Senaste nytt

Businessclass.se loungen 2025

Den är fortfarande öppen. Qatar har en avgång 2230.

Har förflyttat mig till Tempelhof Lounge som ligger i andra ändan av terminalen, hit har SAS-passagerare också tillgång. Loungen tillåter inte priority pass vilket gör en påtaglig skillnad på miljön och stämningen i loungen. Inte överfullt, städade gäster, lätt att hitta sittplats.

Upplever tyvärr att lounger som släpper in diverse kreditkort besudlas. Märkte av samma sak i Air France loungen i Washington där 90% av besökarna hade priority pass, med stök och svinstieri därefter.
Hur kan jag ha missat detta? Trodde det bara var lounge Tegel man hade tillgång som SAS-resenär. Ibland är det ju A-gate, så då ligger ju Tempelhof bättre till. Har bara testat Tempelhof en gång vid resa med Turkish från Berlin. Helt ok, men inget att skriva hem om.

Berlin Lounge Tegel på Brandenburgs flygplats. Trång, dåligt ventilerad och alldeles överfull lounge. Mycket som flygplatsen i sig. Första gången jag flyger härifrån och vill nog sticka ut hakan och säga att det nog är en av de sämsta storflygplatserna i Europa som jag har besökt.

Första gången även för mig igår på BER. Nu var jag förvisso i Lufthansas lounge, som inte var full, men fan vad dålig ventilationen var i loungen och på flygplatsen. Varmt ute och regnigt och det kändes som en fuktig djungel inne i loungen och i terminalen.

Inte superimponerad av flygplatsen. Personalen i säkerhetskontrollen var vare sig effektiv eller trevlig (men de var många som bara stod och hängde).

Upplever tyvärr att lounger som släpper in diverse kreditkort besudlas. Märkte av samma sak i Air France loungen i Washington där 90% av besökarna hade priority pass, med stök och svinstieri därefter.
Håller med
Värsta exemplen är från Sala Vip lounger på spanska turistdestinationer.
T.ex LPA där vi oftast flyger TAP eller Brussel business med lounge tillgång.
Flygplats med väldigt få reguljärbolag, mest charter innebär att loungen nästan alltid är överfull av kort och betalande gäster.
Enorm kö till loungen stökigt insläpp med mycket dividerande. Loungen underbemannad, hittar man sittplats ingår att duka av och försöka torka bort slappet på bordet själva. Mat och dryck tar slut omgående så fort det blir framdukat.
Ändå inte så konstigt.
Reser vi business går vi till loungen för något att dricka slappa av i bekväm miljö i väntan på avgång. Väl medvetna om att det ingår bra service och förtäring ombord.
Charter trångt och endast buy on board. Självklart förser man sig (rikligt) i loungen.
Tror även att 3.e parts lounger inte har samma krav på sig som flygbolagens egna lounger,

Toppen