Senaste nytt

Brussels Airlines sätter in Sukhoi SuperJet SSJ100 på Bryssel - Stockholm Bromma från juni 2017

OK, så de sjunker i ditt anseende och inte generellt i anseende. Det är ju upp till var och en vad man har för preferenser. För mig personligen är det inget som drar ner deras anseende om det inte finns något som bevisar att det är mer riskfyllt eller direkt farligt att flyga med den flygplanstypen.

I mitt ja, korrekt. Tycker inte att det är någon höjdare med ryskbyggen, nej. Inget bolag köper Sukhoi för att de bygger fantastiska flygplan. Ytterst handlar det ju om en kostnadsfråga, inget annat.

Kul tycker jag!

Kommer absolut att prova flygplanstypen från Bromma till Bryssel när tillfälle ges.

I mitt ja, korrekt. Tycker inte att det är någon höjdare med ryskbyggen, nej. Inget bolag köper Sukhoi för att de bygger fantastiska flygplan. Ytterst handlar det ju om en kostnadsfråga, inget annat.

Så är det med de flesta (alla?) bolag som köper/leasar flygplan. Ytterst är priset avgörande.

Sedan kan en flygmodell väljas bort om denna förmodas skapa negativ publicitet vilket i sin tur leder till kostnader/uteblivna intäkter. Tänker på SAS och sorgebarnet Dash 8.

Jag personligen föredrar västbyggt.

Det är nog inte sämre säkerhet med "östbyggda" flygplan. Ryssarna har varit duktiga på att bygga flygplan, se bara på Iljusjin och Tupolev. De är bland de mera rubusta flygplan som byggts, klarar nästan att starta och landa på en leråker. Undantag är TU-144 som var byggt genom rent industrispionage på konstruktionen av Concorde. Däremot har underhållet på maskinerna varit under all kritik i östländerna. Har man ett undermåligt underhåll på flygplanen spelar det ingen roll om de kommer från öst eller väst.

Och vad för kunskap besitter du inom flygteknik?

Jag utgick inte från någon specifik kunskap, ej heller förde jag någon teknisk diskussion. Jag utgick i mitt resonemang från individuella preferenser. Jag behöver inte ha en MSc i Aerospace Engineering för att uttrycka att jag finner det trevligare/bekvämare att resa med Airbus, Boeing eller Embraer.
Underhåll är givetvis en viktig faktor, men likväl är preferenser viktiga. Tar vi ett annat exempel så får du gärna gilla att köra Dacia om du vill. Jag föredrar Mercedes. Känns det bättre för dig så kan du ju se det som ett politiskt ställningstagande.

Kul tycker jag!

Kommer absolut att prova flygplanstypen från Bromma till Bryssel när tillfälle ges.

Så är det med de flesta (alla?) bolag som köper/leasar flygplan. Ytterst är priset avgörande.

Sedan kan en flygmodell väljas bort om denna förmodas skapa negativ publicitet vilket i sin tur leder till kostnader/uteblivna intäkter. Tänker på SAS och sorgebarnet Dash 8.

Nja, det kommer nog att dröja innan vi ser dem hos etablerade flag carriers i Europa/USA etc. Politik är i sammanhanget en viktig faktor, och det kan jag tycka är bra ibland. Brussels försvinner väl i princip relativt snart, så under Eurowings-flagg kanske man resonerar att billigt passar billigt.

Bland annat SAS kikade faktiskt på dessa kärror för några år sedan. Det ska, förutom ett förhållandevis lågt inköpspris, vara rätt billiga i drift och underhåll.

Nja, det kommer nog att dröja innan vi ser dem hos etablerade flag carriers i Europa/USA etc. Politik är i sammanhanget en viktig faktor, och det kan jag tycka är bra ibland. Brussels försvinner väl i princip relativt snart, så under Eurowings-flagg kanske man resonerar att billigt passar billigt.
Det är väl CityJet som är operators på den åt Brussels. Samma som även är operator för t.ex. SAS med CRJ900. Så det återstår väl att se vad som händer med det med hänsyn till Eurowings.

Jag utgick inte från någon specifik kunskap, ej heller förde jag någon teknisk diskussion. Jag utgick i mitt resonemang från individuella preferenser. Jag behöver inte ha en MSc i Aerospace Engineering för att uttrycka att jag finner det trevligare/bekvämare att resa med Airbus, Boeing eller Embraer.
Underhåll är givetvis en viktig faktor, men likväl är preferenser viktiga. Tar vi ett annat exempel så får du gärna gilla att köra Dacia om du vill. Jag föredrar Mercedes. Känns det bättre för dig så kan du ju se det som ett politiskt ställningstagande.

Nja du gör svepande uttalanden som att Sukhoi inte tillverkar bra flygplan.

Du må föredra Mercedez, men jag kan inte säga att SEAT är bättre för jag gillar tapas utan att möta motstånd.

Nja du gör svepande uttalanden som att Sukhoi inte tillverkar bra flygplan.

Du må föredra Mercedez, men jag kan inte säga att SEAT är bättre för jag gillar tapas utan att möta motstånd.

Svepande? Nej, det var en kommentar baserat på preferens. Det är okej med andra åsikter, men jag föredrar andra tillverkare och deras modeller.

Hur funkar det med service på dessa plan: finns kompetensen på Bromma om behov uppstår eller kommer tekniker att behöva flygas in från annan ort?
Antar att schemalagd service görs i Bryssel, menar mer om piloten får felmeddelande eller liknande.

Toppen