Senaste nytt

Brytdatum AMEX-faktura?

Ja, min är ofta 2-5 dagar sen p.g.a. resor eller semester. Jag brukar ha bankgrejer med mig, men man måste ju ha tillgång till fakturan också samt internet...

Vore jättebra om det gick att flytta några dagar. Rapportera gärna om du lyckas.

Men grabbar... Kör med e-faktura samt autobetalning av den (inte samma som autogiro). Då sker allt automagiskt :)

Det är ju just det jag inte vill - dvs att fakturan betalas automatiskt. Då riskerar man att missa att bestrida saker och ting som blir fel...

Det är ju just det jag inte vill - dvs att fakturan betalas automatiskt. Då riskerar man att missa att bestrida saker och ting som blir fel...

Jo, men du kollar ju fakturan på nätet och är det inga fel så agerar du inte. Är det fel så kan du ändra betaldatum, belopp etc...

Jo, men du kollar ju fakturan på nätet och är det inga fel så agerar du inte. Är det fel så kan du ändra betaldatum, belopp etc...
Ja, men ibland har iaf inte jag internet på tjänsteresor (eller semester). Dålig täckning, landsbygd, små hotell eller lägenheter utan wifi etc.

Jag tycker också om att hålla koll på penningflödet - har ganska många konton och saker att hålla ordning på, samt att jag alltid vill kontrollera att fakturor innehåller rätt debiteringar.

För ett par år sedan fick jag förklarat av AmEx att brytdatumet hänger samman med kortnumret och för ett visst kortnummerintervall/serie så finns ett par brytdatum allokerade. Av kapacitetsskäl vill dom sprida brytningarna i en kortnummerserie jämt över brytdatumen så om det är "fullt" på övriga datum för din kortnummerserie så nekar dom att byta. Om det däremot finns datum i serien som inte är fullt så tillåter dom byte.

Alternativet är att man får ett nytt kort utställt för att hamna i en annan kortnummerserie och därmed andra brytdatum att välja på men det medför ju en kostnad för dom så det brukar dom neka om man inte har väldigt goda skäl.

Fanns ingen nyare tråd om detta, vilket egentligen inte behövs då min fråga platsar perfekt här:

Idag är det den 17e och mitt Amex brytdatum. Betyder det att allt jag handlar idag kommer på nästa faktura eller är det alla inköp till och med 17e kl23:59 som kommer på första fakturan (imorgon)?

Fanns ingen nyare tråd om detta, vilket egentligen inte behövs då min fråga platsar perfekt här:

Idag är det den 17e och mitt Amex brytdatum. Betyder det att allt jag handlar idag kommer på nästa faktura eller är det alla inköp till och med 17e kl23:59 som kommer på första fakturan (imorgon)?
Det datum som gäller är när köpet är registrerat (inte reserverat), och inte när det är gjort.Dvs om du handlar idag så bokförs köpet tidigast imorgon och hamnar på nästa period.

Jag har t ex brytdatum den 14'de, och dom första köpen på en faktura brukar då vara från 12-14 månaden innan, och dom sista köpen, som senast från den 13'de.

Jag har ett SAS Elite som börjar med 3793. Brytdatum 16 varje månad. Vet någon om det är möjligt att få dem att ändra till sista varje månad? Alternativt 28:e? Jag har pointearner (farsan) på både Amex och MC Premium och det skulle underlätta mycket om brytdatum låg närmare varandra.

Någon som testat i närtid?

Jag har ett SAS Elite som börjar med 3793. Brytdatum 16 varje månad. Vet någon om det är möjligt att få dem att ändra till sista varje månad? Alternativt 28:e? Jag har pointearner (farsan) på både Amex och MC Premium och det skulle underlätta mycket om brytdatum låg närmare varandra.

Någon som testat i närtid?
Jag har brytdatum runt den 2:a/3:e varje månad. Funkar fint.

Dock så blir betaldatum i mitten av månaderna istället.

Toppen