Senaste nytt

Caviar, var och av vem serveras detta?

Störfisk odlas i allt större omfattning, bla i Finland, så snart är Kaviar lika lite exotiskt som lax.
Tryffel, speciellt vit, är fortsatt exotiskt.

Nja, du kan inte använda samlingsnamnet "kaviar" och jämföra det med de tryffelsorter som är exklusiva, dvs vit tryffel och perigordtryffel. Sommartryffel/Bourgognetryffel är både rätt billigt och hyfsat lätt att odla i dedikerade skogsdungar nuförtiden, jag har sett dessa på marknader för under 100 euro/kg vissa år. Vit tryffel är snarare att jämföras med... Beluga, som passande nog betyder vit, och rör sig i samma ofattbara prisklass.

Last edited:
Nja, du kan inte använda samlingsnamnet "kaviar" och jämföra det med de tryffelsorter som är exklusiva, dvs vit tryffel och perigordtryffel. Sommartryffel/Bourgognetryffel är både rätt billigt och hyfsat lätt att odla i dedikerade skogsdungar nuförtiden, jag har sett dessa på marknader för under 100 euro/kg vissa år. Vit tryffel är snarare att jämföras med... Beluga, som passande nog betyder vit, och rör sig i samma ofattbara prisklass.

Kanske inte men innan de började odla var nästan all kaviar dyr/exotisk.
på samma sätt som all lax var dyrt innan de började odla den.
Vildfångad lax är fortfarande dyr.

Food's Biggest Scam: The Great Kobe Beef Lie - Forbes

Det ena hänger väl ihop med det andra. Jag kan inte tänka mig att något flygbolag serverar "äkta kaviar" i den bemärkelsen att det skulle komma från Kaspiska havet och vara viltfångad Beluga/Ossetra/Sevruga. Det som går relativt lätt att få tag på nuförtiden är odlad Baikal, White Sturgeon och eventuellt Ossetra, som inte torde vara något etiskt problem med tanke på att stören inte dödas när rommen skördas.

Själv föredrar jag löjrom alla dagar i veckan, det är tur att de Ryska tsarerna inte kom i kontakt med och populariserade denna, ty då hade den säkert kostat som sin mörka kusin.
Kanske ska förtydliga att jag i begreppet "äkta" inte la in någon värdering av etiken kring produktionen. (Många tycks ju betrakta all caviar som inkorrekt oavsett)
Avsikten var bara att inte få med Avruga, Aubergine och liknande som nuförtiden ofta får efternamnet caviar. För att inte tala om Kalle...

Kan nämna att jag förra hösten besökte Astrakhan, som är centralorten för den ryska produktionen av störkaviar. Det var svårt att få tag på kaviar även där då den legala försäljningen är starkt begränsad och kontrollerad av myndigheterna. Dock lyckades jag till slut få tag i Beluga kaviar för 11000 rubel för 250 gram, d.v.s. 10000 SEK/kg. Jag fick ett certifikat från fiskhallen som jag skulle uppvisa för polis, tull etc. Priset var mycket förmånligt jämför med vad motsvarande produkt kostade i Moskva ( jag vill minnas nästan det dubbla). Priset samt det faktum att kaviar har begränsad hållbarhet (måste förvaras fryst, öppnad burk håller bara några dagar) tycker jag tala emot att något flygbolag skulle servera "äkta" kaviar i F.
Skall tillägga att jag inte är särskilt förtjust i kaviar även om den serveras "som den skall", d.v.s. med Blinier, Smetana och vodka!
Fick f.ö. veta att man inte dödar stören när man mjölkar den på rom, utan numera sprätter upp den, mjölkar och sedan syr igen buken!

Jag älskar äkta kaviar men är inte någon expert som kan skilja på på de olika sorterna.
I Kina fanns (finns) det en sort som kallas Heilongjiang, vilken kommer från störar som
fångas i Heilongjiangfloden (mer känd som Amur).
Luftahansa serverar sin kaviar ur helkonservburk, vilken naturligtvis förvaras kallt (fryst)
varför hållbarheten inte är ett problem. Har aldrig sett att det blir några "rester" - inte när
jag varit ombord i.a.f.

Kan nämna att jag förra hösten besökte Astrakhan, som är centralorten för den ryska produktionen av störkaviar. Det var svårt att få tag på kaviar även där då den legala försäljningen är starkt begränsad och kontrollerad av myndigheterna. Dock lyckades jag till slut få tag i Beluga kaviar för 11000 rubel för 250 gram, d.v.s. 10000 SEK/kg. Jag fick ett certifikat från fiskhallen som jag skulle uppvisa för polis, tull etc. Priset var mycket förmånligt jämför med vad motsvarande produkt kostade i Moskva ( jag vill minnas nästan det dubbla). Priset samt det faktum att kaviar har begränsad hållbarhet (måste förvaras fryst, öppnad burk håller bara några dagar) tycker jag tala emot att något flygbolag skulle servera "äkta" kaviar i F.
buken!
Kom just hem från Kiev, och där var det minsann ingen brist på caviar. På Besarab Market kunde man i det närmaste äta sig mätt på den, helt gratis!
Alla ville bjuda på smakprover, inkl Beluga. Tyvärr dock ingen färsk, utan antingen konserverad eller pastöriserad, som ju naturligtvis är äkta även den och lätt att hantera av flygbolag.
Beluga-priserna låg även här på runt 1000 kr/hektot.
En försäljare utmärkte sig dock med misstänkt låga priser. Tyckte inte hennes Beluga var så märkvärdig, men fastnade istället för en mer finkornig pastöriserad sak för högst rimliga 200 kr/hektot.
Fick tyvärr ingen klarhet i vilken art det var, varken av henne eller burken, arterna har ju lite andra namn på ryska.
Hon försäkrade dock att det var stör, och smaken var helt klart detta.
Hade tänkt gå tillbaka och köpa med mig ett lass, men tiden rann ifrån mig dessvärre.

Den legala ryska exporten av kaspisk störkaviar är sedan flera år starkt begränsad efter vad som sades av branschfolk i Astrakhan. Jag vill minnas att exportkvoten var under 1000 kg/år men är något osäker. Det förkommer omfattande svarthandel även inom Ryssland. Straffen för de som befattar sig med sådan är hårda efter vad som sades men givetvis lockar förtjänsten många.
Däremot produceras mycket kaviar av de andra länderna runt Kaspiska havet och denna håller i flera fall lika hög eller tom högre kvalitet än den bästa ryska enligt experterna (till vilka jag inte räknas). Problemet är att så länge inte alla de kaspiska länderna begränsar störfångsten/kaviarproduktionen och stoppar svarthandel så leder det till att det på sikt endast kommer att finnas farmad kaviar att tillgå. Jag är som sagt inte så imponerad/förtjust i kaviar och smakar inte någon större skillnad på farmad och viltfångad men tycker att utvecklingen är trist ur andra synpunkter.

Toppen