2002. Sen har jag inte druckit några andra 2002or. Av 2008orna jag druckit tycker jag att Bollingern har varit bäst, otroligt frisk men också rik och djup.

Bara en tanke om varför du kanske inte tyckte att Winston 2002an levererade, i en av Jancis Robinson's vinbok skriver hon att om man lämnar sina viner i kylen (alltså en typ 4 till 6-gradig matkyl) så riskerar man att döda lite av frukten i vinet. Vet inte hur mycket man ska lyssna på sånt här men tänker om det kanske påverkat ditt vin en del? (Just a thought).

Toppen