Business med SAS till Chicago

bricce

New member
Blir en resa till Chicago i höst i SAS Business. Har aldrig Flygit med SAS i C. Utan flyger mycket till Asien med bla Thai där jag har ROP Gold. Undrar vilken kärra SAS flyger med från ARN till Chicago ? A330-300 är ju uppgraderad med ny kabin. Hur är då deras 340-300 ?
 
Här hittar du vilka plan som är på tur av A340:



SAS New Cabin | Scandinavian Traveler



Flyger du i höst, så räkna med den gamla kabinen. SAS har åtta A340 och skall väl precis börja med första kabinbytet, så oddsen talar för att du får flyga med gamla kabinen. LN-RKP har en annan inredning än övriga med full-flat. Reg-nummer hittar du på på t.ex:



Scandinavian Airlines flotta – Wikipedia



Gamla inredningen är ju gammal och lite sliten, men det är inte direkt så att man lider där i stolen. Beror på dina referensramar och förväntningar. SAS styrka tycker jag ligger hos personalen.
 
Vi flyger Arn-ord 9/10 och hem 17/10 verkar vara A330 ut och A340 hem. Ursprungligen var det planerat med A330 bägge vägarna. Är det nån planerad förändring av SAS eller är det tillfälligheter som avgör tror ni?
 
Gizmo79 skrev:Vi flyger Arn-ord 9/10 och hem 17/10 verkar vara A330 ut och A340 hem. Ursprungligen var det planerat med A330 bägge vägarna. Är det nån planerad förändring av SAS eller är det tillfälligheter som avgör tror ni?Klicka för att utvidga...
SAS väntar fortfarande på sin första "nya" A330 men den blir nån vecka försenad. SKulle levererats till starten av ARN-HKG den 10sep. Nu kommer de därför att ta upp en A340 från CPH och köra den på ARN-HKG. Eftersom den slingas på ORD blir det därför både A330 och A340 till ORD och HKG under hösten.

Som sagt ovan, A330 är med nya kabinen, A340 med den gamla just nu.
 
I början och mitten av oktober har SAS, med lite tur, fått den första av de nya 330E, så din tur till ORD borde bli med den nylevererade.

Maskin nummer två levereras senare i höst och i väntan på den saxas Chicagolinjen mellan ny 330 och gammal 340. Så därför är en 340 tursatt på din hemresa.

Däremot borde du inte få åka med en "gammal", uppgraderad 330. Den som nu flyger på ARN-ORD kommer att flyttas till CPH-IAD från den 10 september.
 
Flög i Juni till Chicago med nya kabinen i Business. En mycket behaglig flight med bra mat och service. Tycker de nya kabinerna och konceptet är mycket bra!
 
Flood skrev:Här hittar du vilka plan som är på tur av A340:SAS New Cabin | Scandinavian TravelerFlyger du i höst, så räkna med den gamla kabinen. SAS har åtta A340 och skall väl precis börja med första kabinbytet, så oddsen talar för att du får flyga med gamla kabinen. LN-RKP har en annan inredning än övriga med full-flat. Reg-nummer hittar du på på t.ex:Scandinavian Airlines flotta – WikipediaGamla inredningen är ju gammal och lite sliten, men det är inte direkt så att man lider där i stolen. Beror på dina referensramar och förväntningar. SAS styrka tycker jag ligger hos personalen.Klicka för att utvidga...


Det är intressant hur olika man kan uppleva saker. Jag tycker SAS svaghet sitter i personalen.



Mvh
 
Förvisso upplever vi saker olika.

Jag är nog mest benägen att hålla med Flood om att styrkan sitter i personalen. Under alla år som jag flugit med SAS kan jag bara påminna mig en enda gång att jag har blivit negativt behandlad av personalen. Det var en dansk purser på en flygning mellan Stockholm och Köpenhamn som visade ett markerat stort ointresse för allt som hade med servicen och passagerarna att göra.

Jag försöker förtränga den händelsen och koncentrerar minnet på att just den flygningen var min första med SAS DC9-20!



I övrigt idel vänlighet, hjälpsamhet och uppmärksamhet.

Men nu tror jag bestämt att vi kommit en bit ifrån ämnet.....
 
En fråga. Är som ROP Gold med Thai men har även EB-BASIC med sas. Ska jag checka in med EB kortet eller ROP Gold? Vet ni hur många poäng man får med SAS i C t/r.
 
bricce skrev:En fråga. Är som ROP Gold med Thai men har även EB-BASIC med sas. Ska jag checka in med EB kortet eller ROP Gold? Vet ni hur många poäng man får med SAS i C t/r.Klicka för att utvidga...
Information om hur många poäng du tjänar hittar du på SAS hemsida

SAS points charts - SAS

Beroende på vilken bokningsklass du har i business kommer du tjäna olika mycket poäng.



Vart du ska kreditera dina poäng är väldigt svårt att svara på i och med att det inte framgår vad målet med poängsmalandet är samt övriga resmönster. Starta gärna en separat tråd med frågor om vart du ska kreditera poängen så att inte denna tråd helt hamnar off topic.
 
Back
Top