Byte av plan, vad har vi för rättigheter?

ene

New member
Hej,



Vi flög den 2/2 med TG960 från BKK till ARN, i Royal Silk (BC).



Thai går utan förvarning in och ändrar planet från 777-300ER till 777-200, vilket gör en väldigt stor skillnad på Business. 1-2-1 med flatbeds till 2-2-2 angelflat och gamla kabiner med allt vad det innebär.



Vad har man för rättigheter gentemot flygbolagen, är det bara att acceptera eller kan man förvänta sig någon form av kompensation?



Biljetterna är inga bonusbiljetter eller liknande utan betalda.



Mvh
 
Redan genomförd, kom precis hem från den. Vi fick ingen info när vi checkade in utan märkte det när vi klev på planet.
 
Det finns inget att hämta från EU261/2004 eftersom det är en resa med ett icke EU bolag och avresan är inte från ett EU land

Helt upp till Thais godtycke/goodwill.
 
011430121 skrev:Det finns inget att hämta från EU261/2004 eftersom det är en resa med ett icke EU bolag och avresan är inte från ett EU landHelt upp till Thais godtycke/goodwill.Klicka för att utvidga...
Och dessutom reglerar väl inte EU261/2004 om C-stolarna håller "sämre mått"?!
 
Jag förstår inte vad det är för ”rättigheter” du syftar på att du skulle ha i det här fallet? Du har bokat business och du har fått business. Låt vara inte exakt den konfiguration som du väntat dig men byte av flygplan och modell förekommer på en daglig basis. Jag har aldrig sett något flygbolag, utom möjligtvis de med enhetsflotta, som garanterar en särskild modell.
 
Berglund skrev:Jag förstår inte vad det är för ”rättigheter” du syftar på att du skulle ha i det här fallet? Du har bokat business och du har fått business. Låt vara inte exakt den konfiguration som du väntat dig men byte av flygplan och modell förekommer på en daglig basis. Jag har aldrig sett något flygbolag, utom möjligtvis de med enhetsflotta, som garanterar en särskild modell.Klicka för att utvidga...
Ett bra exempel är väl dock SAS och hur de "alltid" ger kompensation om du hamnar på LN-RKP. I det fallet handlar det naturligtvis om marknadsföring och vad du har rätt att förvänta dig. Ditt svar är med andra ord alltför förenklat. Nu vet jag inte hur Thai marknadsför sin affärsklassprodukt men om man köpt en produkt i tron om att den ska vara på ett visst sätt (efter att flygbolaget t.ex. marknadsfört sin produkt på detta sätt), är det fullständigt naturligt med kompensation i händelse av att produkten inte överensstämmer med marknadsföringen. Simple as that.



För svensk praxis hänvisas till Dreamlinercaset hos Allmänna Reklamationsnämnden.
 
Jag tycker definitivt att du skall lämna in en reklamation till Thai på att du inte fått den produkt som utlovats. Det är en himla skillnad på stolarna i dessa olika modeller av B777. Det är normalt B77W på Scandinavien och det är det Thai gör reklam för, då förväntar man sig den komforten.



SAS är föredömliga på att kompensera när man hamnar på deras A340 som inte har senaste kabilnstandarden i business, se refererad tråd.



Nu är Thai himla struliga och besvärliga när det gäller reklamationer, men så på dej och godta aldrig deras första förslag.
 
Hej,




Berglund skrev:Jag förstår inte vad det är för ”rättigheter” du syftar på att du skulle ha i det här fallet? Du har bokat business och du har fått business. Låt vara inte exakt den konfiguration som du väntat dig men byte av flygplan och modell förekommer på en daglig basis. Jag har aldrig sett något flygbolag, utom möjligtvis de med enhetsflotta, som garanterar en särskild modell.Klicka för att utvidga...


Med rättigheter syftar jag på kompensation. Ja jag har bokat Business och fått åka Business. Men i min mening skiljer det ganska mycket på vad olika bolag erbjuder. Vi bokad med Thai på grund av en bra komfort med flatbeds, för oss 4 i familjen så blir skillnaden mot tex Finnair ganska stor i priset. Finnair har liknande produkt som vi åkt hem med och då hade resan varit c:a 40 000 SEK billigare. Så en viss besvikelse kan jag tycka är på sin plats.
 
Alf skrev:Jag tycker definitivt att du skall lämna in en reklamation till Thai på att du inte fått den produkt som utlovats. Det är en himla skillnad på stolarna i dessa olika modeller av B777. Det är normalt B77W på Scandinavien och det är det Thai gör reklam för, då förväntar man sig den komforten.Klicka för att utvidga...
Gör de verkligen reklam för en viss flygplanstyp? Det har jag inte sett när det gäller Thai. De enda bolag jag känner till som gjort något sådant är framförallt Norwegian med sina Dreamliners samt Lufthansa som märker ut rutter flygs av A380 i sin bokningsdialog.



Generellt sett så betalar man dock för transport A-B, inte en viss flygplanstyp, så att sådant här händer är något man får sätta upp på shit-happens-kontot.
 
Jag tycker man kan jämföra med om man bokat en svit på ett hotell där det tex görs reklam för en extra stor TV samt en balkong. Om man sedan får en svit, men utan balkong och med en standard-tv så tror jag de flesta här hade ansökt om någon sorts kompensation?
 
Gus skrev:Jag tycker man kan jämföra med om man bokat en svit på ett hotell där det tex görs reklam för en extra stor TV samt en balkong. Om man sedan får en svit, men utan balkong och med en standard-tv så tror jag de flesta här hade ansökt om någon sorts kompensation?Klicka för att utvidga...
Det är rätt stor skillnad på hur det fungerar i hotellvärlden och i flygvärlden. Rumskategorier är mycket mer specifika och finkorniga än flygplanskabiner till att börja med.
 
agehall skrev:Det är rätt stor skillnad på hur det fungerar i hotellvärlden och i flygvärlden. Rumskategorier är mycket mer specifika och finkorniga än flygplanskabiner till att börja med.Klicka för att utvidga...
Inte alltid, ibland kan flygbolagens beskrivningar av allt som finns i deras nyaste kabiner vara väldigt detaljerade, ofta mer finkornigt än beskrivningen av ett hotellrum. Jag kan verkligen förstå den besvikelse som @Ene känner.



Och ja, det är stor skillnad på hur det fungerar i hotellvärlden kontra flygvärlden, men ställer vi konsumenter högre krav så kanske det kan ändras!
 
Ja, framförallt SAS beskriver ju sin Business väldigt detaljerat så där förstår jag att de kompenserar om man hamnar på LN-RPK



Det är väl bara punkt 3 om extra wide som även applicerar på LN-RKP



More about SAS Business Cabins


Seat configuration: 1-2-1
50% of seats are single seats
Extra wide seats (23"/24" width between armrests)
Direct access to the middle aisle from all seats
Fully flat seats, minimum length 196 cm/77"
Massage seats
Memory foam seat cushions for personalized comfort (inflatable/deflatable)
On-demand entertainment system with 15.4" HD screens
Individual power outlets and USB ports


Inflight food, beverages, shopping, WiFi and entertainment | SAS
 
agehall skrev:Så må det vara, men det ger ju inga utfästelser för varje enskild flight. Så det kan man inte hänga upp sig så mycket på.Klicka för att utvidga...


Det är säkert korrekt som du säger ur juridisk synpunkt, men det hindrar inte att man kan lämna in en begäran om kompensation. Men om jag kollar på den flygplanstyp man har på en viss sträcka är en viss typ, i detta fall BB77W, så förväntar jag mig att resan går med denna typ. Sen förstår jag att man kan behöva byta ut den till någon modell med sämre komfort. Men om jag bokar Thai från någon av de Scandinaviska huvudstäderna förväntar jag mig att åka med B77W med 1+2+1 stolar i business och inte 2+2+2, vilket ör bra mycket sämre komfort.



Jag skulle oavsett om jag har rätt till det lämna in ett klagomål om viss kompensation oavsett om jag har rätt till det eller inte. Ett seriöst bolag löser detta på ett snyggt sätt. Det är massor här som har fått ersättning för dåligt fungerande WiFi och då borde det även kompenseras för en sämre stol. Stå på dej @Ene, men gör det skriftligt.



Jag har själv fått kompensation för en stol i Thai First avdelning (den som såldes som business från ARN på 747. Stolen gick inte helt att fälla till liggläge. Självklart skall sådant kompenseras. Det satt långt inne hos Thai men efter tre förhandlingsomgångar var vi överens. Thai är jättestruliga att få ut någon kompensation hos. BA är däremot motsatsen, sällan några problem.
 
Back
Top