Senaste nytt

Brittiska Civil Aviation Authority inleder granskning av "seating policy"

Utifrån vad jag läser så är ni också medvetna om risken. Så om ni inte får sittplatser jämte varandra är ni ok med det väl?

Det är klart jag är medveten om risken, det jag tog upp var ett det är ett svinpris BA tar om man skall boka sittplatser åt hela familjen. Jag och hustrun kan sitta var som helst. Däremot tror jag den passagerare som får en aktiv femåring bredvid sig om man inte seatar familjen tillsammans självmant byter plats. Själv har jag AA status så jag och hustrun bokar våra platser utan kostnad. Däremot tycker jag det är heltokigt att inte alla som reser i business får boka seating utan kostnad. Heder åt SAS.

Jag uppfattade det som att det fanns misstanke om att vissa flygbolag medvetet (utan att det var nödvändigt) delar upp passarerare i samma bokning för att dem hoppas på att man senare betalar för att få sitta ihop.
Typ slumpa ut säten till passagerare som ej har betalat för plats isället för att försöka (så långt det går) seata dem tillsammans.
Har jag uppfattat det helt fel?

Jag uppfattade det som att det fanns misstanke om att vissa flygbolag medvetet (utan att det var nödvändigt) delar upp passarerare i samma bokning för att dem hoppas på att man senare betalar för att få sitta ihop.
Typ slumpa ut säten till passagerare som ej har betalat för plats isället för att försöka (så långt det går) seata dem tillsammans.
Har jag uppfattat det helt fel?
Nej, det är korrekt att det är vad CAAs utredning går ut på och att detta skulle ske i syfte att förmå folk att betala (framöver).

SAS har faktiskt lyckats med att dela på mig och min fru (med 6 mån infant) trots att vi bokade säten i förväg på LAX-ARN. Vagt förklarat med för sen incheckning (typ 3 h).

Löste sig med flytt av annan vänlig resenär. Så här i efterhand när äktenskapet ändå sket sig så skulle jag ha behållit min plats på min kant och fått sova ;)

Tycker tillvägagångssätt är helt korrekt.

Men flygbolag bör kanske inte "medvetet" flytta runt små barn från sina föräldrar, max 1-2 rad ifrån. Eller åtminstone varna för att man kan bli placerad långt ifrån varandra, innan kunden godkänner köp när små barn är involverade.

Men flygbolag bör kanske inte "medvetet" flytta runt små barn från sina föräldrar, max 1-2 rad ifrån. Eller åtminstone varna för att man kan bli placerad långt ifrån varandra, innan kunden godkänner köp när små barn är involverade.
Det brukar stå rätt tydligt i de villkor man accepterar när man bokar biljetterna. Att ingen sedan läser villkoren utan hellre gnäller senare är en annan sak.

Att läsa igenom mer än massa A4 sidor i pluttig text för varenda grej man gör anser jag personligen är orimligt.

Ska jag då även läsa igenom alla programs eula, villkor för varje app, manual för varje produkt man köper, köpvillkor för varenda butik jag handlar ifrån. Vissa datorprogram har ju över 30 sidor i deras avtal o_O. Men visst alla tycker annorlunda.

Att läsa igenom mer än massa A4 sidor i pluttig text för varenda grej man gör anser jag personligen är orimligt.

Ska jag då även läsa igenom alla programs eula, villkor för varje app, manual för varje produkt man köper, köpvillkor för varenda butik jag handlar ifrån. Vissa datorprogram har ju över 30 sidor i deras avtal o_O. Men visst alla tycker annorlunda.
Fail på så många sätt att jag knappt vet var jag ska börja. Om du inte läser igenom villkoren innan du godkänner något så får du nog skylla dig själv om du inte alltid får vad du förväntar dig pga det finstilta.

Sedan vet jag inte riktigt om detta kvalar in som "en massa A4 sidor i pluttig text" - jag tycker inte det:
Screen Shot 2018-10-15 at 20.40.09.png
Det är tre meningar i ganska stor text där man bokar sina säten.

Toppen