Senaste nytt

BusinessClass.se har utsett flygvärldens bästa champagne

Dr. Miles

Expert
<blockquote><strong>Senator;120045 wrote:</strong> <em>Plats 8:<br />
Henriot Brut Millésimé<br />
Medelbetyg: 9,31 (av totalt 20)<br />
Serveras i första klass på United Airlines</em><br />
<br />
Skulle ha varit:<br />
<em>Serveras i första klass på United Airlines <strong>och</strong> affärsklass på SAS</em><br />
<br />
Så SAS skumpan var sämst, något vi nästan alla hade...</blockquote>
Det är missvisande då det handlar om First class champagne, inte Business class champagne.
 

Dr. Miles

Expert
<blockquote><strong>Senator;120052 wrote:</strong> SAS särbehandlas här inne, på alla sätt. Det vet du :cool:</blockquote>
Om det hade varit någon PR nisse hade de skrivit "I SAS Business class serverar det samma sort champagne som serveras i First class hos andra flygbolaget". :p
 

JacobGBG

Medlem
<blockquote><strong>Senator;120045 wrote:</strong> <br />
Skulle ha varit:<br />
<em>Serveras i första klass på United Airlines <strong>och</strong> affärsklass på SAS</em><br />
<br />
Så SAS skumpan var sämst, något vi nästan alla hade...</blockquote>
<br />
Där ser man. Tråkigt men förklarligt. Åker SAS C i April för första gången så domen får falla då.
 

Jacob

Medlem
Vi plockade som sagt bort SAS från artikeln (och all övrig info om provningen) då det blir missvisande att nämna vad SAS serverar i business class i en första klass provning.<br />
<br />
Vår provningsledare Bringman kommenterade också precis detta under kvällen, hade provningen avsett business class champagner hade Henriot troligtvis placerat sig helt annorlunda. Men i fallet United är resultatet förstås relevant.
 
<blockquote><strong>JacobGBG;120058 wrote:</strong> Där ser man. Tråkigt men förklarligt. Åker SAS C i April för första gången så domen får falla då.</blockquote>
<br />
Det krävs mycket erfarenhet för att göra en bedömning av ett enskilt vin. Det är vid en provning man gör en systematisk jämförelse mellan flera olika viner och kan rangordna. Förhoppningsvis kommer du att finna Henriot Brut Millésimé 2005 som en alldeles utmärkt champagne när du sitter tillbakalutad i C. Det gjorde iallafall jag :)
 
S

SPG1

Guest
Personligen så tycker jag inte om "konstgjord" skumpa. De brut som säljs köper inte "sötningsmedlet" från samma leverantör och att "sötningsmedlen" påverkar smaken är "sedan gammalt". Sedan är jag iof en konservativ "originalare".
Skall jag dricka skumpa så måste den vara Brut nature/Zero dvs au naturelle.
 

RobHK

Medlem
Dehär vaju extremt komiskt, med tanke på allt tjat om Krug och hur varje gång man hittar en Krug i en Business Lounge blir man helt lyrisk. Bollinger är nog min favoritskumpa, utan att ha provat allt i listan.
 

Jonas C

Medlem
Dehär vaju extremt komiskt, med tanke på allt tjat om Krug och hur varje gång man hittar en Krug i en Business Lounge blir man helt lyrisk. Bollinger är nog min favoritskumpa, utan att ha provat allt i listan.
Håller med om detta. Tycker själv att prislappen har väldigt liten betydelse på hur god en Champagne är. Tycker att vanliga Bollinger är smakar bättre än Dom Perignon som kostar tre gånger så mycket. Sen får man också tänka på att smaken beter sig väldigt annorlunda på 10 000 meter kontra på marken, så att servera en riktigt dyr Champagne ombord kan ses som lite meningslöst då man tappar många smaknyanser i luften.
 
Toppen