palmen
Moderator
Tittar man Thais hemsida så står det att man flyger med Boeing 777-300 på Stockholm-Bangkok linjen, står inget om att det är ER-versionenDet är säkert korrekt som du säger ur juridisk synpunkt, men det hindrar inte att man kan lämna in en begäran om kompensation. Men om jag kollar på den flygplanstyp man har på en viss sträcka är en viss typ, i detta fall BB77W, så förväntar jag mig att resan går med denna typ. Sen förstår jag att man kan behöva byta ut den till någon modell med sämre komfort. Men om jag bokar Thai från någon av de Scandinaviska huvudstäderna förväntar jag mig att åka med B77W med 1+2+1 stolar i business och inte 2+2+2, vilket ör bra mycket sämre komfort.
Jag skulle oavsett om jag har rätt till det lämna in ett klagomål om viss kompensation oavsett om jag har rätt till det eller inte. Ett seriöst bolag löser detta på ett snyggt sätt. Det är massor här som har fått ersättning för dåligt fungerande WiFi och då borde det även kompenseras för en sämre stol. Stå på dej @Ene, men gör det skriftligt.
Jag har själv fått kompensation för en stol i Thai First avdelning (den som såldes som business från ARN på 747. Stolen gick inte helt att fälla till liggläge. Självklart skall sådant kompenseras. Det satt långt inne hos Thai men efter tre förhandlingsomgångar var vi överens. Thai är jättestruliga att få ut någon kompensation hos. BA är däremot motsatsen, sällan några problem.
Då skulle man ju kunna få deras vanliga 777-300 version med följande config utan att de ljuger, och denna är mig veterligen sämre än att åka i deras i den 200 som de satte in till Stockholm.
Läser man sedan vad Thai själva skriver om den Business produkt som erbjuds så kan man läsa följande
"Whilst other aircrafts offer angled seating typically between 160-170 degrees, on THAI's Airbus A380s and newly modelled Boeing 777s and 787s, the chair can transform to 180-degree fully flat beds. Additionally, the spacious seats on all routes are customizable enabling you to select your optimum balance of head, back, leg angle and lumber support."
Står inget om att man ska få en viss produkt på en viss marknad eller liknande. Sen så går ju majoriteten av avgångarna från Norden med just 777-300ER planen.
Personligen tycker jag att man borde kunna få någon form av kompensation, men hamnar nog mer på goodwill kontot då Thai inte lovat en specifik stol eller liknande. Hur jobbigt det är att driva igenom något sådant låter jag vara osagt.