Senaste nytt

BusinessClass.se year in review 2017

palmen

Moderator
Tänkte försöka sammanställa lite av höjdpunkterna från året som har varit under lite olika kategorier. Tanken är att uppmärksamma bra saker som skett under året på forumet samt att kanske kunna ge lite extra cred till personer som aktivt bidrar.
Jag vill dock börja med att tacka alla som bidrar med reserapporter i olika former och recensioner. Det bidrar väldigt mycket på forumet och är väldigt uppskattat av alla. Helst skulle man ju vilja nämna alla i denna tråd men jag har bara gjort ett axplock av de mest lästa rapporterna samt några som jag själv kommer ihåg av olika anledningar.

Fyll gärna på med era egna minnen från 2017. Jag har säkert missat väldigt mycket i denna sammanställning.

Återigen vill jag rikta ett stort till alla som bidrar på forumet och ställer frågor och hjälper varandra. Det är medlemmarna på forumet som gör BusinessClass så bra enligt mig.

Reserapporter:
Börjar med min personliga favorit från @RonnieK
30 grader i februari - Conrad Rangali med Hiltonpoäng | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Det är inte varje dag som det rapporteras om Air France First, @flum har dock bidragit med denna rapport för en resa till Hong Kong och Tokyo
En spektakulär helg i Asien, Air France första klass, Four Seasons, Aman m.m - En bildberättelse. | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@Budgetresenär bokade en av de "sjukaste" resorna förra året och denna resa är ännu inte avslutad
Linköping - Istanbul via Sibirien | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@malmokalle har också bidragit med en rapport om Maldiverna som bör läsas för den intresserade
30 grader i november – Centara Grand Island Resort – Maldiverna | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@Jonas C bidrar som vanligt med reserapporter av hög klass
Långhelg i Tokyo. All Nippon Airways First Class & Turkish Airlines Business Class | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Man kan aldrig få för många rapporter om First Class, denna kommer från @Impendill
Till Kalifornien via Asien i förstaklass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@Dr. Miles bidrog med en rapport om att åka till Grönland, inte det mest frekventa av alla ställen för oss på forumet. I samband med att denna resa skulle bokas så skrevs en av de roligaste kommentarerna någonsin enligt mig på detta forum av @Thornado
"När @Dr. Miles behöver hjälp med att hitta en biljett, då sätter flygbolaget in en extra avgång."
Bildreserapport: Air Greenland Economy Köpenhamn-Kangerlussuaq-Sisimiut | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

45h first och 13h i FCT, vem säger nej till det? Inte @khybner i alla fall som stod för denna rapport
Tokyo med 45 timmar First och 13 timmar First Class Terminal | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Liverapporter:
@Brandten som ska besöka CES har alltid bidragit till intressanta förseningar mm
Semilive: Varför 63h resa är roligare än 31h - CES 2017 rapportering | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@Brandten åkte även med Etiopians första flight mellan Stockholm och Oslo
Rapportering från Ethiopian Airlines inaugural fligh Stockholm - Oslo - Stockholm, 27 mars 2017 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Ytterligare en rapport från @Brandten i samband med Air Indias första flygning till Stockholm
Rapportering från Air India inaugural flight Stockholm - Delhi 16 augusti 2017 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@jumbooze bidrog med följande livetråd som bland annat innehåller Singapore Airlines First
Första besöket hos Henri Coanda eller en resa i 10 delar | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jag var själv ute på ett galet äventyr i somras med en resa från Tokyo till Hong Kong/Singapore som gick via Frankfurt. Den gamla klassikern "Lufthansa flyger inte direkt mellan städerna" fick användas för att förklara vad jag sysslade med för personal ombord
http://www.businessclass.se/forum/threads/12-flighter-på-en-vecka-när-man-har-semester.90685

Det är inte alla resor som blir som man tänk sig, det kan nog @Andreas.Net intyga med denna rapport
[SEMI LIVE]Nu skall guldet bärgas - min första milagerun | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Min stora resa för 2017 var att resa 5 olika First bolag på samma award-bokning med eurobonuspoäng
[SEMI-LIVE]Reserapport: Att flyga 5 olika First Class på samma bokning | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@nissefalk var ute och flög Etihad Apartment
[SEMI-LIVE]Reserapport: Etihad The apartment, First till Seoul | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Egenutvecklade program:

Ett stort tack till @LSH som skapat programmet för att leta sas awardbokningar
SAS Business award flights - Travelhacks

@Faustus tog under 2016 fram "Trollerilådan" och tycker att den förtjänar att nämnas även under 2017 så många haft nytta av den
Joels Trollerilåda - awardsökmotor | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@pqvst har skapat eurobonusexpert där man kan söka efter resor som generear max bonuspoäng för en låg kostnad till eurobonus samt söka på avis hyrbilar i Sverige med tanke på pågående kampanj
http://www.businessclass.se/forum/threads/eurobonusexpert-sökmotor-lågpriskalender-etc.92207

Hotellrecensioner:
@CJR besökte Ritz i Hong Kong, troligtvis ett ställe många vill besöka efter denna rapport
Ritz Carlton Hong Kong | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Övrigt:
I oktober lanserade Lufthansa ett kreditkort i Sverige med den bästa poängintjäningen som skådats för de första 3 månaderna när man fick 1 miles&more poäng per spenderad krona
Lufthansa Miles&More lanserar kreditkort i Sverige (MasterCard) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Även SAS kom med ett nytt kort i år, Mastercard Premium som även innebar att vi fick tillgång till FlyPremium där man kan resa i business med betala poäng för ekonomi.
SAS EuroBonus World Mastercard Premium ger 1.000 baspoäng per månad | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Pontus in the Air öppnas på Arlanda och det blev många nya Amex Platinum kunder i Sverige efter det (finns nog fler orsaker till detta)
Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

BusinessClass firar 6 år och denna tråd belyste detta
BusinessClass.se firar 6 år! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Insamling till en forum medlem som tyvärr råkat ut för cancer
EuroBonusinsamling till en cancersjuk vän och forummedlem | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Kom på att vi haft massa träffar under 2017, varje månad har vi träffar i Stockholm och Göteborg, för mer info om dessa kan ni läsa följande trådar (kommer även en specifik tråd för varje tillfälle)
Inofficiella BusinessClass.se - träffar i Stockholm 2018 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Kommande inofficiella BC-träffar i Göteborg 2018 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Alla dessa träffar är inofficiella, dvs inget som ordnas av BusinessClass.se utan det är medlemmar på forumet som dragit igång det här. Alla är självklart välkomna även om vissa träffar har krav på viss status för att komma in i lounger och liknande. Det kan även vara platsbegränsning för bokningar på restauranger.
Om ni själva är intresserade av att ordna något liknande är det bara att starta en tråd. Det brukar räcka med en tid och plats och vad för aktivitet man tänkt sig. Det brukar bli väldigt trevligt och man träffar mycket nytt folk.
Kom gärna på träffra under 2018, antingen de som är varje månad i Stockholm/Göteborg eller någon av de som redan är planerade för 2018.

Afternoon Tea i Uppsala 27 januari
Detta event återkommer lite då och då, en Afternoon tea i Uppsala
Inofficiell BusinessClass Afternoon Tea i Uppsala: 2017-JAN-28 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Ölfestival i Brügge 4 februari
Besök på stor ölfestival i Brügge en helg i februari, vi är flera som kommer att åka nu under 2018 också.
Planering av inofficiell BC-träff ölresa till Brygge lördag 4 februari 2017 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Galleries First i London 11e och 25e mars
En årligt återkommande träff i London där målet är att träffas i Galleries First för lite mat och dryck innan vi reser hem. 5e året i rad som vi gjorde detta under 2017.
En dagresa med besök på Galleries First i London Heathrow T5: 2017-MAR-11 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
En dagresa med besök på Galleries First i London Heathrow T5: 2017-MAR-25 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Ölprovning med SAS och Mikkeller 30 juni

Finns ingen specifik tråd för detta men vi var ett 20-tal personer som var ner till Mikkellers huvudkontor för att få veta lite mer om samarbetet mellan SAS och Mikkeller. I samband med detta sågs vi självklart för lite dryck på stan också
Spontan Inofficiell träff i Köpenhamn 30/6-2017 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Barcelona 28 oktober
I år var det 5e året som vi kör en resa till Barcelona i oktober/november. Enda hållpunkten på agendan är middag på lördag kväll. Hur man tar sig dit, var man bor, och vad man gör i övrigt är upp till var och en även om vi brukar tendera att besöka samma takbarer, ölställen, restauranger varje år.
Planering av inofficiell BC-träff i Barcelona lördag 28 oktober 2017 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Uppsala 18 november

Det blev två tillfällen under 2017 för Afternoon tea i Uppsala
Inofficiell BusinessClass Afternoon Tea (plus Gin-hak) i Uppsala: 2017-NOV-18 från kl 13.00 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Hong Kong 30 november - 3 december
2016 så var vi omkring 15 personer som träffades en lördag i Hong Kong för lite dryck och sällskap. I år var det en ny träff så numera är det en tradition och lär säkert återkomma även under 2018.
Inofficiell BC träff 30 nov-3 december 2017 i Hongkong. | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Julefrokost i Köpenhamn 9 december
Jullunch i Köpenhamn på Restaurang Sorgenfri
Inofficiell BusinessClass Köpenhamnsträff (Julefrokost!) lördagen den 9 december 2017 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jättebra tråd där man får möjlighet till en liten catch-up på saker man missat under året. Naturligtvis mycket hedrande att få vara med på listan!
Vet inte om du önskar någon diskussion kring förslagen i den här tråden, om inte är det bara att radera det här inlägget.

Jag får väl anse mig själv vara en forumnörd och har hängt på olika bil, flyg, hus/hem-forum och även driftat ett flygforum i Norge en gång i tiden men det här är i särklass det bästa och roligaste! Spenderar på tok för mycket tid här med sömnlösa nätter, funderingar över obefintliga problem och infekterad muskel i tummen (s.k SMS-tumme) förra året när det skulle rapporteras från Las Vegas. Det har kommenterats i flera trådar tidigare men det är verkligen användarna som gör forumet! Att få igång en livlig diskussion där ett tiotal personer sitter klistrade framför sina skärmar någonstans i världen, sent på kvällen, mitt i veckan bara för att följa två SAS-kärror som omdirigeras till IAD kan ju bara hända här! :)

Med allt svammel ovan så vill jag bara säga att jag uppskattar allt som alla gör här och det bidrar till ett mycket roligare resmönster för mig, min familj och vänner och en roligare vardag där man kan följa alla era äventyr ute i världen!

Man behöver väl kanske inte diskutera huruvida allt som är med på listan hör hemma där, men jag har säkert missat många intressanta trådar och reserapporter som skulle vara bra att fylla på med. Har ni något sådant är det bara att posta så kan jag uppdatera inläggen.

Främst vill jag ge en liten uppskattning till alla som bidragit under året.
Kom ihåg att man inte behöver vara bra på att skriva eller fota för att dela med sig av intryck från en resa. Alla kan bidra på sitt sätt och alltid kul att läsa från folk som gör sina första resor i First Class eller liknande.

Uppskattat inlägg för mig som är ny!

På samma tema vore det intressant med en sticky post med de mest matnyttiga inläggen för nya medlemmar samt kanske en med bra att ha-info för alla.

Tack för ett bra forum! Ser fram emot att hänga med er 2018!

Uppskattat inlägg för mig som är ny!

På samma tema vore det intressant med en sticky post med de mest matnyttiga inläggen för nya medlemmar samt kanske en med bra att ha-info för alla.

Tack för ett bra forum! Ser fram emot att hänga med er 2018!
Det finns trådar som är sticky i många delforum, kan vara bra att läsa dom och framförallt de första posterna i tråden där vi brukar försöka att uppdatera med aktuell info för ämnet.
Man skulle kanske kunna skapa en tråd för nybörjare där man sammanfattar de viktigaste trådarna som har info som efterfrågas gång på gång på gång.

Toppen