Senaste nytt

Business till Florida jul/nyår

Förlåt, lite stressad
Ut 1/1
Hem 8/1
Tack för hjälpen!!!

1/1 finns det mycket riktigt bara två platser kvar (eller åtminstone till salu just nu för att vara noga) i I-klass (businesskabin) men fler i dyrare bokningsklasser. På hemresan inga alls i I-klass.

Jag är inte proffs på Finnairs bokningsklasser men detta är en rimlig förklaring till bekymret.

Tusen tack Taxvalp!
Tycker du jag ska boka alla 3 nu eller boka 2 och se om det ändras i pris för den 3:e personen?
Kan du se hur många platser totalt i Business på utresan?

Tusen tack Taxvalp!
Tycker du jag ska boka alla 3 nu eller boka 2 och se om det ändras i pris för den 3:e personen?
Kan du se hur många platser totalt i Business på utresan?

Jag har inget bättre råd att ge än de andra som redan finns i tråden. Beror nog också på var man befinner sig på skalan säkerhet-risktagande.

Det går inte utifrån Expertflyer att säkert slå fast hur full businesskabinen är, men de har minst nio platser till salu i de dyra bokningsklasserna C och J samt även i D och R. Enligt seatmap är 9/32 platser i business tingade men det är ett trubbigt mått på bokningsläge.

Allt pekar alltså på att det finns hyggligt med platser - men att Finnair inte vill sälja dem billigt under högsäsong vilket är rimligt.

Last edited:
Jag har inget bättre råd att ge än de andra som redan finns i tråden. Beror nog också på var man befinner sig på skalan säkerhet-risktagande.

Det går inte att utifrån Expertflyer säkert slå fast hur full businesskabinen är, men de har minst nio platser till salu i de dyra bokningsklasserna C och J samt även i D och R. Enligt seatmap är 9/32 platser i business tingade men det är ett trubbigt mått på bokningsläge.

Allt pekar alltså på att det finns hyggligt med platser - men att Finnair inte vill sälja dem billigt under högsäsong vilket är rimligt.
Ok tack igen

Om jag hugger de 2 som finns i I-klass ut och sedan avvaktar med att boka den 3:e personen:
Finns det något negativt med det? Kan priset för den 3:e gå upp ännu mer ännu som nu 10.000kr extra?
Sorry för alla frågor

Ok tack igen

Om jag hugger de 2 som finns i I-klass ut och sedan avvaktar med att boka den 3:e personen:
Finns det något negativt med det? Kan priset för den 3:e gå upp ännu mer ännu som nu 10.000kr extra?
Sorry för alla frågor
Skulle inte tro det

finnair har väl dessutom 24h öppet köp?
Jag skulle köpt 2+1

Ok tack igen

Sorry för alla frågor

Tyvärr är just det som kallas "Revenue Management" en svår nöt att knäcka. Finnair kan komma att öppna mer, eller inte. Indirekt kan du kanske med lite pysslande hitta något.

Har vi bekräftat att denna gäller bara på direktavgångar? Annars finns:
31/12 kan ni åka ARN-JFK, hinna till tolvslaget
01/01 kan ni åka EWR-MIA, finns en del alternativ

08/01 kan ni åka MIA-JFK med ett antal alternativ
08/01 kan ni åka JFK-ARN

Skulle inte tro det

finnair har väl dessutom 24h öppet köp?
Jag skulle köpt 2+1

Ok tack
På Finnairs hemsida kommer inte platser upp med direktlfight hem
Däremot på BA´s hemsida hittar jag platser
De verkar ha 24 tim öppet, så kanske man ska chansa på att boka 2 pers nu och se vad som händer

Tyvärr är just det som kallas "Revenue Management" en svår nöt att knäcka. Finnair kan komma att öppna mer, eller inte. Indirekt kan du kanske med lite pysslande hitta något.

Har vi bekräftat att denna gäller bara på direktavgångar? Annars finns:
31/12 kan ni åka ARN-JFK, hinna till tolvslaget
01/01 kan ni åka EWR-MIA, finns en del alternativ

08/01 kan ni åka MIA-JFK med ett antal alternativ
08/01 kan ni åka JFK-ARN
Tack Senator!

Ja vi tänkte direktflyg i första hand.
Vad skulle nackdelen vara att boka de 2 platser som nu finns billiga och sedan se vad systemet ger när jag ska boka en plats till?
Tror du priset på den 3:e platsen kan öka mer än +10.000 som den nu kostar?

Toppen