Senaste nytt

Champagnetråden

Kör också något som är snällt för plånboken, men jag och @Lord Brett Sinclair gillar den.
IMG_1368.jpeg
 

MTheC

Medlem
Kvällens champagne, Janisson-Baradon Grande Reserve.
Var länge sedan jag testade något från dem (enligt det jag sparat hos Vivino så var det 2017 - testade då stora delar av deras utbud på Grand Champagne). Bra champagne med fin syra, ganska trevlig fyllighet. Inte fantastisk men väldigt bra för priset.
IMG_20200408_210150.jpg
 

Kevinator

Medlem
Någon slags bruttolista nedan. Alla under 500:- och finns på systembolaget.

Nu gäller det att bestämma vad som ska köpas först. :)

  • Bollinger Special Cuvée Brut nr 7418
  • André Clouet Grande Reserve Nr 7686
  • Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs collection vintage 2012 Nr 7592
  • Charles Heidsieck Brut Reserve nr 77522
  • Duménil Brut Millésimé Premier Cru Nr 7522
  • Hervieux-Dumez Special Club Premier Cru nr 92904
  • Louis Roederer Brut Premier Nr 7602
  • Pierre Peters Cuvée de Réserve Nr 7350
  • Deutz Brut Classic Nr 7487
  • La Chouette de Champillon Nr 77366
  • Diebolt-Vallois Prestige Brut Nr 7723
  • Fleury Blanc de Noirs Brut nr 7547
  • Hervé Dubois Blanc de Blanc Grand Cru Millésime Nr 95314
  • Launois vintage Blanc de blancs brut nr 7329
  • Pertois-Lebrun L'Extravertie Nr 77884
  • Bereche fils Brut Reserve Nr 74974
  • Marc Herbrart Selection Premier Cru Brut Nr 71985

Bra bruttolista, den kan tjäna som inspiration för fler här på forumet, mig inräknat! Kanske ska du satsa på Hervieux-Dumez Special Club Premier Cru nr 92904 då den är tillfälligt sortiment och kan ev. ta slut om du bearbetar listan uppifrån och ner ;)
 

Gargamel

Medlem
Bra bruttolista, den kan tjäna som inspiration för fler här på forumet, mig inräknat! Kanske ska du satsa på Hervieux-Dumez Special Club Premier Cru nr 92904 då den är tillfälligt sortiment och kan ev. ta slut om du bearbetar listan uppifrån och ner ;)
Jag hade tänkt att införskaffa den men går tyvärr inte att beställa och bara ett fåtal butiker som har den :( En Pertois-Lebrun L'Extravertie är iaf påväg för att fira tillträde till nya bostaden.
 

MTheC

Medlem
Trevlig liten apertif för att inleda helgen. Sista av årgång 1996 från Bedel, trodde den skulle vara förbi optimala tiden att dricka den men öppnade sig väldigt fint, väldigt fyllig och brödig. Denna årgång är från innan de körde biodynamiskt så skiljer sig kanske lite stilmässigt.

Vi testade även Hebrart Riven Gauche från 2008, mycket fräschare, mer mineral och citrus. Även om den var trevlig att dricka nu så blir det nog till att spara på resterande ett tag till.

IMG_20200409_160946.jpg
 

MTheC

Medlem
Vi inleder påskhelgen defensivt för att avancera uppåt.

Intressant vin som verkligen behövde 10-15 minuter i rumstemperatur för att blomma ut. Väldigt mild på alla sätt, ett bra ingångs vin.

EK
Visa bifogad bild 108089
Hur skulle du jämföra den med deras vanliga MV? Har inte varit så imponerad av deras instegsvin så har hittills inte köpt någon av deras 2008 men med allt hemmasittande öppnar det upp sig utrymme i vinkällaren.
 
Toppen