Senaste nytt

Byta FFP under resans gång. Risker/Möjligheter

micke

Medlem
Har en resa bokad till TPE som flygs av Lufthansa och China Airlines. Har nu lyckats att få guld i båda allianser Star+Skyteam (tack till PEP) men jag har ju bara möjligheten att lägga in ett program på biljetten. Finns det nåt sätt att komma runt det?
Jag tänkte lägga in EB på biljetten men finns det möjlighet att ändra under resans gång? Kommer jag då fortfarande tjäna poäng på de ben som redan flugits?
Likväl tänker jag på hemresan där jag gärna skulle ha med mig en väska till men eftersom det är China Airlines först måste jag väl ha Skyteam inlagd på biljetten? Eller räcker det att visa upp att jag har status i Skyteam trots att jag krediterar till Eurobonus?
Tacksam om nån har input och vet hur det brukar funka.
 
Du kan inte tjäna eurobonuspoäng till China Airlines, de är inte medlemmar i Star Alliance. Använd ditt FFP med Skyteam för flygningar med dem.
 
Du kan inte tjäna eurobonuspoäng till China Airlines, de är inte medlemmar i Star Alliance. Använd ditt FFP med Skyteam för flygningar med dem.
Ja, jag är fullt medveten om det men eftersom jag väl bara kan lägga ett program på biljetten så måste jag väl välja mellan Eurobonus och i mitt fall Asante Rewards. Vill jag ha extra bagage på hemresan måste jag väl lägga in Asante men då kan jag ju inte tjäna poäng till Eurobonus därav min fråga om det ev. finns möjlighet att antingen ändra program undervägs eller Tatjana kan få med mig en extra väska genom att bara visa upp min Asantestatus men ha Eurobonus inlagd på biljetten. Misstänker att det inte går men tänkte höra om nån har erfarenhet av det.
 
Är man då säker på att redan influgna sträckor krediteras ”rätt”? Hoppas det går att förstå vad jag menar.
Nej, någon garanti finns nog inte, men sannolikheten är nog liten att det blir fel. Det omvända har dock hänt mig, på hemresan ändrade jag FFP, men fick ändå miles till FFP:et som jag hade registrerat på utresan. Men i ditt fall känns det ganska riskfritt eftersom det är två olika allianser, har inte milsen dykt upp 2 veckor efter resan är det bara att efterregistrera de saknade milsen.
 
Flygbolagen gillar inte att du gör så och det kommer knorras rejält om du ens tillåts göra det.
Och det gör det inte lättare att det är två olika allianser?
Jag skulle ju kunna kreditera allt till Eurobonus och efterregistrera (om jag ens orkar) till Asante. Då missar jag dock möjligheten att ta med ett extra bagage samt att jag varken får lounge eller den minimala uppgraderingsmöjligheten på de benen.
 
Och det gör det inte lättare att det är två olika allianser?
Jag skulle ju kunna kreditera allt till Eurobonus och efterregistrera (om jag ens orkar) till Asante. Då missar jag dock möjligheten att ta med ett extra bagage samt att jag varken får lounge eller den minimala uppgraderingsmöjligheten på de benen.

Det är ju det bolagen vill, att tvinga dig välja vad som är viktigast. Så frågan är vad som är viktigast för dig under här fallet.
 
Om jag förstår dig rätt har du några ben på Lufthansa och sedan ett ben på China Airlines på utresan. Och Ett ben på China Airlines och sedan ett eller flera med Lufthansa på hemresan?
Och på utresan vill du få resp ben krediterade till resp program, medan på hemresan är det viktigaste att du nyttjar förmånen med +1 väska?

Utresan:
I bolagens system registreras flygningarna ben för ben och det program som är inlagt vid incehckning på resp ben finns kvar, oavsett vad som händer sedan.
I praktiken är Lufthansas system i min erfarenhet "klibbigt" i meningen att vad man än gör så har Lufthansa tendensen att komma ihåg och applicera vilket €#%&#% nummer du bara hintat till dem. Nu är det ganska länge sedan, men i min erfarenhet har det räckt att bara kolla av bokningen på lufthansa.com för att de ska anse att M&M är programmet som gäller även om man aldrig någonsin angett ett M&M nummer.

Eftersom det bara handlar om poäng, så är väl rådet ändå att du bara ber att få byta program innan du boardar CA flyget (plus att du aldrig någonsin går in på lufthansa.com) och sedan ser vad som händer. I värsta fall hamnar poängen i svarta hålet, men det var ju bara en kortare resa och ett matchat program så det gör väl inte så mycket.


Hemresan:
I teorin kan man ha olika program för statusförmåner och kreditering av poäng. I teorin kan du alltså ha kvar EB på biljetten och vid incheckning visa ditt kort från ScaryTeam. I teorin kan den agenten addera det kortet som "kort att belasta för statusförmåner". Alternativt kan den agenten ändra kort bara för CA benet och låta EB vara orört.

I praktiken kan man inte veta. Och här är din risk lite större: Du vill inte förlora poängen till EB men samtidigt nyttja väsk-förmånen - båda är alltså viktiga. Du får helt enkelt bestämma vad som är viktigast. Är väskan viktigast finns risken att EB-poängen försvinner. Det är kanske inte troligt att det går så illa, men bra att vara mentalt beredd.


När det gäller SAS / EB och krediteringar är jag inte säker på att det är en fördel att det är olika allianser. Jag har haft en av de klassiskt passiv-aggressiva agenterna på Kastrup sabotera genom att på en SAS flygning lägga in rätt FF-nummer men med en kod som var fel allians/bolag. Sedan hävdade SAS att de skickat mina poäng på rätt starAlliance nummer men till ett oneWorld bolag i Latinamerika. Dit hade de naturligtvis inte kommit men SAS vägrade göra något åt de om inte detta bolag först "returnerade poängen".

Vad jag vill ha sagt med det är att om du startar resan med att checka in i en SAS disk någonstans i norden ska du inte räkna med att de kan eller vet något om andra program/bolag/allianser. Rör alltså inget på bokningen förrän du stigit av alla flyg som ska krediteras till EB
 
Toppen