Senaste nytt

Champagnetråden

Skulle behöva lite hjälp med inköp av Champagne för konsumtion på fredag (det som blir över blir gåva).
Har tillgång till alla bolagen i Stockholm men vill inte behöva springa runt till flera bolag. Närmast av de som har större utbud är väl PK-huset samt Thorsplan.

Budget: 2500 sek
Krav: Minst 4 flaskor men får gärna vara 5 eller 6 flaskor också om det ryms i budget (hellre 4 stycken för 600, än 1 för 1500 och 3 för 300)
Förutsättningar: Minst 2 ska drickas på fredag så behöver finnas på aktuellt systembolag och övriga flaskor blir present till en som har lite koll på champagne (och dessa köps också in samtidigt).

För egen del så är min favorit av "standard champagne" Palmer Vintage 2016 (gärna tidigare årgångar men det är ju den som finns nu), om det nu ger er någon info om ungefär vad jag gillar. Inga av flaskorna är tänkta att lagras någon längre tid utan ska kunna drickas på en gång.
Planen är att inhandla allt imorgon eftermiddag.
@pswe och @rsimon har ringat in bra alternativ, vår numer nya huschampagne Charles Ellner Grandé Réserve 2015 [på vissa Systembolag 2016] är ett bra alternativ i prisklassen strax underr Palmer Vintage 2016.

Runt 600kr klassen är mina favoriter Bollinger NV och Pol Roger Brut Réserve NV, annars en av våra, läs det som @Mrs. GOTBound absoluta favoriter sommartid i standardsortimentet Pol Roger Brut Rosé som för tillfället är den fantastiska årgången 2018, då pratar vi strax över 800kr för en butelj.

Skulle behöva lite hjälp med inköp av Champagne för konsumtion på fredag (det som blir över blir gåva).
Har tillgång till alla bolagen i Stockholm men vill inte behöva springa runt till flera bolag. Närmast av de som har större utbud är väl PK-huset samt Thorsplan.

Budget: 2500 sek
Krav: Minst 4 flaskor men får gärna vara 5 eller 6 flaskor också om det ryms i budget (hellre 4 stycken för 600, än 1 för 1500 och 3 för 300)
Förutsättningar: Minst 2 ska drickas på fredag så behöver finnas på aktuellt systembolag och övriga flaskor blir present till en som har lite koll på champagne (och dessa köps också in samtidigt).

För egen del så är min favorit av "standard champagne" Palmer Vintage 2016 (gärna tidigare årgångar men det är ju den som finns nu), om det nu ger er någon info om ungefär vad jag gillar. Inga av flaskorna är tänkta att lagras någon längre tid utan ska kunna drickas på en gång.
Planen är att inhandla allt imorgon eftermiddag.
Lyssna inte på kvacksalvarna @rsimon och @GOTBound , du behöver trycka in någon av dessa två! ;)

Louis Roederer Vintage håller jag som "Most bang for the buck" som går att få tag på, är bra prissatt på Systembolaget mot onlinehandlarna om jag inte minns fel.
Vill man hålla nere budgeten och trycka in fler flaskor hade jag nöjt mig med Louis Roederer Collection!

1722438989361.png

1722439008079.png

Du har redan fått många bra tips @palmen men jag slår ett slag för JM Gobillard rosé 2018. Årgångschampagne som är bra för 331kr. Finns på PK-huset. Charles Heidsieck brut för 559kr är också mycket bra. (SAS-champagnen). Taittinger brut för 519 gillar jag också. Slår även ett slag för Champagne Vielle France från 2013 för 499kr. Detta är utöver de redan bra tipsen du fått! Lycka till med inköpen!

Du har redan fått många bra tips @palmen men jag slår ett slag för JM Gobillard rosé 2018. Årgångschampagne som är bra för 331kr. Finns på PK-huset. Charles Heidsieck brut för 559kr är också mycket bra. (SAS-champagnen). Taittinger brut för 519 gillar jag också. Slår även ett slag för Champagne Vielle France från 2013 för 499kr. Detta är utöver de redan bra tipsen du fått! Lycka till med inköpen!
Tänkte ta med Gobilard'en också för det är en väldigt trevlig sommardryck, passar perfekt när det är varmt ute!
Den och en en Louis Roederer Vintage så får man ett snittpris på 565:-/flaskan och en bra touch av två världar :)

Håller med om att Louis Roederer Vintage alltid ett säkert kort om man ska köpa några flaskor och hålla en någorlunda budget. Veuve Clicquot går allt som oftast hem, Henriot 2014 och Diebolt-Vallios är lite roligare köp också.

Själva har vi firat födelsedag!

flaska2.jpg

flaska1.jpg

Kommer allt annat vara lite "mja mähä" om man börjar med Louis Roederer?
Finns en risk att det bara dricks 2 av dessa (beror på hur många vi blir). Om jag absolut vill testa Roederer, i vilken ordning bör man då dricka?
Nej, det skulle jag inte säga. Alla som du har köpt är bra. Man ska absolut börja med det bästa man har! Om det "bara" blir två flaskor - börja med Roederer och gå vidare in på Palmer eller Gobillard.

Toppen