Senaste nytt

Cancellerat flyg och förlängd väntetid?

Tack för bra svar.

Vi ska åka 11-26 Juli

iom att resan de fakto inte kommer fungera, vi kommer missa LAX planet mm så är flygningen oanvändbar för oss.
Så oavsett biljettyp så borde vi väl ha rätt till full återbetalning?

Det tråkiga i detta är att vi bokade väldigt tidigt och resan blev riktigt billig för oss.
Liknande resa ligger på minst det dubbla i pris nu så vi kommer aldrig kunna boka om utan att det svider rejält.
Dessutom har vi ordnat med boenden och hyrbil redan som också till riktigt låga priser.

vet inte hur mkt man kan begära i ersättning för allt detta vi kommer få betala extra för om vi ändå åker
Ni har inte rätt till någon ersättning alls då det är mer än 14 dagar till avresa. Detta regleras i EU261/2004.

Ring SAS och prata med dom och fråga hur det ska lösas. De kommer boka om flighterna som inte fungerar så att resan fungerar, men finns ju risk att det blir längre restid och ni måste kanske ta extra stopp på Arlanda.

Ok.. Ersättning för boenden m.m. i USA är uteslutet. Got it.

Nu är iaf utresan löst.
Flyger dagen innan till Köpenhamn och övernattar där och sedan vidare.

Man skulle försöka lösa hemresan så vi slipper så lång väntetid i Danmark, 10 timmar.

Ok.. Ersättning för boenden m.m. i USA är uteslutet. Got it.

Nu är iaf utresan löst.
Flyger dagen innan till Köpenhamn och övernattar där och sedan vidare.

Man skulle försöka lösa hemresan så vi slipper så lång väntetid i Danmark, 10 timmar.

Tåget till Göteborg stannar väl på CPH så kanske bättre med tre timmar på tåg än 10 timmar väntan + flight.

Efter 40 min samtal med SAS så är resan Gbg-Köpenhamn avbokad då den agenten som löste dagen innan biljetten gjort fel och biljetten inte var giltig för vår resan.
Så nu är vi tvugna att ta oss till Köpenhamn för egen maskin och vi har ingen rätt till ersättning för resekostnader övht då resan ligger så långt fram i tiden.
Enda lösningen som fanns var att avboka hela resan och ge full återbetalning.

Tack för den SAS

Efter 40 min samtal med SAS så är resan Gbg-Köpenhamn avbokad då den agenten som löste dagen innan biljetten gjort fel och biljetten inte var giltig för vår resan.
Så nu är vi tvugna att ta oss till Köpenhamn för egen maskin och vi har ingen rätt till ersättning för resekostnader övht då resan ligger så långt fram i tiden.
Enda lösningen som fanns var att avboka hela resan och ge full återbetalning.

Tack för den SAS
Ni har köpt biljetter GOT - CPH - LAX. Om SAS ställer in flyget GOT - CPH som ni köpt biljetter för är det SAS skyldighet att boka om er så att ni når er slutdestination, d.v.s. LAX, från den ort ni köpt biljetter, d.v.s. GOT. Det spelar ingen roll hur lång tid i förväg som SAS ställer in flyget, de är enligt EU-förordning 261/2004 skyldiga att boka om er från Göteborg. De kan inte bara säga "Sorry flyget GOT - CPH är borta, ta er till CPH bäst ni vill och pröjsa för det själva". Ring tillbaka till SAS. Säg att ni köpt biljetter från Göteborg till Los Angeles och att SAS är skyldiga att boka om er så at ni kommer fram till er destination från Göteborg.

Tror nån på SAS på fullaste allvar att de ställa in ett flyg och sen hänvisa passageraren att ta sig bäst man kan och vill till CPH? Som om du köpt en biljett med Lufthansa GOT - FRA - LAX och så ställer Lufthansa in GOT - FRA och säger "Tja, det var ju trist - du får ta dig till FRA på egen bekostnad bäst du vill". Självklart är det inte så. Du har rätt till ombokning från den ort du köpt biljett ifrån utan extra kostnad för dig eller återbetalning av hela biljettkostnaden och det är du som bestämmer vilket av alternativen som passar.

Det finns rättsfall från såväl Allmänna reklamationsnämnden som svenska hovrätter var det mycket tydligt är klargjort att flygbolaget inte bara är skyldiga att boka om utan även skyldiga att boka om till andra flygbolag, om de själva inte har några flyg att erbjuda mellan de orter som passageraren har löst biljett. Om SAS vägrar, vilket inte skulle förvåna mig då SAS börjat strunta i vad de är skyldiga att göra enligt lag, skulle jag spara kvitton för alla extra kostnader förknippade med att SAS ställt in GOT - CPH och sedan kräva SAS på dessa merkostnader.

Last edited:
Tack, SK989.
Han kunde boka om oss så vi flög ut 9/7 GBG-DNK och sedan vidare till LAX den 10/7.
Övernattningen i DNK skulle vi få stå för själva.

Han lutade sig mot att resan är långt bort.

För mig låter allting superkonstigt, men kände mig vilsen i rättigheterna så jag hade inget att kontra med kände jag.
Ska försöka läsa på om 261/2004

Det som är ännu mer märkligt är att han sa att det inte finns något flyg på söndagen för oss då vi bokat Go Smart.
Men när jag tittar på SAS.se så finns det ett plan som går 21:00 till Kastrup från Gbg som han kunde bokat in oss på istället.

Tack, SK989.
Han kunde boka om oss så vi flög ut 9/7 GBG-DNK och sedan vidare till LAX den 10/7.

För mig låter allting superkonstigt, men kände mig vilsen i rättigheterna så jag hade inget att kontra med kände jag.

Det som är ännu mer märkligt är att han sa att det inte finns något flyg på söndagen för oss då vi bokat Go Smart.
Men när jag tittar på SAS.se så finns det ett plan som går 21:00 till Kastrup från Gbg som han kunde bokat in oss på istället.

Med tanke på hemska kriget i Ukraina skulle jag undvika att byta flyg och övernatta på Dnipro International Airport (DNK).

Tack, SK989.

Eventuellt får ni stå för eventuella hotellkostnader vid övernattning, men jag skulle definitivt claima den från sas i efterhand. Tvingar de er till en övernattning när ni inte bokat det från början bör de även stå för detta.
Ni får väl utvärdera om det är värt att ställa in hela resan pga ca 1000 kronor extra på hotell som ni eventuellt kan få tillbaka.

Man ska sällan lita på det som kundtjänst säger, det är mer fel än rätt svar de kommer med.

Stämmer inte, SAS är skyldiga att boka om enligt EU261/2004 oavsett hur biljetten är betald då det är de själva som utför flygningen.

.

Frågan är hur mycket man kan begära att de ska boka om, inställd resa i mars de flyger inte själva förrän i maj.
För min del skulle jag hellre resa i oktober, men har fått nej från 3st kundtjänstmedarbetare,
var det inte du som sa du lyckats flytta ren bonusresa ett halvår? fram i tiden?

Toppen