Senaste nytt

Business class-platsen som försvann

Kinski

Medlem
Försökte precis boka tre personer ToR Stockholm - Los Angeles i BC. Enligt sajten fanns tre platser bägge hållen. Pga en 2-4-1 voucher var jag tvungen att göra två separata bokningar, men sekunden efter att jag bokat de två första försvann även platserna för den tredje. Är det vanligt förekommande att bokningssystemet "justerar" antalet platser på det sättet och kan man göra något åt det? Annars får jag helt enkelt avboka de två första igen.

• Gilla
Reactions: Gus
Försökte precis boka tre personer ToR Stockholm - Los Angeles i BC. Enligt sajten fanns tre platser bägge hållen. Pga en 2-4-1 voucher var jag tvungen att göra två separata bokningar, men sekunden efter att jag bokat de två första försvann även platserna för den tredje. Är det vanligt förekommande att bokningssystemet "justerar" antalet platser på det sättet och kan man göra något åt det? Annars får jag helt enkelt avboka de två första igen.

Exakt samma fenomen råkade jag ut för när jag skulle boka GOT-MIA fyra personer i C, för en resa nu i mars.

När jag bokade resan i två bokningar (pga 2-4-1) så försvann 2 platser direkt efter att jag gjort första bokningen. Jag ringde kundtjänst som kunde konstatera samma sak. Dock hade de ingen lösningen på det. Jag avstod min voucher och använde mig av Mastercard Premium-erbjudandet och bokade samtliga i en bokning, då fungerar det.

Skulle du avboka din resa så är sannolikheten stor att du kommer se 3 st. tillgängliga biljetter igen. Det är rätt skrattretande!

(Självfallet finns det alltid en risk att biljetterna inte återkommer vid en avbokning, men för mig återkom de samtliga tillfällen när jag försökte trixa mha flera browsers osv.)

Last edited:
Någon som sett detta beteende även på StarAlliance-bokningar med 2-4-1 via SAS onlineverktyg? Tänkte boka 4 pers om det släpps till helgen men vill ju inte sabba något utan väntar hellre till en vardag och ringer Tallinn om det kan strula.

Någon som sett detta beteende även på StarAlliance-bokningar med 2-4-1 via SAS onlineverktyg? Tänkte boka 4 pers om det släpps till helgen men vill ju inte sabba något utan väntar hellre till en vardag och ringer Tallinn om det kan strula.

Min hypotes är att det enbart gäller SAS metal.

Kan inte det har något med att systemet är tillsagt att så länge som X antal stolar är kvar finns det 4 platser på award, men få fort antal stolar minskar från X antal då ska systemet tar bort X antal award alt kvarvarande award.
Så när man tar två award platser så känner systemet att nu försvinner två platser och då ska jag minska antal tillgängliga award.

• Gilla
Reactions: Gus
Kan inte det har något med att systemet är tillsagt att så länge som X antal stolar är kvar finns det 4 platser på award, men få fort antal stolar minskar från X antal då ska systemet tar bort X antal award alt kvarvarande award.
Så när man tar två award platser så känner systemet att nu försvinner två platser och då ska jag minska antal tillgängliga award.
Ett intressant case är att boka en plats först och se om de andra tre försvinner eller vad som händer.

Testade precis på en ARN-ORD-ARN som hade 3 platser kvar åt bägge hållen. Bokade för 1 person t o r (FlyPremium) och efter bokning är alla platserna ARN-ORD borta, men två kvar på ORD-ARN...

Toppen