Senaste nytt

Byte 30min i Wien?

Perikles

Medlem
Har hittat en bonusresa med byte i Wien men med endast 30min mellan flygningarna. Känns lite väl kort, men tänkte kolla om det är någon som vart där och kan säga om det finns en rimlig chans att hinna transit på 30min (om allt annat går vägen)?
 

Perikles

Medlem
Tackar för svar! Det låter ju lovande. Det är inom Schengen men med incheckat bagage, Men det kanske inte är hela världen om bagaget skulle komma fram dagen efter...
 

aikelo

Medlem
Jag kom från Addis till Wien kl 6 på morgonen, en satans kö till airside security. Det tog typ 40-60 min från gate till gate. Det var en jäkla sträcka att gå i terminalen.
Åkte då i business och hade endast 4 före mig i fast track, de vanliga security köerna var enorma.
Men detta var ju från internationell till Schengen.

EDIT: såg nu att det gällde Schengen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

palmen

Moderator
Har hittat en bonusresa med byte i Wien men med endast 30min mellan flygningarna. Känns lite väl kort, men tänkte kolla om det är någon som vart där och kan säga om det finns en rimlig chans att hinna transit på 30min (om allt annat går vägen)?
Det finns Minimum Connection Time (MCT) av en anledning. Det är den tiden som flygplatsen/flygbolaget uppskattar att det ska ta att göra ett byte och har man åtminstone den tiden så ska man hinna om allt fungerar som det ska. Sen kan man ju aldrig veta om det blir en försening på 2h eller inte, sånt man får sätta på shit happens kontot.
 

majoren

Medlem
Åkte för en kort tid sedan via Wien (från icke-Schengen till Schengen) med Austrian. Bytestid 30 minuter, vilket även är MCT. Trots flygplatsens litenhet var det lång väg att gå, i smala irrgångar som t.o.m. slår Arlanda (!!). Oroande lång kö vid airside security, men efter att ha visat boardingkort till en i personalen och svarat jakande på frågan "business" togs vi åt sidan till en kontroll utan kö. Vi hann utan problem, även om det var stressigt. Väl på plats på planet uppsköts avgången i ungefär 15 minuter i väntan på sent ankommande passagerare. Det incheckade bagaget kom också med.

Så svaret på din fråga: Ja, det bör fungera, i vart fall om hela resan är med Austrian och om inkommande flyg inte är mer än obetydligt försenat. .

MCT Wien för byte med Austrian
1668620386334.png
 

Maja

Medlem
Har en genomgående awardbiljett på Nyårsafton MUC-VIE-EWR med AustrIan där vi har ett 30 minuters byte i Wien. Känns lite svettigt, men har kollat upp alternativa flyg om det skiter sig.
 

J1981

Medlem
Har en resa i sommar med 40 min (bokades med 70min med ändring av flygschema) connection time Schengen - Non Schengen. Austrian.
Kollar alternativ men känns ju ändå som det borde gå. Austrian buisiness båda sträckorna.
 
Toppen