Senaste nytt

Brukar flygpriserna går upp och ner eller blir de bara dyrare och dyrare ju närmare resan är?

Alex H

Medlem
Hittade för några dagar sen ett flyg med perfekta restider (3 tim mellanlandning så man hinner besöka loungen i Frankfurt och landar på morgonen i Singapore). Det som även är bra är att det är Singapore Airline för det är Lufthansa på hemresan, kul att få prova på två olika flygbolag. Ville inte boka igår för jag väntar på ett kreditkort (förmodligen Amex Elite) för att få flygpoäng.

Kikade ikväll och såg att det flyget hade gått upp med 8 481:- och även några andra flyg jag då kollade också hade gått upp 8-10k. Denna resa är 24 december och är förvånad att det rör sig så mkt på några dagar på en resa 10 månader bort. Märkte även att för några dagar sedan var det t ex två plan som startade nära inpå varandra på hemresan, ena 23:15 och 23:40, men nu så är det bara 23:40 kvar.

Vågar man vänta och hoppas att priset går ner igen eller går alltid priserna upp och upp? Även rädd att flyget på hemresan (23:40) också tar slut om jag väntar en vecka till. Ni som är erfarna, vågar man avvakta?

Skärmavbild 2024-02-21 kl. 20.41.34.png

Priser går upp och ner hela tiden. Ibland kommer kampanjer, ibland högt tryck på bokning osv.
Men ska man resa över jul/nyår så kan man rent generellt säga att planen går proppfulla och sällan det reas ut platser.

Högst troligt såg du tidigare deep discount priser och nu är dessa slut.

Vänta inte med att boka. Nuförtiden tillämpas dynamisk prissättning ned på individuell nivå, ju fler som tittar på en resa desto snbbare höjs priset. Det omvända går inte lika fort utan tar dagar eller mer. Hugg innan platserna tar slut.

Priser går upp och ner hela tiden. Ibland kommer kampanjer, ibland högt tryck på bokning osv.
Men ska man resa över jul/nyår så kan man rent generellt säga att planen går proppfulla och sällan det reas ut platser.

Högst troligt såg du tidigare deep discount priser och nu är dessa slut.
Jag varit lite mer flexibel och tänkt boka 24/12 - 7/1, de datum som är ca 30% billigare än om vi skulle åka en eller några dagar innan.

Kanske Plover har rätt. Jag har under två veckor flera ggr dagligen kollat priserna och flygbolagen känner av sökningarna, för jag har bara sett flygalternativen minskar och priserna går upp på de flygen med bästa tider.

Värsta är att förra veckan kunde jag bokat 747 med Singapore Airline på utresa och 380 Lufthansa på hemresa. Nu så är det bara 350/777 Lufthansa på ut- och hemresa :confused:

Toppen