Senaste nytt

Byte från SAS till Turkish Airlines? Vem är bäst?

Turkish har många väldigt nya långdistansflygplan.
TKs Airbus A330-300 och Boeing 777-300ER är top of line!
Bolagets A330-200 & A340-300 är äldre.

Finnair känns ju som det uppenbara valet faktiskt, nackdelen är att du får byta allians men flyger du business så har du snart status inom Oneworld och dessutom är den av mindre betydelse när man flyger biz tycker jag.

Ett mer återkommande ämne på alla trådar och forum jag hittar verkar dock vara service/bemötandet...hmmm! Lovar att skriva en recension när jag gjort min första flygning med TK den 1/4.
Dr. Miles du har helt rätt i att det är en bra ankomst tid, jag har suttit och lidit i ett par möte/fabriksbesök direkt efter flygning...

Finnair känns ju som det uppenbara valet faktiskt, nackdelen är att du får byta allians men flyger du business så har du snart status inom Oneworld och dessutom är den av mindre betydelse när man flyger biz tycker jag.

Två nackdelar med Finnair till Kina som jag kan nämna är:
  • Flyget från Helsingfors avgår runt kl. 17 finsk tid (kl. 16 svensk tid) vilket gör att det blir lite svårt att sova direkt och flygtiden är kort.
  • De landar tidigt på morgonen (runt kl. 8 lokaltid) och då förväntas man att jobba direkt. Man kan lätt få jetlag.

Helt rätt Storsteffe! Jag får se hur det blir med TK denna flygningen annars ligger Finnair nära till hands, får låta bli och köpa sprit på flygplatserna helt enkelt! :eek:

Ja av någon anledning så är det svårt att komma "undan" att börja arbeta omgående när man landar med ett tidigt fly och det är inte heller lätt att sova om man åker för tidigt på dygnet.. Man blir lätt förvirrad av att byta flygbolag känner jag plötsligt!

Att landa 8 och börja jobba direkt kan ju vara liiiiite jobbigt. Om man "bara" flyger business så tycker jag inte att det finns nån större anledning att vara trogen någon allians utan välj bästa resan beroende på förutsättningarna med arbetet.

Finnair har väl några väldigt slitna långdistansplan också?

Finnairs långdistansflotta är fräsch och består av A330-300 & A340-300.
Om jag minns rätt är äldsta kärran levererad till Finnair 2007.
Längsta linjerna til Hong Kong, Singapore & Japan linjerna flygs med A340-300 . Övriga med en mix av A330/A340.

Jag är personligen ingen TK-fanboy, så jag undviker dem om jag kan (och det kan jag 99.9% av gångerna!). Det finns dock många här som anser att TK är det bästa sedan skivat bröd. Jag skulle nog titta på Swiss eller Singapore Airlines.

Sedan måste jag också passa på att inflika att du kan få problem med att ha med dig sprit i handbagaget med samtliga bolag om du har ett byte. Turkish innebär dessutom byte utanför EU...

Toppen