Senaste nytt

Brukar flygpriserna går upp och ner eller blir de bara dyrare och dyrare ju närmare resan är?

Hittade för några dagar sen ett flyg med perfekta restider (3 tim mellanlandning så man hinner besöka loungen i Frankfurt och landar på morgonen i Singapore). Det som även är bra är att det är Singapore Airline för det är Lufthansa på hemresan, kul att få prova på två olika flygbolag. Ville inte boka igår för jag väntar på ett kreditkort (förmodligen Amex Elite) för att få flygpoäng.

Kikade ikväll och såg att det flyget hade gått upp med 8 481:- och även några andra flyg jag då kollade också hade gått upp 8-10k. Denna resa är 24 december och är förvånad att det rör sig så mkt på några dagar på en resa 10 månader bort. Märkte även att för några dagar sedan var det t ex två plan som startade nära inpå varandra på hemresan, ena 23:15 och 23:40, men nu så är det bara 23:40 kvar.

Vågar man vänta och hoppas att priset går ner igen eller går alltid priserna upp och upp? Även rädd att flyget på hemresan (23:40) också tar slut om jag väntar en vecka till. Ni som är erfarna, vågar man avvakta?

Visa bifogad bild 150732
Vet inte var du söker men om du skulle flyga BBK-GOT hem den 7/1 2025 så ser jag fortfarande en flight 23.15 med Turkish om det var vad du såg tidigare. Har du helt släppt din resebyrå annars ta ett snack med dem, det är nog det enklaste.

Turkish är annars riktigt bra, enligt många av oss (dock inte alla av olika skäl, mestadels etiska eller enligt några säkerhetsmässiga). Personligen föredrar jag Turkish business före Lufthansa business.
Vi ska resa vid jul:
Göteborg - Singapore
Singapore - Bangkok
Bangkok - Göteborg

Vad nära att boka Turkish i januari, hittade Got-Sin och Ban-Got (ej Sin-Ban, som vi tänkte boka när vi är i Singapore) för 98k. Det som gjorde att jag velade var att jag började läsa på här om kreditkorten och även att jag hittade en väldigt intressant sträcka:
Köpenhamn - Singapore
Bangkok - Göteborg
Alltså utresa från Köpenhamn (tåg dit på julafton) och hemresa till Göteborg (fortfarande ej Sin-Ban) för bara 51k DKR, ca 78k SEK. Tänkte boka, exkl tågresan så är det ca 18k billigare, men var lite rädd för strul med tåget på julafton.

Men när jag kollade igen efter två tre veckor så hade priset gått upp till 117k resp 87k, och då började jag kolla på annat håll och hittade Lufthansa för 100k. Det som blev bättre/sämre är:
+ Bättre tider. Hade varit ännu bättre om vi hade bokat förra vecka, hade landat på morgonen i Singapore (men då med 777 istället för 380) men istället för att betala 8k mer flög vi en dag tidigare. Lägger hellre 8k på en dag extra i Singapore.
+ 380 med Singapore Airline på utresa och 380 med Lufthansa på hemresa. Kul att få testa för oss två nya flygbolag.
+ Billigare för Sin-Ban är inkluderad.
+ Skönare med kort resa med de lilla planen och lång resa med de riktiga businessflyg.
- Turkish har businessstolar även på de kortare flygen inom Europa.
- Gillar loungen i Istanbul

Förr så hade jag bara kollat på Finnair (till Asien) och bokat direkt men nu lärt mig att det finns mkt mer att välja mellan.

Skärmavbild 2024-02-22 kl. 20.27.27.png

• Gilla
Reactions: jsn
Toppen