Senaste nytt

BusinessClass.se testar Aeroflot Ekonomiklass: #1 Rom – Moskva

Jonas C

Medlem
Tack för era kommentarer!<br />
<br />
<blockquote><strong>Hall;88417 wrote:</strong> Jag tycker det är bättre om drycken kommer före maten i ekonomi. Det är ju bara att ta vad man vill ha till maten 10 minuter senare. Lufthansas variant med maten först som kallnar till innan måltidsdrycken kommer (för min del oftast Warsteinern..) är ju mycket sämre.</blockquote>
<br />
Det där är förvisso en bra poäng, då det alltid är bäst att få drycken innan maten. Däremot var det aningen förvirrande hos Aeroflot då de flesta antog att serveringen bara var en fördrink. Så i slutändan sitter man med mat, men inget att skölja ner den med.<br />
<br />
<blockquote><strong>David;88441 wrote:</strong> Jaha, där ser man hur osanna fördomarna angående service och servering verkar ha varit. Man kanske dock kan förstå att de bantat ner på alkoholserveringen (fördom igen?). :)</blockquote>
<br />
Hehe. Bangkok flygningarna är kända för att ha mycket fylla och slagsmål. På mer civiliserade ruttet som Tokyo serverar man vin gratis.<br />
<br />
<blockquote><strong>Gustaf Boo Callert;88466 wrote:</strong> Att få kostnadsfritt käk serverat intra-europa nowadays får ju direkt Aeroflot att sticka ut :rolleyes:</blockquote>
<br />
De flesta Europeiska flygbolag serverar faktiskt varm mat i Economy på flygningar till Ryssland.
 

helgonet

Medlem
Då jag tänker fira nyår i Tokyo och eftersom Aeroflot är absolut billigast i klassen på resa från ARN så ska det bli väldigt intressant att läsa nästa del!
 

helgonet

Medlem
<blockquote><strong>FDN;88684 wrote:</strong> Hur hittar man en sådan billig biljett?</blockquote>
<br />
Allt är relativt, men det går att hitta för 5000-6000 T/R och under 4000 enkel. Sällan man ser något annat bolag som är billigast på söktjänaterna än Aeroflot. Men själv har jag aldrig vågat prova för att jag hört så mycket dåligt om dem. Ska därför bli kul att läsa nästa artikel.<br />
<br />
<a href="http://www.flygresor.se/showresult.php?id=7300145" rel="nofollow">Flygresor.se - Stockholm till Tokyo från 6074 kr</a>
 

eskil

Ny medlem
För en vecka sedan flög jag med Aeroflot från Delhi till Arlanda med mellanlandning i Moskva. En av de få gånger jag inte ätit upp den mat som serverades. Den var alltför stabbig för min smak.<br />
Däremot var landningarna i Moska och på Arlanda bland de mjukaste jag upplevt.
 

Stefan62

Medlem
Trevligt reportage och verkligen kul att någon skriver om economy!<br />
<br />
Använder Aeroflot flygplan från den "gamla" tiden i utrikestrafik?
 

Magino

Medlem
Alltid lika trevligt att få läsa om bolag man inte har någon erfarenhet av, och kul att det provas alla typer av kabiner. Riktigt trevlig rapport!
 

Jonas C

Medlem
<blockquote><strong>FDN;88684 wrote:</strong> Hur hittar man en sådan billig biljett?</blockquote>
<br />
Just denna biljett i fråga var en s.k "fuel dump" och jag fick tipset av en vän. Minns även att <strong>AHO</strong> postade upp denna deal på forumet, så det är bara att hålla utkik!<br />
<br />
<blockquote><strong>Stefan62;88817 wrote:</strong> <br />
Använder Aeroflot flygplan från den "gamla" tiden i utrikestrafik?</blockquote>
<br />
Aeroflots tidigare flaggskepp Ilyushin IL-96 är den enda Sovjet byggda flygplanstypen kvar i flottan. Tidigare flög dessa på flaggskeppsrutterna b.la Bangkok och Dubai innan man ersatte dem med A330. Numera flyger IL-96 främst på sekundära rutter så som inrikes inom Ryssland och semesterdestinationer t.ex Laranca.
 

Lallarn

Medlem
Tack för trevligt reportage, men någonstans är det väl dags för lite källkritik. <br />
<br />
<blockquote>"<strong>Aeroflot rankas idag som ett av världens mest lönsamma flygbolag</strong>, vilket har skett som ett resultat av den senaste tidens omstruktureringar." </blockquote>
<br />
Det första påståendet är ju inte direkt felaktigt, men hela meningen tar Aeroflot ur sitt sammanhang. Till detta hör att den enskilt största anledningen till deras lönsamhet är så kallade Siberian Over Flight (SOF) royalties/charges, där Europeiska och asiatiska flygbolag måste betala extra för att flyga över Sibirien till Asien/Europa - avgifter som inte alls är kostnadsrelaterade. Cirka 300 miljoner euro från EU-flygbolag allena betalas via SOF direkt ner till Aeroflots fickor, och ytterligare inkomster för SOF kommer från de asiatiska flygbolagen.<br />
<br />
Att Aeroflot går så bra ekonomiskt har såklart kopplingar till dess omstrukturering och modernisering, men vilken inte skulle varit möjlig utan SOF-avgifterna. Att Aeroflot således är ett billigt och prisvärt alternativ behöver ju på sitt sett inte vara negativt, men att vi betalar för subventionerade Aerolfot-priser via våra andra flygningar som vi gör med andra flygbolag - både intraeuropeiskt och över Sibiriens vidsträckta tundra till Asien - svider kanske lite mer,
 

Palazzi

Medlem
<blockquote><strong>Lallarn;89449 wrote:</strong> Tack för trevligt reportage, men någonstans är det väl dags för lite källkritik. <br />
<br />
<br />
<br />
Det första påståendet är ju inte direkt felaktigt, men hela meningen tar Aeroflot ur sitt sammanhang. Till detta hör att den enskilt största anledningen till deras lönsamhet är så kallade Siberian Over Flight (SOF) royalties/charges, där Europeiska och asiatiska flygbolag måste betala extra för att flyga över Sibirien till Asien/Europa - avgifter som inte alls är kostnadsrelaterade. Cirka 300 miljoner euro från EU-flygbolag allena betalas via SOF direkt ner till Aeroflots fickor, och ytterligare inkomster för SOF kommer från de asiatiska flygbolagen.<br />
<br />
Att Aeroflot går så bra ekonomiskt har såklart kopplingar till dess omstrukturering och modernisering, men vilken inte skulle varit möjlig utan SOF-avgifterna. Att Aeroflot således är ett billigt och prisvärt alternativ behöver ju på sitt sett inte vara negativt, men att vi betalar för subventionerade Aerolfot-priser via våra andra flygningar som vi gör med andra flygbolag - både intraeuropeiskt och över Sibiriens vidsträckta tundra till Asien - svider kanske lite mer,</blockquote>
<br />
<br />
Alltid lär man sig något nytt!:) Aldrig hört talas om detta tidigare...
 
Toppen