Remington Steele
Medlem
Hos SAS nu på resan Gosset, och hemma hos Gianni Versace, Casa Casuarina en flaska Louis Roederer. Jag och Lorden hade tömt större delen av flaskan inne i baren innan vi flyttade oss ut.
Luftfuktighet i Vinkyl
Jag kände inte för att lägga 10.000 på ett nytt vinlagringsskåp så jag köpte en vinkyl på blocket som har elektrisk temperaturstyrning, fläkt, kolfilter och luftfuktighetsmätare. Dock har jag märkt att luftfuktigheten ligger rätt lågt, runt 35%. Flaskorna ligger ju ner men när man läser på nätet så verkar det som att man gärna har en luftfuktighet som är dubbelt så hög, lite svårt att få till hos oss uppe i sverige då luften aldrig är särskilt fuktig. Hur viktigt är detta, tänk på att jag siktar på att låta vissa av flaskorna ligga i mer än 10 år. Och har nån nåt tips om att höja luftfuktigheten i kylen utan att riskera mögel (som vore en smärre katastrof för vinet.
Det beror på om du har en serveringskyl eller ett lagringsskåp. Lagrigsskåpen är i regel justerade till rätt fuktighet (50-70%) medan de flesta serveringskylarna saknar denna funktion. För torr luft krymper korkarna så att luft kan sippra in medan för fuktig luft riskerar att tex skada etiketterna. Det finns att köpa billiga hygrometrar för att hålla koll på luftfuktigheten. Ligger luftfuktigheten fel så finns små luftfuktare som justerar detta.Bumpar denna fråga till toppen av tråden. Nån som har nåt tips på att reglera luftfuktigheten i en vinkyl? Eller är detta overkill? Vissa hävdar ju att så länge flaskorna ligger ned så spelar luftfuktigheten ingen roll.
Alla är bra, men var jag tvungen att välja skulle jag ta CH NV, därefter rosén. Men alla är som sagt bra... De har även haft Nicolas Feuillatte som däremot inte är någon höjdare.Nyfiken fråga, vad tycker ni om de champagner SAS har och har haft i biz? Vad jag kommer ihåg har det varit,
Henriot 2007
Charles Heidseick
Charles Heidseick rosé 2005
Gosset
Vet du om dom bara levereras till en viss butik? På mitt Systembolag visste dom ingenting om 2008:an. Hittar ingen info på hemsidan heller.Visa bifogad bild 84587 Då var det dags igen att fylla på 2008-förrådet. Denna gång lyckades jag bara knipa två av de 19(?!) släppta flaskorna i fredags. Nästa påfyllning kommer (okänt antal) tisdag den 22/1, får se om jag fyller på.
Nicolas var väl i Plus? (those were the days innan Francois Montant)Alla är bra, men var jag tvungen att välja skulle jag ta CH NV, därefter rosén. Men alla är som sagt bra... De har även haft Nicolas Feuillatte som däremot inte är någon höjdare.