Senaste nytt

Businessclass.se loungen 2025

Jag ringde till Amex i Sverige nyligen för att kolla förmånerna för jag ska byta ut mitt Elite kort snart. Då sa han jag pratade med att ett svenskt Platinum bara gäller på Pontus loungen. Annars måste man ha Centurium kort.
Den personen har ingen aning i så fall. Centurion loungerna kommer man in i med Amex Platinum, och utländska Platinum (icke USA) får ta 2 gäster också (om inget ändrats senaste tiden).

Infon finns på amex hemsida om man vill läsa vad som gäller för access.

Den personen har ingen aning i så fall. Centurion loungerna kommer man in i med Amex Platinum, och utländska Platinum (icke USA) får ta 2 gäster också (om inget ändrats senaste tiden).

Infon finns på amex hemsida om man vill läsa vad som gäller för access.
Det gick bra att komma in även utan fysiska kortet (glömt hemma). De letade upp mig i systemet

Bra service på Pontus idag. När jag skulle betala (beställde en riktigt bra Bourgogne) frågade jag om de någonsin skämtar och säger att de inte ta Amex.

Hon sade ja, och nästa första april ska hon sätta en lapp på kortterminal med "EJ AMEX".

Sånt gillar jag.
Efter Pontus gick vi till SAS Gold Lounge. Motsatsen till bemötande hos Pontus.
Första gången jag tog med en gäst. Skannade mitt boardingkort, tryckte på Plus 1 Guest. Lät gästen går in men grinden stängde innan jag kunde går in. Skannade mitt boardingkort igen och fick rött ljus.
Vård som stod där hela tiden och såg allt kommer fram, rätt irriterad.
Hon säger att jag gjorde fel, utan att förklara hur jag skulle göra. Säger att min gäst måste komma tillbaka. Jag förklarar att jag kommer inte in för att hämta hen.

Gästen kommer tillbaka ändå. Hon tittar på både boardingkort. Mitt står tydligt SAS Gold. Hon är ändå inte nöjd. Går tillbaka till datorn och kollar saker. Till slut kommer hon tillbaka och släpper in mig. Fortfarande ingen förklaring hur jag skulle ha gjort. Det har inte skärmen heller när man blippa med boardingkort.

När vi lämnar loungen står hon kvar. Jag tittar henne i ögonen och tackar, utan ironi, för dagen. Hon tittar bara rakt igenom mig som om jag inte existerar.

Hade trott att SAS skulle placera sina vassaste kort i Gold Lounge, inte en jävla surmopp.

Första gången jag tog med en gäst. Skannade mitt boardingkort, tryckte på Plus 1 Guest. Lät gästen går in men grinden stängde innan jag kunde går in. Skannade mitt boardingkort igen och fick rött ljus.
Hon säger att jag gjorde fel, utan att förklara hur jag skulle göra. Säger att min gäst måste komma tillbaka. Jag förklarar att jag kommer inte in för att hämta hen.

Gästen kommer tillbaka ändå. Hon tittar på både boardingkort. Mitt står tydligt SAS Gold. Hon är ändå inte nöjd. Går tillbaka till datorn och kollar saker. Till slut kommer hon tillbaka och släpper in mig. Fortfarande ingen förklaring hur jag skulle ha gjort. Det har inte skärmen heller när man blippa med boardingkort.

När vi lämnar loungen står hon kvar. Jag tittar henne i ögonen och tackar, utan ironi, för dagen. Hon tittar bara rakt igenom mig som om jag inte existerar.

Hade trott att SAS skulle placera sina vassaste kort i Gold Lounge, inte en jävla surmopp.
Blippa, tryck på knappen för gäst, gå själv in, grinden stängs, därefter skannar gästen sitt boardingkort och går in.

Det du ska göra är att scanna ditt boarding kort, trycka gäst och själv gå in. När personen sen bakom dig (din gäst) scanna boarding kort kommer personen släppas in.

Man ska aldrig scanna sitt kort och låta någon annan gå in. Det finns regler för vem du får gästa, så av förklarliga skäl kan du inte scanna ditt kort 2 ggr, då skulle ju gästen kunna flyga Norwegian eller något annat bolag. Du har bara rätt att gästa någon på samma flight som dig själv dessutom.

Du gjorde antaganden om hur man ska göra som visade sig vara felaktiga. Inget skäl för att få ett sämre bemötande dock. Nu vet du hur du ska göra nästa gång.
Är det någon gång på en flygplats du ska scanna ditt boardingkort för någon annan? Fast Track/Security? Boarding? Pontus (ARN)?

Det är samma entré (olika grindar) för guld och plus/business lounge, ingen skillnad på personal.
Varför SAS vassaste medarbetare skulle stå och sköta insläpp till loungen förstår jag dock inte. Alla kan ha en dålig dag och har nog senaste 10 åren bara råkat ut för ett tillfälle när bemötandet var tveksamt.

Blippa, tryck på knappen för gäst, gå själv in, grinden stängs, därefter skannar gästen sitt boardingkort och går in.
Tack. Nu vet jag. Det hade hon kunnat säga också så jag skulle veta nästa gång. Eller en koncis förklaring som din på den stora skärmen vid grinden. Alla kan inte vara experter. Och om man är ny som Gold, skulle man uppskatta lite trevligare mottagning.
Tredje problem med resan kom när vi landade. Trots Priority på incheckade bagage kom väskan ut absolut sist. 2 minuter efter skärmen visade att sista väskan hade kommit. Vi var lite nervösa där ett tag.

Tredje problem med resan kom när vi landade. Trots Priority på incheckade bagage kom väskan ut absolut sist
Välkommen till Sverige, du ska inte tro du är något... Självklart ska prio bagage komma sist (enligt jantelagen), allt annat vore konstigt...

Du kommer upptäcka många saker där du tror att saker ska fungera på sas, och mötas av otaliga gånger där raka motsatsen bevisas.

Vill du läsa mer om prio bagage finns en tråd här med 150+ inlägg

Last edited:
Doha silver lounge. Från igår
20250918_050448.jpg

Toppen