Senaste nytt

[Business class] Istanbul-Manila/Kuala Lumpur/Jakarta T/R, Saudia, 985 USD inkl. skatter

Jacob

Medlem
Är man intresserad av ett besök till Mecca (Umrah) kan man också få stanna 72 timmar i Jeddah.


[Visa Information - Transit] Saudi Arabia (SA)

[Information For Normal Passports]
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of onward tickets for a max.
transit [[TIRULES/R32]] time of 18 hours.
- Visitors whose connection time is over 6 hours and less than
18 hours are allowed to leave the airport, provided handing
over passports to the immigration officer on duty.
- Only one transit stop-over in Saudi Arabia is permitted.
- Except when flying on Saudi Arabian Airlines, where a
second transit point is permitted.
Additional Information:
- Passengers who are willing to perform Umrah while in transit
at Jeddah King Abdulaziz International Airport (JED) can
obtain a transit visa up to 72 hours provided:
[[TIDFT/SA/PA/AI/ID27636]]
 

Senator

Moderator
Hej,

Jag har varit 2 gånger i Riad i tjänsten. Som Bjornstrom skriver, finns det inte turistvisum. Man kan a) inviteras för jobb, eller b) dra dit på Hadji

Riad är en mycket annorlunda stad; ser man bort från skyltarna på arabiska så känns det som att köra i Phoenix, AZ. Jag har dock hört att Jeddah är en mycket mer liberal stad, och ganska vacker.

Visum processen i sig själv (affärsvisum) var bökig. Jag försökte själv lägga in detaljer på hänvisade hemsidan; men alla världens anti-virus program näckade access till sidan. Så mitt tips är att betala professionella som Comet Consular Services för ett uppdrag som detta.

Om en har affärskontakter i Saudi, kan dessa hjälpa till om en verkligen vill dit. Jag rekommenderar att lämna flickvänner (olagligt) och fruar (otrevligt för denne) hemma:p
 

Dr. Miles

Expert
Tack för det snabba svaret! Söker Istanbul - Manila Business class 26 Dec - 24 Mars men hittar ingenting måste jag boka varje biljett separat för sig eller är jag helt fel ute och kollar på fel datum?

Jag kunde inte hitta heller First class biljett till Manila, men Business class har jag lyckades att hitta.

28 dec 2011
SV256
Istanbul -> Jeddah via Dammam
29 dec 2011
SV872
Jeddah -> Manila

23 mar 2012
SV865
Manila -> Jeddah via Dammam
24 mar 2012
SV257
Jeddah -> Istanbul

1,051 USD inkl. skatter(ca 6,800 SEK)
 

Dr. Miles

Expert
De använder Boeing 777-200ER till Kuala Lumpur och Singapore.
Till Manila änvender de gamla Boeing 747, vilket betyder att du får gamla First class som du kan se på min första post i denna tråd.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Eftersom finns det ingen First class mellan Istanbul och Saudiarabien, kalkylerar inte många bokningssajter(inkl. Saudi Arabian Airlines egen webbsida) rätt när man blandar kabinklasser.

Därför är det bäst att ringa till Saudi Arabian Airlines direkt att boka biljetter.
De tar inte bokningsavgifter som andra europeiska flygbolag gör.

Eftersom den här biljetten inte är någon "Mistake fare", behöver du inte vara orolig att ringa till flygbolaget. ;)
 

agehall

Medlem
Jag håller på och försöker söka visum till Saudi just nu. Det är skitjobbigt eftersom de kräver att man gör en elektronisk registrering som kräver IE och som sedan inte ens funkar när jag väl letat fram en Windows-maskin.

När jag väl hittade en IE-installation som fungerade, så vägrade den ta mina kreditkort.

Till sist tröttnade jag och anlitade en firma som gjorde jobbet åt mig för $40. Inte billigt, men vad ska man göra..? Nu är den delen iaf klar, så nu ska jag bara ta mig och lämna in pappren.
 
Toppen