Senaste nytt

Champagnetråden

KalleSus

Medlem
Arlaux blir ny SAS champagne, någon som smakat detta märke?
Jag blev lite nyfiken när jag såg ditt inlägg om den nya Champagnen, så jag började forska lite.
Så här skriver Richard Juhlin i sin bibel "Magnum Opus":

"Underskattad liten välskött domän där vinerna behandlas med stor respekt och omsorg och lagras länge i producentens källare...
Mitt val är årgångslösa Réserve. ett imponerande vin med fina grillade toner och övertoner av rosmarin och lakrits."


Så frågan är om SAS har valt Réserve eller den mera standardmässiga Brut.

Men det verkar vara en intressant och seriös producent, som klassas som R-M (Récolteur-Manipuleur), dvs en odlare som gör sin egen Champagne.
 
Arlaux blir ny SAS champagne, någon som smakat detta märke?
Nej, inte ens hört talas om den... Det behöver ju dock inte innebära att det är negativt!
 

mmbt

Ny medlem
Systembolagets priser 1978
Intressant att en netto medellön då kunde köpa 40st flaskor Krug och idag räcker en netto medellön till 13st.
 

Attachments

  • C1FD443F-2FDD-4D0F-A70F-4AFAC6C32CFE.jpeg
    C1FD443F-2FDD-4D0F-A70F-4AFAC6C32CFE.jpeg
    75 KB · Visningar: 173

pswe

Medlem
120 kronor från 1973 motsvarar idag ca 915kr.
Krug kostar idag 2139 på bolaget.
Så visst har de höjt, men om den något förenklade analysen ovan stämmer så borde vi åtminstone kunna köpa cirka 18 flaskor inte bara 13.
(För övrigt nog inte helt samma produkt i listan då artikelnumret är ändrat från 7493 till 7494)
 

JohanLG

Medlem
Jag blev lite nyfiken när jag såg ditt inlägg om den nya Champagnen, så jag började forska lite.
Så här skriver Richard Juhlin i sin bibel "Magnum Opus":

"Underskattad liten välskött domän där vinerna behandlas med stor respekt och omsorg och lagras länge i producentens källare...
Mitt val är årgångslösa Réserve. ett imponerande vin med fina grillade toner och övertoner av rosmarin och lakrits."


Så frågan är om SAS har valt Réserve eller den mera standardmässiga Brut.

Men det verkar vara en intressant och seriös producent, som klassas som R-M (Récolteur-Manipuleur), dvs en odlare som gör sin egen Champagne.
SAS har deras Brut Grand Cuveé, nästa steg "upp" skulle vara deras Brut Special Reserve som legat på jästen ca 10 år. Men deras Brut Grand Cuveé är helt fantastisk och en ynnest att SAS fått köpa 9000fl
 
Last edited:
Toppen