Senaste nytt

Business Europa-Australien, poänguttag med SAS EuroBonus

Jag gissar att Thai kommer ha bäst tillgänglighet till Australien och då flyger du via Bangkok. Fyra poängbiljetter på samma flight kräver att du är ute väldigt tidigt (330 dagar är gränsen) och frågan är om det ens då finns fyra biljetter vid en bokning, det kan krävas att du bokar två och sedan väntar tills dom släpper ytterligare två platser.

En variant är att boka två i Business Class och två i economy i väntan på att det släpps fler biljetter och då ändra bokningen på economy biljetterna.

Tack för värdefulla tips!
Nu får jag ånyo bevisa min okunskap men om man bokar t ex med SAS till Asien i business och sedan en annan flight därifrån, blir inte det två helt separata bokningar (och därmed mycket högre poänguttag)? Min "budget" går vid ca 700 000 poäng.

Jag tror HighFlyer menade att om man gör två helt separata flighter med stopover längre än 24 timmar - då kommer det räknas som två bokningar (ett stort problem med Eurobonus poängbiljetter) och det blir mycket dyrare.

Prova med att söka efter 1 person och när du hittar en så testa med 2 på samma datum osv.

Med en sajt som AwardTravelr påverkar det inte slutresultatet - finns det fyra så visar den det direkt. Men som jag föreslog tidigare - sök efter två Business Class platser och två economy på samma flight och försök senare boka om economy till Business Class.

Med en sajt som AwardTravelr påverkar det inte slutresultatet - finns det fyra så visar den det direkt. Men som jag föreslog tidigare - sök efter två Business Class platser och två economy på samma flight och försök senare boka om economy till Business Class.
Nej det klart, det var bara ett sätt att se att det faktiskt finns awards om än att det kanske inte finns 4.

Skulle vara intressant att veta när HighFlyer hade tänkt åka. Detta kommer påverka tillgängligheten väldigt mycket...

Ett annat tips är att betala för ExpertFlyer en månad. Jag kollade nu ARN-PEK och det är inte så svårt att hitta 4 platser dit t.ex.i oktober med +/- en dag eller två. Att ta sig till ICN, PVG, NRT eller PVG bör gå, lite svårare med BKK/SIN. Den stora utmaningen är att hitta något som tar en från PEK, PVG, NRT, ICN, BKK eller SIN till SYD/MEL. SQ utgår då många flighter är på A388 eller B77W som är borta från inventory. Jag har kollat PEK och BKK och "icke sa Micke"!

Jag är ute i god tid, planen (!) är att resa ut kring mitten av dec 2014, alltså nästa år, och hem igen mitten jan 2015. Jag har fått för mig att den värsta peaken inträffar lite senare i dec och slutar lite tidigare i jan så kanske går det att lösa...

Ett annat tips är att betala för ExpertFlyer en månad. Jag kollade nu ARN-PEK och det är inte så svårt att hitta 4 platser dit t.ex.i oktober med +/- en dag eller två. Att ta sig till ICN, PVG, NRT eller PVG bör gå, lite svårare med BKK/SIN. Den stora utmaningen är att hitta något som tar en från PEK, PVG, NRT, ICN, BKK eller SIN till SYD/MEL. SQ utgår då många flighter är på A388 eller B77W som är borta från inventory. Jag har kollat PEK och BKK och "icke sa Micke"!

Jag har sett 4 st Business award platser på Asianas Seoul-Sydney v.v. tidigare.
T ex i mitten av november 2013.

Kod:
Departing Flights
Search 
 Departing ICN on 13/11/13 0:00 ± 3 Day(s) for SYD
 Flying *A on [B]booking class I[/B] 
 Quantity: [B]4[/B]

OZ  601 	 0 	ICN
 13/11/10 
 20:20 	SYD
 13/11/11 
 8:20 	772

OZ  601 	 0 	ICN
 13/11/13 
 13/11/14 

OZ  601 	 0 	ICN
 13/11/14 
 13/11/15 

Jag är ute i god tid, planen (!) är att resa ut kring mitten av dec 2014, alltså nästa år, och hem igen mitten jan 2015. Jag har fått för mig att den värsta peaken inträffar lite senare i dec och slutar lite tidigare i jan så kanske går det att lösa...

Ok, häng på låset 330 dagar innan. För din del vill det säga januari 2014, innan dess spekulerar vi enbart :)

Det blir ju i princip omöjligt att hitta 4 platser i Business på SAS-flygen till Asien. Lufthansa brukar dock ha mer än 4 ibland.

I så fall kan du boka tidigast i slutet av januari 2014. Om du vill boka hemresan samtidigt får du vänta tills februari 2014.

Toppen