Senaste nytt

[Business class] Taipei/Kaohsiung-Sydostasien T/R, Cathay Pacific, 2 för 1, från 3.700 SEK per pers

Swisser

Medlem
Ett per frågor till proffsen (Henrik och Dr. Miles),

Jag kollad för skojs skull på CXs webbsajt för resedatum i mitten på oktober, men jag fick bara upp priser på drygt 17,000 HKD för T/R TPE-CGK i business. Inga alternativ med business saver. Hur går du tillväga Henrik?

Vad gäller betr visum för resor till från Taiwan? Där är väldigt många år sedan jag var där senast och då behövde jag visum.
 

Jonas C

Medlem
Hur ser det ut med TP runs ex-HKG som inte kräver positionering? Jag kommer att ha cirka 500 TP kvar efter årsskiftet för att nå BA Silver, så det skulle vara trevligt om det fanns ett någorlunda snabbt och billigt sätt att nå statusen.
 

Dr. Miles

Expert
Ett per frågor till proffsen (Henrik och Dr. Miles),

Jag kollad för skojs skull på CXs webbsajt för resedatum i mitten på oktober, men jag fick bara upp priser på drygt 17,000 HKD för T/R TPE-CGK i business. Inga alternativ med business saver. Hur går du tillväga Henrik?

Vad gäller betr visum för resor till från Taiwan? Där är väldigt många år sedan jag var där senast och då behövde jag visum.

Om du bokar från Cathay Pacifics taiwanesisk webbsida, är priset ca 17.000 TWD exkl. skatter och ca 20.400 TWD (ca 4.450 SEK) inkl. skatter.
 

henrik l

Medlem
Hur ser det ut med TP runs ex-HKG som inte kräver positionering? Jag kommer att ha cirka 500 TP kvar efter årsskiftet för att nå BA Silver, så det skulle vara trevligt om det fanns ett någorlunda snabbt och billigt sätt att nå statusen.

Vill nog påstå att det är ex-TPE som gäller. Är man riktigt hard-core kör man 2 Jakarta-runs ex TPE för ca 8, 5-9 kkr. Komplettera sedan med 4 BA-sektorer och marknadens bästa silver är ditt för under 11 000 kr:cool:

Jonas, kolla de lokala bolagens hemsidor så bör du.hitta Hkg-Tpe för 1100-1600 kr.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har flyttat all inlägg som handlade om Cathay Pacifics Taipei-Jakarta deal till den här tråden.
Hoppas ni har överseende med detta.
 

Homer

Medlem
Jag tror att han menade Taipei (TPE) - Hong Kong (HKG) - Jakarta (CGK), då Hong Kong-Jakarta är över 2.000 miles därför sträckan ger 140 Tier Points i Business class vid kreditering till British Airways Executive Club, istället för 40 TP som man kan få av sträckan under 2.000 miles.


CKG = Chongqing, Kina
CGK = Jakarta, Indonesien

Senast jag besökte Taiwan hette flygplatsen chiang kai shek airport CKS så jag är
förvirrad i alla fall :p
 

Dr. Miles

Expert
Senast jag besökte Taiwan hette flygplatsen chiang kai shek airport CKS så jag är
förvirrad i alla fall :p

Det heter så fortfarande hos IATA.

OT 1:
Taipeis internationella flygplatsen (TPE) heter numera Taipei Taoyuan flygplats (där flygplatsen finns; 台北桃園國際機場) istället för den gamla, Taipei Chiang Kai Shek flygplats (台北中正國際機場).

Det är pga DPP tog över makten från KMT och de tyckte att namnet 中正 (Chiang Kai-Sheks riktgt namn) är inte passande för en flygplats och det sägs (inte bekräftat) att fastland Kina vill inte starta flygning till en flygplats med Chiang Kai-Sheks namn på. Fastland Kina har alltid kallat flygplatsen Taipei Taoyuan.

IATA använder dock fortfarande Taipei Chiang Kai-Shek International Airport som officiellt namn.

http://www.businessclass.se/flygplatser/11704-debattartikel-i-dn-doep-om-arlanda.html#post152929
 

Homer

Medlem
Hur ser det ut med TP runs ex-HKG som inte kräver positionering? Jag kommer att ha cirka 500 TP kvar efter årsskiftet för att nå BA Silver, så det skulle vara trevligt om det fanns ett någorlunda snabbt och billigt sätt att nå statusen.

Har inte räknat på saken, men kanske HEL-CUR i ekonomi för ca 4000kr?
 

henrik l

Medlem
Ett per frågor till proffsen (Henrik och Dr. Miles),

Jag kollad för skojs skull på CXs webbsajt för resedatum i mitten på oktober, men jag fick bara upp priser på drygt 17,000 HKD för T/R TPE-CGK i business. Inga alternativ med business saver. Hur går du tillväga Henrik?

Vad gäller betr visum för resor till från Taiwan? Där är väldigt många år sedan jag var där senast och då behövde jag visum.

Första fågan klarade väl Dr Miles ut?! Taiwandollarn har ju en trevlig kurs i dessa sammanhang:D

Vad gäller visum så så räckte det med att fylla i den lilla papperslappen man fick på planet. Förra året i början av juli passerade jag immigration vid två tillfällen på fm. Första gången ingen kö, andra gången möjligen två-tre pers, så det tog max 5 min. Har du bara handbagage och det inte är någon kö i immigration tror jag att du gör gate till gate på ca 15 min. Cathay flög då till den gamla terminalen som byggdes om för fullt förra sommaren.

Jag minns att inför starten på mitt Jakarta-run var första flighten TPE-HKG försenad, så man bokade om mig utan till en tidigare flight utan problem så jag inte skulle missa min CGK-anslutning. CX flyger ca 15 flighter i vardera riktning per dag, så det finns en del valmöjligheter:D
 
Toppen