Tobbe1024 skrev:Hej allihopa!Är de avgifterna högre än för andras kort?Handlarna påstår det men amex säker att det inte är så längre. Hur är det egentligen, någon som vet?Klicka för att utvidga...
Tobbe1024 skrev:Det var intressant info på dem länken men jag tycker egentligen inte den besvarar frågan.Men ditt svar tolkar jag som att det beror på handlarens avtal med amex och det bör vara möjligt att få till ett likvärdigt avtal som med övriga kort för dem.Klicka för att utvidga...
Drott skrev:Läste den också och fick inte heller riktigt rätt på det.Jag har en lokal butik (ICA-butik) som inte Accepterar Amex. Nu har jag förvisso ungefär lika långt till en annan ICA-butik som accepterar Amex (Alla ICA-butiker i hela helsingborg med omnejd utom just denna verkar göra det...) men promenaden till denna ICA-butik är trevligare, speciellt sommartid. Jag har påtalat detta för handlaren som vänligen svarade att sist han talade med Amex låg inlösen på ca 4% vilket han tyckte var för mkt, men att det var ett tag sen och att han skulle kolla igen (oklart om han gör detta, men det var trevligt att han tog sig tid att formulera ett ordentlgit mail, så + för det) jag kommer naturligtvis att följa upp detta och tänkte ta reda på mer.Klicka för att utvidga...
Jompa skrev:I den butiken jag jobbar i accepterar vi AMEX, om jag inte minns helt fel ligger avgiften på 1,8%Klicka för att utvidga...
När det gäller online klassas köpen som CNP, Card Not Present, och dessa transaktioner brukar så gott som alltid innebära en extra avgift med motiveringen att det innebär en ökad risk. Något bisarrt kan tyckas eftersom köp med fysiskt kort istället kan skimmas, och onlineköp med 3D-secure dras över samma kam som alla andra trots att de är betydligt säkrare.EkstromChris skrev:När jag körde Amex i en av mina onlinebutiker 2013 var avgiften 3.85%, men vill minnas att den sänktes till ungefär hälften något år senare.Klicka för att utvidga...
Det beror på att ska man ta Amex i sin butik måste man ha ett avtal med Amex om detta. Kortterminalerna levereras inte med ett färdigt avtal utan det är något butiken själv måste ansöka om.Drott skrev:Jag har dessutom fått intrycket att terminaler som man har genom svensk bank (typ babs) levereras med MC/VISA och att andra kort är valbara och måste läggas upp separat. Detta är inget annat fult och jag är tveksam till om det är helt rumsrent vad avser konkurrentslagstiftning etc.Klicka för att utvidga...
Jag har ett tips, kontakta Amex!intuition skrev:Förlåt att jag bumpar en gammal tråd, men jag undrar om det är någon med aktuell kunskap om inlösenavtal med Amex, specifikt för ett företag som inte är med i något bransch-samarbete typ svensk handel.Bakgrund: Jag håller i en hyfsat stor fakturering (≈100 Mkr) där vi erbjuder "alla" betalsätt, faktura, e-faktura privat, e-faktura företag, pdf-faktura, autogiro och kreditkort. Jag vill nu bredda utbudet av kreditkort.Vi har visserligen en antik terminal någonstans, men 99,9% av kreditkortsbetalningarna är på nätet ("Card Not Present") och sköts då dels av Klarna, dels av Nets. (Inom parentes kan nämnas att Klarnas prismodell är sjukt mycket dyrare på den typen av debiteringar vi gör.) I båda kanalerna erbjuder vi Mastercard och Visa. Vi har egna inlösenavtal.Hur som helst, jag ser en möjlighet att lägga till Amex också. Det enda vi egentligen behöver är att sluta ett eget inlösenavtal. Så där kommer frågan - är det någon som har input kring kostnader och ev. krångel med att skaffa avtal med Amex? Eller något annat tips?Klicka för att utvidga...