Ja, du har förstått saken helt rätt.Om jag förstår dig rätt har du några ben på Lufthansa och sedan ett ben på China Airlines på utresan. Och Ett ben på China Airlines och sedan ett eller flera med Lufthansa på hemresan?
Och på utresan vill du få resp ben krediterade till resp program, medan på hemresan är det viktigaste att du nyttjar förmånen med +1 väska?
Utresan:
I bolagens system registreras flygningarna ben för ben och det program som är inlagt vid incehckning på resp ben finns kvar, oavsett vad som händer sedan.
I praktiken är Lufthansas system i min erfarenhet "klibbigt" i meningen att vad man än gör så har Lufthansa tendensen att komma ihåg och applicera vilket €#%&#% nummer du bara hintat till dem. Nu är det ganska länge sedan, men i min erfarenhet har det räckt att bara kolla av bokningen på lufthansa.com för att de ska anse att M&M är programmet som gäller även om man aldrig någonsin angett ett M&M nummer.
Eftersom det bara handlar om poäng, så är väl rådet ändå att du bara ber att få byta program innan du boardar CA flyget (plus att du aldrig någonsin går in på lufthansa.com) och sedan ser vad som händer. I värsta fall hamnar poängen i svarta hålet, men det var ju bara en kortare resa och ett matchat program så det gör väl inte så mycket.
Hemresan:
I teorin kan man ha olika program för statusförmåner och kreditering av poäng. I teorin kan du alltså ha kvar EB på biljetten och vid incheckning visa ditt kort från ScaryTeam. I teorin kan den agenten addera det kortet som "kort att belasta för statusförmåner". Alternativt kan den agenten ändra kort bara för CA benet och låta EB vara orört.
I praktiken kan man inte veta. Och här är din risk lite större: Du vill inte förlora poängen till EB men samtidigt nyttja väsk-förmånen - båda är alltså viktiga. Du får helt enkelt bestämma vad som är viktigast. Är väskan viktigast finns risken att EB-poängen försvinner. Det är kanske inte troligt att det går så illa, men bra att vara mentalt beredd.
När det gäller SAS / EB och krediteringar är jag inte säker på att det är en fördel att det är olika allianser. Jag har haft en av de klassiskt passiv-aggressiva agenterna på Kastrup sabotera genom att på en SAS flygning lägga in rätt FF-nummer men med en kod som var fel allians/bolag. Sedan hävdade SAS att de skickat mina poäng på rätt starAlliance nummer men till ett oneWorld bolag i Latinamerika. Dit hade de naturligtvis inte kommit men SAS vägrade göra något åt de om inte detta bolag först "returnerade poängen".
Vad jag vill ha sagt med det är att om du startar resan med att checka in i en SAS disk någonstans i norden ska du inte räkna med att de kan eller vet något om andra program/bolag/allianser. Rör alltså inget på bokningen förrän du stigit av alla flyg som ska krediteras till EB
Tack för den utförliga förklaringen. Då vet jag vari mina risker ligger.
Ang. poängen så är det låga bokningsklasser så det är ingen fara om de ”försvinner. Däremot så är det trevligt med lounge, ev. möjlighet att uppgraderas (jag flyger kring juletid så förhoppningsvis är flygen fulla) och som sagt bagageförmånen på hemresan.