Senaste nytt

Byte utrikes till inrikes i Oslo, vilket skämt!

Jaha då flög jag för första gången inrikes i Norge igår. Vilken besvikelse!
Flög ARN-OSL-TOS med SK

Påväg till OSL ropar de ut att de som ska vidare inrikes måste hämta ut sitt bagage för att sedan checka in det igen.
Jag frågar en FV om det påverkar mig som endast har carry-on. Får svaret att "Nej det är lugnt"

Ska gå av planet och in i terminalen, trodde jag ja. Nej gången upp är avspärrad, så man får gå ut och ner till en väntande buss istället.
Sen in i terminalbyggnaden en bit bort. Där följer jag skyltarna mot departures, och går genom tullen och hoppas innerligt att jag även efter tullen skall vara innanför säkerhetskontrollen. NOPE! Bara att gå upp igen och ställa sig i kön med pöbeln till säkerhetskontrollen :)
För fasttrack som fanns precis brevid, nej den var bara till för utrikes, trots att den var helt tom.

För er som inte varit på inrikesdelen av OSL, precis som jag inte varit där tidigare, så är den enligt mig riktigt stor. Så stor att de borde ha en lounge. Om ARN T4 kan ha en liten en så kan OSL inrikes ha en stor och en diners lounge! men icke!


Så nu har jag en fråga. Kommer det vara samma strul imorgon när jag ska hem igen TOS-OSL-ARN? Jag tyckte mig se någon passage mellan inrikes och utrikes precis innanför säkerhetskontrollen men är mycket osäker.

Totalt kass var det iaf enligt mig. En kollega som åkte CPH-OSL-TOS några timmar innan mig hann med nöd och näppe med flyget till TOS trots 1timme layover för att det tog sådan jäkla tid att ta sig genom allt.
 

ACervin

Medlem
Jag har fått lämna bagaget i Oslo vid byte från Köpenhamn vidare till Kirkenes bara för att hinna med security och inrikesflyget (bagaget levererades nästa dag. Men från Oslo får du inga problem och SAS loungen i utrikes terminalen är OK.
 

Cornelius

Medlem
Fullständig enighet i allt du säger. Dock verkar det lyckligtvis som om det från politisk sida arbetas fram en lösning på denna vansinniga tungroddheten, med bland andra Sverige som inspiration.

Men att byte inrikes-utrikes är väldigt smidigt. Man hoppar nästan direkt från flyget och till inrikesdelen. Sen kan du bara promenera till utrikesdelen.
 

Alf

Medlem
Håller med, det är en plåga och tidsödande att byta mellan utrikes och inrikes på OSL. Fattar inte att dom gjort det så struligt. Det är inte roligare åt andra hållet, jämt långa köer vid security. Hamnar alltid vid gaten längst ner så det är jämt att löpa gatlopp. Jag skall i början av nästa år åka med Turkish vidare till IST/BKK, får se om jag kan skicka bagaget direkt BKK från ARN då jag har en egen biljett till OSL med SAS. Annars blir det att hämta ut bagaget i OSL och checka in det igen, skulle inte förvåna mej.
 

Senator

Moderator
Men vänta nu.. Jag håller med att utrikes till inrikes på OSL är inte kul. Jag åker en del till BGO eller HAU och upplever detta ganska ofta. Dock är det jo i principen ingen skillnad på detta på OSL och den lååååååååååååååånga resan som sker på ARN mellan T5 och T4. Ja, nu kan man om man åker med SAS få väskorna skickat till slutdestinationen numera men kombo LH till SK är jo inte kul.

Gällande lounge inrikes i Norge, så hade både BU och SK detta innan. Dock tog man bort dessa, och det fanns inte tillräckliga många EBG i Norge som bråkade med SK, på samma sätt som i Sverige där SK har försökt stänga T4. Jag minns även när EBS fick komma in :cool:

Inrikes till utrikes är ok, inga problem. Man kommer rakt ner trappan på inrikes sidan, sen går man upp till utrikes. Jag anser att ARN processen är minst lika svår som OSL.
 
Ja inrikes till utrikes på OSL var extremt enkelt! mycket bra.

Sen har jag inte rest inrikes-utrikes eller utrikes-inrikes med byte i ARN. Bara inrikes-inrikes vilket var extremt enkelt :)
 

Homer

Medlem
Men vänta nu.. Jag håller med att utrikes till inrikes på OSL är inte kul. Jag åker en del till BGO eller HAU och upplever detta ganska ofta. Dock är det jo i principen ingen skillnad på detta på OSL och den lååååååååååååååånga resan som sker på ARN mellan T5 och T4. Ja, nu kan man om man åker med SAS få väskorna skickat till slutdestinationen numera men kombo LH till SK är jo inte kul.

Gällande lounge inrikes i Norge, så hade både BU och SK detta innan. Dock tog man bort dessa, och det fanns inte tillräckliga många EBG i Norge som bråkade med SK, på samma sätt som i Sverige där SK har försökt stänga T4. Jag minns även när EBS fick komma in :cool:

Inrikes till utrikes är ok, inga problem. Man kommer rakt ner trappan på inrikes sidan, sen går man upp till utrikes. Jag anser att ARN processen är minst lika svår som OSL.

just precis, utrikes till inrikes,ARN suger rejält
 

TreD

Medlem
Jaha då flög jag för första gången inrikes i Norge igår. Vilken besvikelse!
Flög ARN-OSL-TOS med SK
Learning by doing!
OSL må vara nationens stolthet, men den är förbluffande felbyggd för att vara så ny.
Det största problemet är förstås att Norge inte har förtullning av genomgående bagage, som Sverige har. Ergo blir det till att gå en lång omväg ner till bagagebanden, för att där vanligtvis vänta orimligt länge på det bagage som sedan skall föras genom tullen. Därefter skall det på nytt checkas in, och passageraren skall ånyo stå i kö i säkerhetskontrollen. Det vill till att man vet hur och vart man skall röra sig.

OSL är avskydd, inte bara av proffsen, men av norrmän flest som reser från/till andra inrikesflygplatser i transit.
Det har äntligen gått så långt att man nu skall försöka införa den svenska modellen på prov till ett fåtal inrikes destinationer. Sittandes fast i detta limbo, så växer antal direktflyg ut av Norge från andra inrikes destinationer - 'on popular demand' till förfång för OSL.
Ingenting går ju fort i Norge, så detta lär dröja länge ännu. OSL och Avinor som bara är ute efter att tjäna pengar är alltför väl kända med sitt transitproblem och det passagerarbortfall det medför.

Det enda positiva med OSL är SK-loungen. Guld-sektionen är väl servad (av asiater för det mesta) och har ofta mer intressant småmat än på CPH. SK-EBG loungen på ARN kommer i så avseende in på en säker tredjeplats.

Annat som är fel på OSL: Att flyga i transit inrikes till utrikes på OSL är också det en stor prövning, Det skulle kunna vara så enkelt och det går lätt att justera genom en enkel ombyggnad. (om man inte är norsk). Som det är nu må du göra en lång 'back-tracking' längs korridoren, för att sedan vända tillbaka samma distans i en hårnål. När du sedan kommit ner i inrikesdelen så finns det ingen skärm som visar internationella flygningar - bara inrikes! Vi i detta forum klarar oss nog över också detta hinder, men stackars turister och gamla tant Hulda!

Det är fortfarande för få toaletter på OSL. Då har dom ändå byggt ut i förhållande till när dom öppnade och det kom som en överraskning att folk behövde toaletter....

Att en dålig (Ringnes) 0.6l pilsner kostar 94 NOK (på alla flygplatser i Norge) gör ju inte saken bättre.

De som ritade denna flygplats borde ha en spark i röven och inget annat.
 

knutas

Medlem
Nån som har koll på hur det är nu med byte från utrikes till inrikes? Är det smidigt?

Samt hur är det med lounge access när man ska vidare inrikes?

Mvh Knutas
 
Toppen