Senaste nytt

Butikers avgifter till amex

Jag tackar med för alla svar!

Hoppas att diskussionen fortsätter för det är intressant detta. Just nu känner man sig knappt välkommen på många ställen, även fast de tar emot kortet. Är det verkligen så amex vill ha det? Vill vi ha det så?

Samtidgt finns det inga gratisluncher. Detta i bemärkelsen att amex erbjuder förmåner (2-4-1, försäkringar, hotelförmåner) och en kundtjänst utöver bankernas (den har i varje fall räddat mig på min bröllopsresa, där valfri svensk bank helt säkert aldrig levererat) Amex måste helt enkelt finansiera detta på något sätt, och det sker delvis genom att kortet är lite dyrare men i gengäld erbjuder köpstarka och lojala kunder. I min värld är det ofta attityden och okunskapen hos den enskilde handlaren som är problemet, Amex kan definitivt hjälpa till med det senare.

Personligen fortsätter jag undvika affärer som inte accepterar kortet till varje pris. Endast ett fåtal restauranger tar inte emot kortet och övriga butiker kan man oftast inhandla sakerna över nätet istället, vilket kan ge upphov till minst sagt komiska situationer om man som jag inte skäms för sig :D

Jag har dessutom fått intrycket att terminaler som man har genom svensk bank (typ babs) levereras med MC/VISA och att andra kort är valbara och måste läggas upp separat. Detta är inget annat fult och jag är tveksam till om det är helt rumsrent vad avser konkurrentslagstiftning etc.

När jag körde Amex i en av mina onlinebutiker 2013 var avgiften 3.85%, men vill minnas att den sänktes till ungefär hälften något år senare.

När jag körde Amex i en av mina onlinebutiker 2013 var avgiften 3.85%, men vill minnas att den sänktes till ungefär hälften något år senare.
När det gäller online klassas köpen som CNP, Card Not Present, och dessa transaktioner brukar så gott som alltid innebära en extra avgift med motiveringen att det innebär en ökad risk. Något bisarrt kan tyckas eftersom köp med fysiskt kort istället kan skimmas, och onlineköp med 3D-secure dras över samma kam som alla andra trots att de är betydligt säkrare.

Jag har dessutom fått intrycket att terminaler som man har genom svensk bank (typ babs) levereras med MC/VISA och att andra kort är valbara och måste läggas upp separat. Detta är inget annat fult och jag är tveksam till om det är helt rumsrent vad avser konkurrentslagstiftning etc.
Det beror på att ska man ta Amex i sin butik måste man ha ett avtal med Amex om detta. Kortterminalerna levereras inte med ett färdigt avtal utan det är något butiken själv måste ansöka om.

Jag har tidigare jobbat med betallösningar inom handel och att aktivera Amex i en terminal var gjort på 1 minut remote, vi var fick tvungna att få in avtalet först innan vi aktiverade detta.

Förlåt att jag bumpar en gammal tråd, men jag undrar om det är någon med aktuell kunskap om inlösenavtal med Amex, specifikt för ett företag som inte är med i något bransch-samarbete typ svensk handel.

Bakgrund: Jag håller i en hyfsat stor fakturering (≈100 Mkr) där vi erbjuder "alla" betalsätt, faktura, e-faktura privat, e-faktura företag, pdf-faktura, autogiro och kreditkort. Jag vill nu bredda utbudet av kreditkort.

Vi har visserligen en antik terminal någonstans, men 99,9% av kreditkortsbetalningarna är på nätet ("Card Not Present") och sköts då dels av Klarna, dels av Nets. (Inom parentes kan nämnas att Klarnas prismodell är sjukt mycket dyrare på den typen av debiteringar vi gör.) I båda kanalerna erbjuder vi Mastercard och Visa. Vi har egna inlösenavtal.

Hur som helst, jag ser en möjlighet att lägga till Amex också. Det enda vi egentligen behöver är att sluta ett eget inlösenavtal. Så där kommer frågan - är det någon som har input kring kostnader och ev. krångel med att skaffa avtal med Amex? Eller något annat tips?

Förlåt att jag bumpar en gammal tråd, men jag undrar om det är någon med aktuell kunskap om inlösenavtal med Amex, specifikt för ett företag som inte är med i något bransch-samarbete typ svensk handel.

Bakgrund: Jag håller i en hyfsat stor fakturering (≈100 Mkr) där vi erbjuder "alla" betalsätt, faktura, e-faktura privat, e-faktura företag, pdf-faktura, autogiro och kreditkort. Jag vill nu bredda utbudet av kreditkort.

Vi har visserligen en antik terminal någonstans, men 99,9% av kreditkortsbetalningarna är på nätet ("Card Not Present") och sköts då dels av Klarna, dels av Nets. (Inom parentes kan nämnas att Klarnas prismodell är sjukt mycket dyrare på den typen av debiteringar vi gör.) I båda kanalerna erbjuder vi Mastercard och Visa. Vi har egna inlösenavtal.

Hur som helst, jag ser en möjlighet att lägga till Amex också. Det enda vi egentligen behöver är att sluta ett eget inlösenavtal. Så där kommer frågan - är det någon som har input kring kostnader och ev. krångel med att skaffa avtal med Amex? Eller något annat tips?
Jag har ett tips, kontakta Amex!

Jodå, har jag redan gjort. Ville mest vara extra väl förberedd ifall det fanns någon kunskap här som kunde vara användbar.

Kan bara säga att den som är intresserad av att ta in Amex i sin betal-portfölj bör agera nu. Amex har sänkt avgiften för handlare under en viss omsättning. Nu tror jag avgiften varierar mellan olika branscher, men jag ser iallafall ingen anledning att inte erbjuda kunderna Amex utifrån den avgift jag fått offererad.

Toppen