Senaste nytt

Byte mellan terminaler på Seychelles airport Mahé

Perikles

Medlem
Har bokat en awardresa till Seyschellerna med Etiophian nu i februari.
Fick just precis reda på att resan blivit ändrad så att vi landar en timme senare än planerat (15:35).
Då vi avser att resa direkt vidare med flyg till Praslin så har vi nu endast en timme mellan planet landar och inrikesplanet till Praslin lyfter. Tyvärr är det en separat bokning. Men jag skulle vilja kolla om det är någon här på BC som vart på flygplatsen och gjort denna transit. Är det realistiskt att tro att det går att hinna med att hinna gå igenom Imigration, få väskor samt checka in Domestic på en timme?

Eftersom det där inte hade varit en godkänd connection om du försökt boka allt som en bokning så skulle jag säga att det är väldigt chansartat.

Inser det. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och försöka boka om/boka nytt. Känns stressigt annars men eftersom jag inte vart där är det svårt att veta exakt. På vissa mindre flygplatser behöver en timme transit inte vara en omöjlighet.

Liten flygplats men det tog tid att komma igenom immigration minns jag. Tyvärr kört. Ni kan som alternativ också ta katamaranen som vi gjorde mellan öarna.

Inte många flyg som kommer samtidigt så beror till stor del på var på planet ni sitter... väl igenom allt ska ni sedan utomhus på en kort promenad bort till inrikes.

Vet inte hur no show funkar men ändra biljett är inga konstigheter om det finns ledigt. Kostar 10 eller 20 euro per biljett (behöver alltså inte vara flex). Du kan också maila flygbolaget direkt och kolla vad som gäller för no show.

Gjorde precis den resan nov 2017.

Mina erfarenheter är följande:

När du landar så är flygplatsen väldigt liten, det är kanske är 2-3 min från det att du har väskan i hand till inrikesdelen. Väldigt nära!

Det som istället talar emot är att det kommer bli lite väntan när ni kommit ner på backen och deras immigration/hälsovårdsmyndighet sannolikt vill kolla lite i kabinen på papper/resenärer och förbjuda er ta ner handbagage och liknande innan dess att dom är nöjda och klara.

Därefter är det liten kö fram genom/till immigration. Gick ganska snabbt men tar tid + väntan på bagaget. Så det är tajt och kanske kört.

..men

När vi reste så hade dom slarvat bort bagaget och vi var tvungna göra PIR-rapport på plats vilket gjorde att vi missade vår flight från Mahe till Praslin. Dock så går planen ofta och vi kunde lätt ta nästa flyg mot en ombokningsavgift på 20 euro.

Missar ni flyget ta nästa. Det är ingen biggie. Finns en servering däremellan med kall öl och okej pizzaslice’ar.

Tack alla för värdefull input! Ska kolla lite närme på möjligheten att boka om biljetten.
Vid ”No show” har man fortfarande rätt till någon ersättning/ombokning om man missat planet? Resterande biljettpris minus no-showavgiften?

En grej till, båten är dyr så satsa på ett nytt flyg.

Det är helt klart en upplevelse att åka ett sånt litet plan med full insyn i cockpit (ingen dörr!) och dom pratar och säger hej till passagerarna.

Försök få en sittplats längst fram om/när ni bokar om biljetten. Nästan så man trodde sånna plan inte längre fanns med sin ringa säkerhet, just med tanke på hur världen ser ut.

Attachments

• 3C35E5C0-8B3D-4EA1-A714-6E838A57A3F8.jpeg
    3C35E5C0-8B3D-4EA1-A714-6E838A57A3F8.jpeg
    65,9 KB · Visningar: 251
  • 7AB1346A-D922-47B5-AA12-C54EB584009D.jpeg
    7AB1346A-D922-47B5-AA12-C54EB584009D.jpeg
    60,3 KB · Visningar: 241
  • EF34EEAC-5BFE-4C77-973F-A9E30E590733.jpeg
    EF34EEAC-5BFE-4C77-973F-A9E30E590733.jpeg
    35,3 KB · Visningar: 269
Toppen