Senaste nytt

[Business] Stockholm - Karibien t/r från 22.000kr med SAS

Senator

Moderator
Vänner,

Med de glädjande nyheterna om att USA öppnar har jag börjar sondera lite till en backup plan för stundande resan till Malaysia över nyår. Till min stora överraskning dyker SAS upp som billigast på t.ex. ARN-AUA och ARN-SJU.

Flygbolag: SAS, United,
Kabinklass: Business, SAS Plus, United
Bokningsklass: J (SAS) Business , P (United) Business
Fare basis: J9SEBIZ
Pris: från 22.000kr inkl. skatter/avgifter
Min/Max stay: natten mellan lör/sön
Köpa senast: 90 dagar innan avresa
Gäller för utresa: --
Gäller för hemresa: --
Stopover: En gratis, och en kostar €75 per väg. Men i principen är det en i Norden och en i USA med tanke på routing.
Återbetalning: Ja, mot 400 EUR
Ändring: Ja
Routing: Här är exempel ARN-AUA
1. STO-SK/AY-OSL/CPH-WAS/SFO/NYC/CHI-UA/SK-AUA
2. STO-HEL-SK/AY-STO-SK/AY-OSL/CPH-WAS/SFO/NYC/CHI-UA/SK-AUA
3. STO-OSL/CPH-WAS/SFO/NYC/CHI-UA/SK-AUA
4. STO-OSL-SVG-OSL/CPH-STO/CPH-WAS/SFO/NYC/CHI-UA/SK-AUA
5. STO-OSL-STO/CPH-WAS/SFO/NYC/CHI-UA/SK-AUA
6. STO-CPH-STO/OSL-WAS/SFO/NYC/CHI-UA/SK-AUA
7. STO-WAS/SFO/NYC/CHI-UA/SK-AUA

Priser exkl. skatter avgifter
ARN-AUA 16418(SEK)
ARN-SJU 16418(SEK)
ARN-SXM 16418(SEK)
ARN-STT 16418(SEK)
ARN-PUJ 16418(SEK)
ARN-MBJ 16418(SEK)

Nu orkade inte jag kolla genom alla Uniteds destinationer men det verkar finnas en korrelation mellan frekvens till/från USA och om SAS har priser:
United Airlines’ Big Caribbean Expansion Caribbean Journal

Är det en bra deal? Ja om det är Kariben man vill till point-to-point. Är det en poängjagares våta dröm? Nja, kanske inte. Lite väl restriktiv i routing för det. Ett par saker som är bra att veta;
1. United P-klass till Karibien är svårt att hitta i högsäsong.
2. Ingen American eller Alaska som alternativ på denna. Routing säger nej, båda nämns i ExpertFlyer men jag har fått lära mig att routingregler trumfar detaljerna i fare rules.
3. E-klass blir alternativet om P-klass inte finns.
4. Ingen transit via MIA, eller faktisk IAH där United har massor av avgångar söderut.

ARN-MIA dealen är bättre, men kul i alla fall att ha ett SAS alternativ till Karibien och för att vara Kariben är det bra priser. Sällan betalat under 20.000kr för Karibien.
 

airac

Medlem
Försökte hitta tillgänglighet till SXM, men denna fare verkar högst teoretiskt dit. AUA hittar jag, begränsad med P på United såklart som du skriver. Air Canada har en liknande fare, blir en extra stopp och något kortare ben över atlanten, men kan vara ett alternativ.
 

AABack2ARN

Medlem
Intressant att de tillåter AY på sträckorna STO-OSL och HEL-STO-OSL men i gengäld inte American som SAS tidigare erbjudit som alternativ i Nordamerika.AY har väl oftast varit helt omöjliga att få till på en SAS-biljett?
 
Toppen