Senaste nytt

[Business class] Stockholm/Göteborg-Bangkok T/R, British Airways, 15.000 SEK inkl. skatter

Jag är sugen på att åka på denna deal med 2 dagar i Singapore åt ena eller andra hållet men har svårt att hitta 2 (eller fler) slots i I-bucket på LHR-SIN alt. SIN-LHR på mina datum. Som bäst hittar jag I1 på ett av alternativen.

Jag har lagt upp alerts på ExpertFlyer men då jag inte gjort det förr så undrar jag om någon med erfarenhet vet:
  1. Hur stor sannolikhet är det att I1 blir I2 (eller mer) inom kort på en flight 9 månader fram i tiden?
  2. Vissa dagar visas inte I-bucket alls (inte ens I0). Är det möjligt att det öppnas upp en I-bucket eller är det så att BA har valt att den faren bara ska finnas vissa dagar?

• Hur stor sannolikhet är det att I1 blir I2 (eller mer) inom kort på en flight 9 månader fram i tiden?

Mellan 0 och 1. Ingen förutom revenue management kan säga säkrare än så. Dock är det väl inte helt otroligt att det kommer att ske justeringar framöver då 9 månader är ganska långt fram i tiden.

• Vissa dagar visas inte I-bucket alls (inte ens I0). Är det möjligt att det öppnas upp en I-bucket eller är det så att BA har valt att den faren bara ska finnas vissa dagar?

Beroende på POS så visas inte bokningsklasser som är nollade alls. Så syns inte I är det samma sak som I0. Alla bokningsklasser finns alla dagar, frågan är bara hur många platser revenue management allkoerar till respektive bokningsklass.

Om du ska köpa biljetter så är det dock värt att kolla AA, IB och AY codeshares av samma flight. De har olika platstillgång...

Beroende på POS så visas inte bokningsklasser som är nollade alls. Så syns inte I är det samma sak som I0. Alla bokningsklasser finns alla dagar, frågan är bara hur många platser revenue management allkoerar till respektive bokningsklass.
Tack! Lite lurigt att POS är USA i ExpertFlyer om man inte väljer "advanced options". Ändrar jag till UK så dyker det ju upp lite platser :)

En försämring med denna fare mot tidigare är att det är max 2 dagars (48h) stopover. Om man vill ha 2 nätter i Singapore måste man ta det på utresan. Hemresan är begränsad till 1 natt eftersom BA's avgångar går så sent på kvällen (runt 23-tiden).

Tyvärr tolkar ITA Matrix 2 dagar som allt under 3 dagar medans BA tolkar det som 48 timmar.

En försämring med denna fare mot tidigare är att det är max 2 dagars (48h) stopover. Om man vill ha 2 nätter i Singapore måste man ta det på utresan. Hemresan är begränsad till 1 natt eftersom BA's avgångar går så sent på kvällen (runt 23-tiden).

Tyvärr tolkar ITA Matrix 2 dagar som allt under 3 dagar medans BA tolkar det som 48 timmar.
Det är lättare att fixa 2 dagars (48 timmar) stopover i Hong Kong än i Singapore med tanke på att det finns flera avgångar mellan Hong Kong-Bangkok än Singapore-Bangkok.

Då blev det till slut en höstresa till Thailand med FruRonnieK bokad!

ARN-LHR,LHR-SIN // stopover // SIN-BKK // destination // BKK-HKG // fika // HKG-LHR,LHR-ARN

Tittade lite på Finnair-dealen som var aningen billigare men fri stopover i Singapore och ca 80.000 Avios in på familjekontot blev avgörande (jämfört med ca 27.000 från Finnair). Hemresan routades genom HKG för att få åka A380 även hem istället för B777 och ger som bonus 4h för att utforska de fina loungerna man har hört mycket om :)

Gick för övrigt fort och smidigt att boka över telefon utan extra avgift eftersom den inte går att boka online.

Då blev det till slut en höstresa till Thailand med FruRonnieK bokad!

Hemresan routades genom HKG för att få åka A380 även hem istället för B777 och ger som bonus 4h för att utforska de fina loungerna man har hört mycket om :)

Var i Cathay The Pier First loungen igår, riktigt trevlig lounge med restaurang, bardel med sköna platser lite utsikt över plattan, de had också massage och tillgång till vilorum och duschar, hoppas du får möjlighet att prova den, vi kom in med BA och planet var parkerat mitt emot denna loungen så om de använder samma gate så får du maxad tid i loungen innan boarding, enda att (i-landsproblem) klaga på var magert utbud på Whiskey....

The Pier är helt klart min favoritlounge inom oneworld. FCT i Frankfurt är fortfarande aningen vassare tycker jag, men The Pier är inte långt efter. Däremot var jag inte jätteimponerad av The Wing.

Toppen