Sent i fjol var det fortfarande A330 med 2+2+2 i sliten gammal inredning med förmodligen vad som får anses som industrins sämsta IFE. Av alla 8 flyg jag haft med de i longhaul är de konsekvent sämst att flyga med både i hårdvara och mjukvara. Det gör det inte bättre att personalen knappt talar engelska och om något går fel är första ursäkt "I don't understand" eller makabra "I no speak English" ..... Listan av överdriva fel jag vart med om kan göras lång
Jag brukar åka från Arlanda till Manila och Bangkok med Air China i business.
De brukar flyga A330-300 som oftast är 1-5 år gamla. Jag tycker de har oförtjänt dåligt rykte i business. Förutom att seatingen är 2-2-2 så är nästan allt bra. Jag sover bättre än på SAS pga bredare del för fötterna. Maten är helt ok, bra viner och övrig fika. Ska jag klaga på något förutom seatingen så är det dåligt med förvaringsutrymme vid sätena och ibland personalens dåliga engelska, men jag tycker det blivit bättre på senaste tiden. På senaste flighten förra helgen kom pursen fram och hälsade välkommen och intygade att de skulle göra allt för att få mig att trivas. Kändes okinesiskt på ett bra sätt.
De ”kampanjpriser” som nämns i tråden brukar gå att hitta större delen av året om man är flexibel, någon dag hit och dit. För 14 000 kronor tar jag mig till Bangkok t.o.r i business och får 15 750 EB-poäng. Till Manila t.o.r blir det 15 000 EB-poäng.
Sales dates
April 20 - April 23, 2019
Travel dates
April 22 - June 18, 2019, September 1 - September 26, 2019,
October 1 - October 4, 2019, October 15 - December 12, 2019, January 1 - March 15, 2020
Blackout date:
Outgoing:July 1st - August 12th, 2019, September 27th - October 3rd, 2019,
January 1st - January 10th, 2020