Senaste nytt

Business i TAP vs Turkish vs economy?

Grymt, tack för alla svaren förresten.

Vi har nu fått en ombokning på flyget från Istanbul, vilket innebär att istället för att flyga 21:30 flyger vi nu 02:30. Alltså istället för 4,5h på IST så blir det 9,5h. Kommer det bli en pina tror ni? Kanske försöka flytta flyget från GBG istället till senare?
Go, go, go! De extra timmarna i loungen blir en fröjd! Ge fasen i att boka om! :)

Grymt, tack för alla svaren förresten.

Vi har nu fått en ombokning på flyget från Istanbul, vilket innebär att istället för att flyga 21:30 flyger vi nu 02:30. Alltså istället för 4,5h på IST så blir det 9,5h. Kommer det bli en pina tror ni? Kanske försöka flytta flyget från GBG istället till senare?
Att sitta i loungen längre är ingen pina. Men att sätta sej på ett flygplan 02:30 är en pina. Man är trött och kan inte njuta av en bra måltid i business, magen vill helt enkelt inte ha någon mat vid den tiden. Inte ens gott med vin eller drinkar vid den tiden. Det är bara att somna så snart som möjligt, vilket är lite synd om man vill ha en fulländad upplevelse i business. Försök flytta till anständiga tider om det går är mitt råd.

Att sitta i loungen längre är ingen pina. Men att sätta sej på ett flygplan 02:30 är en pina. Man är trött och kan inte njuta av en bra måltid i business, magen vill helt enkelt inte ha någon mat vid den tiden. Inte ens gott med vin eller drinkar vid den tiden. Det är bara att somna så snart som möjligt, vilket är lite synd om man vill ha en fulländad upplevelse i business. Försök flytta till anständiga tider om det går är mitt råd.
Kan ligga ngt i din invändning, helt klart. Man vill ju vara utvilad inför sin första visit i business. Frågan är dock om de har så många dagflighter på aktuell sträcka? Isf är det ju bättre. De bör iaf dock definitivt försöka hitta en annan avgång med just TK, tänker jag.

Jag ska flyga den sträckan i november och visst kanske det är jobbigt med avgång 2.30 men jag ser det som ett utmärkt tillfälle att redan innan avresa ställa om sig till Cancun tid. Då blir istället avgången perfekt gällande en god middag och sedan sova på det.

Inte helt oväntat fanns inga andra alternativ på award, dessutom gick bara ett flyg från GOT-IST per dag så det får bli en längre stund i loungen och ett sent flyg. Det är ju ett långt flyg så får hoppas att vi ändå hinner njuta, hehe. Det jobbiga blir väl kravet nu som är på ansiktsmask. Är de lika strikta med det samt att man inte ska äta/dricka samtidigt som de i samma rad i business class?

Får återkomma med en uppdatering sen hur upplevelsen var :)

Dock har vår hemresa blivit inställd med economy så där är lite krångligare vad man ska lösa. 10h i economy kan jag lösa för att få komma hem snabbt men när det börjar bli 15-20h i någon skruttig economystol vet jag inte. Men hem måste vi ju oavsett...

Var har du hört det? Att man inte får äta och dricka samtidigt som andra på samma rad?!

Jag läste i Turkish FAQ där en fråga var om man fick äta och dricka samtidigt, och att personer i samma rad inte bör göra detta. Men nu när jag läser igen kanske det är mer av en rekommendation än en regel.

"May I eat and drink at the same time with the passengers in the same row?
In accordance with the recommendation of the Ministry of Health Science Board, passengers sitting in the same row should not remove their masks simultaneously. Therefore, we kindly request our passengers not to eat and drink at the same time with the passengers in the same row."

Jag läste i Turkish FAQ där en fråga var om man fick äta och dricka samtidigt, och att personer i samma rad inte bör göra detta. Men nu när jag läser igen kanske det är mer av en rekommendation än en regel.

"May I eat and drink at the same time with the passengers in the same row?
In accordance with the recommendation of the Ministry of Health Science Board, passengers sitting in the same row should not remove their masks simultaneously. Therefore, we kindly request our passengers not to eat and drink at the same time with the passengers in the same row."
Om jag får gissa är det där en pappersgrej, dvs inget som efterlevs. Turkish har ju plan med 7 säten i bredd på vissa flighter i Business, skulle då alla äta i omgångar? Det tror jag inte en sekund på att det kommer att efterlevas ombord.

Om jag får gissa är det där en pappersgrej, dvs inget som efterlevs. Turkish har ju plan med 7 säten i bredd på vissa flighter i Business, skulle då alla äta i omgångar? Det tror jag inte en sekund på att det kommer att efterlevas ombord.

De har utrop på det på planen men de säger att det endast är en rekommendation och att det är enbart i economy det gäller.

Angående krav på mask när man inte äter beror det nog på crew. På mina långflygningar till Mexiko förra veckan var de inte så petnoga i business. Endast i samband med start och landning typ.

Toppen