Senaste nytt

Champagnetråden

En fråga till alla gurus,

Om man vill köpa en champagne för att lagra i 10+ år. Vilken skulle ni då satsa på?
Finns många alternativ, beror lite på prisnivå du söker och stil du gillar. De stora husens årgångschampagner är säkra kort för lagring men även många mindre hus t ex de som är Special Club är bra.

Kolla lite årgångsguider på vilka årgångar som lämpar sig väl för lagring, 2012 finns ofta fortfarande och konsensus verkar vara att det är en bra årgång (snäppet under toppåret 2008) så kan kanske vara ett alternativ.

Bra champagne men dåligt foto - middag på Djuret med 2 champagne på glas. Standard cuvée från Henriot är helt ok men sen körde de även Henriots prestigecuvee Hemera 2005 (första årgången under det namnet) på glas. Den var väldigt trevlig, fortfarande lite tight så definitivt lagringspotential men redan bra.
IMG_20201208_173520.jpg

Fan vilken hets på säljstarter hit och dit här, triggade mig tyvärr.
När jag ringer upp sambon för att be henne smita in på bolaget för att köpa en flaska Andre Clouet dream vintage 2008 så står hon precis utanför, går in och har svårt att hitta det. Lokaliserar vinet på en tillfällig hylla där och går vidare för att plocka lite rödvin, under dom minutrarna hon letar efter efter rätt vin och är på väg mot kassorna var alla flaskor slut, där hade man tur!

Och efter allt triggande här inne slutade det inte där, blev att beställa hem 6 flaskor Gallimard och hittade en Guy Michel på bolaget från 1989, tänkte det låter kul att dricka något från ens födelseår, när ordern skulle slutföras fanns den såklart inte på lager hos leverantören så fick nöja mig med en 1996!
Haha, samma för mig minus Guy Michel (säg gärna vad du tyckte).

Blev en låda Gallimard och 3 st Dream Vintage. December är ändå en så dyr månad och det är väl inte bara barnen som skall ha det mysigt?

Haha, samma för mig minus Guy Michel (säg gärna vad du tyckte).

Blev en låda Gallimard och 3 st Dream Vintage. December är ändå en så dyr månad och det är väl inte bara barnen som skall ha det mysigt?
Glad att man inte har barn så man kan fokusera på sig själv! :cool:
Får se om jag gjorde misstaget att bara be sambon ta en dream vintage...

Toppen