Senaste nytt

Business long-haul rekommendationer.

pastar

Medlem
Hej,
Det börjar bli dags för mig att boka en award till Asien och som det ser ut nu finns lite olika alternativ på flygbolag.
Jag har haft turen att testa en del first produkter tidigare men business på +6h så har jag bara provat Sas och Turkish.
Vad föredrar forumet när det gäller business produkt inom alliansen nuförtiden, jag förstår att EVA air ska vara en höjdare men där hittar jag inget tillgängligt.

Jag har Thai direkt ifrån Arlanda, men hört att den är vinglig och kan kanske välja Lufthansa eller Swiss istället även om det blir lite mer "omlastande".
Eventuellt kanske jag kan få in ANA istället, är det i så fall att föredra?
Tar tacksamt emot tips.
Mvh //P
 

palmen

Moderator
Det är en gigantisk fråga. Men generellt är Asiatiska bolag bättre än europeiska, finns självklart undantag som bekräfta regeln.

Börja med att titta vad du kan boka, ingen idé att snöa in på att du vill åka ANA om det inte finns några platser att boka.

Om jag ska till Asien och ska boka asiatiska bolag hade jag bara tittat på ANA och Eva Air som alternativ av det som är bokningsbart.
SQ är inte bokningsbart, Asiana känns inte som något super alternativ, Air China går bort, Air India undviker jag helt, Thai är för ojämna.
 

pastar

Medlem
Det är en gigantisk fråga. Men generellt är Asiatiska bolag bättre än europeiska, finns självklart undantag som bekräfta regeln.

Börja med att titta vad du kan boka, ingen idé att snöa in på att du vill åka ANA om det inte finns några platser att boka.

Om jag ska till Asien och ska boka asiatiska bolag hade jag bara tittat på ANA och Eva Air som alternativ av det som är bokningsbart.
SQ är inte bokningsbart, Asiana känns inte som något super alternativ, Air China går bort, Air India undviker jag helt, Thai är för ojämna.
Alla dessa år jag varit medlem och @palmen är alltid på plats med ett svar trots att det är år mellan min resor. Tack.
Eftersom du nämner SQ så saknar jag när man kunde boka och åka SQ first CPH - SIN och jag missade även när det gick att boka SQ på målsnöret denna gång.

EVA har faktiskt dykt upp nu, men med rätt så mycket ställtid (jämfört med att bara kliva på ARN-BKK) men kanske är värt att testa, det är väl på min bucketlist.
Har vi några tankar om LX vilket jag inte ser så ofta som alternativ men som faktisk finns nu (jämfört med tex LH).
 

Remains

Medlem
Jag har åkt Swiss 777 och Thai 350 i business nyligen. Båda är helt ok med reservation för lite dålig privacy på Swiss om man åker ensam ouch inte lyckas knipa ett tronsäte. Den ojämna servicen på Thai är ingen deal-breaket för mig, och hårdvaran är bra.
 

pastar

Medlem
Bokade nu och det blev en kompromiss då jag varit lite sugen på att testa EVA länge och möjligheten dök upp. Så utresan så "krånglar" vi lite och åker EVA ifrån Wien, även om det blir positioneringsflyg och hemresan så kör vi raka spåret med thai 350 BKK-ARN.
Fattas bara att det kommer LH first till SIN nu så alla planer blir grusade (till det bättre iofs) :D

@palmen och @Remains tack för input. Thai har ju varit lite debatterad här på forumet så ska bli kul att göra en egen bedömning. Har bara testat dem i first tidigare samt business intra Asien.
 
Toppen