ResenärenLars
Medlem
Jag började med EVA Lounge. Och, ja, vad ska jag säga? Det känns inte som om jag behöver prova någon annan efter det här. Stort och rymligt, god mat (trots min önskan om specialmat) och trevlig personal. Dessutom glass.
Tänkte ta mig till Singapores lounge också, men det är kanske ett nerköp?
Det kom inte så många rekommendationer, men då kan jag ju nu i efterhand själv konstatera att om man reser med Star Alliance så hade jag utan tvekan rekommenderat EVA Lounge. God mat med flera val även för mig som har specialmat. Idag severades Pumpasoppa och en Thailändsk soppa med gräönsaker och räkor. Thailändska nudlar med grönsaker och räkor samt ris med någon form av kycklinggryta. Dessutom en variation av 3 stycken olika pizzor och lika många varianter av pajer. Swensens glass i olika smaker och tre varianter av olika desserter. Lite annan snacks och frukt fanns självklart också liksom 5 varianter av smörgåsar. Jag är ingen som fikar så tyvärr så kan jag inte redogöra för det utbudet.
Loungen i övrigt är fräsch och rymlig med mycket ljusinsläpp och bra utsikt ut mot E-piren och den verksamhet som pågår där. Två avskiljda "rum" med massagefåtöljer, två duschar och fräscha toaletter, också med utsikt mot E-piren. Dessutom fantaskiskt artig och hjälpsam personal. Under en period var jag i det närmaste ensam i loungen och då hade jag i princip personlig service då en av tjejerna höll sig i min närhet och gav mig hela sin uppmärksamhet.
Denna trevliga upplevelse till trots så kände jag att jag var tvungen att prova ytterligare en lounge nu när jag hade tid. Jag begav mig då till andra änden av flygplatsen, till A-piren, där Singapore airlines har sin lounge. EVA lounge ligger i F-piren. Enligt uppgift så skulle det ta ung. en halvtimme att gå däremellan. Jag klarade det på 22 minuter.
Utbudet av mat var inte lika stort och alternativen för mig var väldigt tunt. Mycket kallskuret och lite ostar var uppdukat på en köks-ö i mitten av "köket". Det övriga utbudet var Dim Sum och nudlar, men ingenting som passade mina matpreferenser. Smörgåsar, frukt och lite desserter fanns också men nådde inte upp till samma nivåer som EVA lounge. Glass från Häagen-Dazs fanns också, och glass är ju alltid ett plus.
När det gäller inredningen så är inte Singapores lounge lika luftig och rymlig. Ytan är betydligt mindre än EVA longe och det blir inte bättre av att man har rumsavdelare som når hela vägen upp till taket så att det blir som väggar. Det gör att loungen känns ännu mindre och trängre än vad den är. Ett stooooort MINUS tycker jag är att det inte finns toalett i loungen. Man måste lämna den och sedan gå 50 meter bort för att komma till en toalett. Inte bra.
Det var dessa båda lounger jag testade idag. Tidigare har jag hållit mig till Thai och Louis' tavern. Thai loungerna är inte fantastiska och är ofta ganska fulla men jag tycker att de är bättre än Singapores lounge då de både har toalett, dusch och ett hyfsat matutbud.
Louis' tavern avstår jag från att kommentera då jag vid mina senaste besök inte varit särskilt observant på detaljerna. Min minnesbild är dock att de är av ganska varierande kvalitet, både mellan loungerna, men också från gång till gång i samma lounge.